IAA 2015: Bugatti Vision Gran Turismo

IAA 2015: Bugatti Vision Gran Turismo

Bugatti heeft zijn Bugatti Vision Gran Turismo uit de virtuele wereld van bytes en pixels speciaal voor de 66e International Frankfurt Motor Show getransformeerd naar een echte koolstofvezel raceauto. In Frankfurt onthult het Franse supersportwagenmerk het project dat het exclusief voor de PlayStation videogame Gran Turismo heeft ontwikkeld om miljoenen fans over de gehele wereld te bedanken voor hun loyaliteit en enthousiasme.

In vervolg op de verkoop van alle 450 auto’s uit de Veyron-serie schrijft de Bugatti Vision Gran Turismo een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het luxe merk dat zal uitmonden in de onthulling van een nieuwe Bugatti supersportwagen. "De Bugatti Vision Gran Turismo is de eerste stap in een nieuwe reis die Bugatti is begonnen, volgend op het succesvol afsluiten van het Veyron-hoofdstuk, die zal leiden naar de onthulling van de volgende generatie supersportwagen van Bugatti in een niet al te verre toekomst," aldus Wolfgang Dürheimer, President van Bugatti Automobiles S.A.S.

De ontwerpers van Bugatti haalden hun inspiratie uit de illustere racetraditie van het merk. Bugatti genoot vele successen in de racesport in de twintiger en dertiger jaren. De historische inspiratie voor de moderne virtuele raceauto werd met name opgedaan bij de Bugatti Type 57 Tank en diens overwinningen in de 24 Uur van Le Mans in 1937 en 1939. De Bugatti Vision Gran Turismo zal worden uitgevoerd in de klassieke blauwe two-tone kleurstelling van de Type 57 G Tank, die de race in 1937 op zijn naam schreef. Daarnaast verwijst de kleurstelling naar die van de historische Franse raceauto’s in die tijd. Blauw is sindsdien de vaste kleur van Bugatti.

Het expressieve design van de Bugatti Vision Gran Turismo wordt gemarkeerd door grote oppervlakterondingen die contrasteren met terugwijkende overgangen en krachtige lijnen. De afmetingen van de auto zijn compromisloos atletisch en ontworpen voor maximale prestaties. De cockpit ligt zo laag mogelijk tussen de vier grote wielkasten en wordt volledig omgeven door gespierde vleugels. Zelfs wanneer hij stilstaat straalt de auto met middenmotor, het V-vormige front en de korte overhang achter een krachtige voorwaartse beweging uit. Het resultaat is een dynamische "ready-to-race" uitstraling die de indruk geeft van onmiddellijke, grote kracht.

Achter bevindt zich een kinematisch systeem voor de achtervleugel dat de luchtweerstand en de neerwaartse druk controleert (DRS). Een interessant detail op het dak is de NACA inlaat, die met zijn lichtblauwe afwerking niet alleen opvallend sportief is, maar ter hoogte van het dak ook op de meest aerodynamische manier zorgt voor toevoer van koellucht naar de motor zonder turbulentie te creëren bij de doorvoer naar de achtervleugel. De scherpgerande achterkant van de auto zorgt door zijn vorm voor een uitstekende rijstabiliteit, voert hete lucht van het motorcompartiment weg en, niet minder belangrijk, laat de virtuele coureur zien dat een Bugatti van hem wegrijdt.

De architectuur van het interieur zet de duidelijke lijnen van de buitenkant voort. De opvallende centrale vin op het dak wordt teruggevonden in het interieur, waardoor de cockpit wordt afgescheiden van de rest van het interieur en samenkomt bij de centrale middenconsole. Het interieur heeft ook de two-tone afwerking zoals aan de buitenkant. Ieder onderdeel van het interieur is afgestemd op de racesport. Alle indicatoren, displays en controleapparatuur, die zijn geplaatst waar een coureur ze zou verwachten, zijn gemakkelijk af te lezen en kunnen in een split second worden bereikt.


IAA 2015: Bugatti Vision Gran TurismoIAA 2015: Bugatti Vision Gran TurismoIAA 2015: Bugatti Vision Gran TurismoIAA 2015: Bugatti Vision Gran TurismoIAA 2015: Bugatti Vision Gran TurismoIAA 2015: Bugatti Vision Gran TurismoIAA 2015: Bugatti Vision Gran TurismoIAA 2015: Bugatti Vision Gran Turismo

Reacties op dit artikel