Gereden: McLaren 720S

Gereden: McLaren 720S

Soms krijg je meer dan waar je om vroeg. Een fijne gewaarwording zo nu en dan en een heel lastig iets om naar te streven. De McLaren 720S kun je, mits je het geld hebt, jezelf cadeau doen. Je krijgt dan absoluut meer dan waar je om vroeg!

Dat we met de McLaren 720S op pad zouden gaan, wisten wij die ochtend zelfs niet. We hadden een afspraak voor de McLaren 570S Spider. Toen we bij Louwman aankwamen, bleek deze echter niet beschikbaar. Wat kregen we? Jawel, meer dan waar we om vroegen!

Dit blauwe exemplaar was één van de twee exemplaren die McLaren beschikbaar heeft gesteld voor het Europese journaille. Een mooie testcase, want als er een groep is die een auto uitprobeert, zijn het wij wel. Journalisten rijden echt niet elke week in het snelste spul ter wereld en als ze dan de kans krijgen, maken ze er ook gretig gebruik van. Wij waren er niet heel anders in.

Dat de auto al zo'n 11.000 kilometers was afgebeuld, was wel te merken. Meldingen dat de spoiler achterop het niet meer deed, de stuurbekrachtiging niet werkte, het motormanagement een beetje hulp vroeg en het ESP de weg even kwijt was zijn we in ons dagje rijden allemaal tegengekomen. Het is niet McLaren zelf aan te merken. Auto's als deze worden niet met fluwelen handschoentjes behandeld maar worden dankbaar gebruikt om eens lekker uitgeprobeerd te worden. Wat dat betreft is het wellicht juist knap dat de techniek het al 11.000 kranige kilometers vol had gehouden.



Gereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720S

Het is natuurlijk sowieso knap wat McLaren bewerkstelligt. In tegenstelling tot veel concurrenten met veel vermogen worden alle krachten nog steeds enkel richting de achterwielen gestuurd. Twee immens brede banden krijgen regelmatig 720 pk te verduren en gaan daar bizar goed mee om. Ongetwijfeld zit hier een stuk finetuning van McLaren in, die er rekening mee houdt dat je niet ongestraft 720 pk en 770 Newtonmeter richting achterwielen kunt sturen. Het stukje finetuning vanuit McLaren zorgt ervoor dat rijden met de 720S vrij gemakkelijk gaat.



Gereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720S

Daar zit echter ook het grootste manco van de wagen. Het gaat zo simpel dat iedereen met een rijbewijs er moeiteloos in kan rijden. Het gaat allemaal echter zo snel als je het gaspedaal vloert dat je wel een geoefend bestuurder moet zijn om het allemaal in goede banen te leiden. Even inhalen is écht een eitje met de tussenacceleraties en eenmaal op de snelweg hoef je niet terug te schakelen om even wat vaart te maken. De 770 Newtonmeters doen hun werk om het rijden soepel te maken. Dat lukt behoorlijk, want je zit niet continu te flipperen om vaart te houden.


De aandrijflijn is echt fantastisch. De vierliter V8 is echt een pareltje. Het geluid is behoorlijk goed en wordt zelfs beter naarmate je meer gas geeft, de turbo laat het niet afweten aan het eind van het toerenbereik en houdt de vermogensafgifte goed vol en de versnellingsbak wisselt sneller van verzet dan je kunt knipperen. Het gevolg zijn sprinttijden die momenteel unmatched zijn in de autowereld in dit segment. Onder de drie seconden knal je steevast naar de honderd kilometer per uur vanuit stilstand en daarna begint de verbazing pas. Wind krijgt geen grip op de wagen waardoor de 720 pk onverstoorbaar doorstampt. Al na 7,8 seconden staat de tweehonderd kilometer per uur op de teller en ons sprintje van 0-250 duurde amper 14 seconden. De acceleratie lijkt oneindig, maar stopt toch echt bij de 341 kilometer per uur. We zijn er niet eens bij in de buurt geweest. De grootste attractie zijn namelijk de tussensprints.



Gereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720S

We hebben de auto binnen Nederland gereden. Vanuit Utrecht naar de Brouwersdam en vanuit daar via Delft terug naar Utrecht. Veel snelwegkilometers dus en daaruit bleek het praktische gemak van de 720S. Het zicht rondom is beter dan van welke personenauto we hebben ervaren. Ja, zelfs vissenkommen als de Ford Ka en de eerste generatie Renault Twingo lijken niet zo'n goed zicht rondom te bieden als de 720S. Dat is vooral te danken aan de nagenoeg afwezige B-stijl. Dankzij de carbon fiber monocoque en veelvuldig gebruik van glas heb je heel veel zicht rondom. De voorruit loopt laag door, de ramen stoppen niet ter hoogte van je kin en het zicht naar achteren is nog niet eens zo slecht voor een auto die zo laag is. Het is de eerste supercar met 360-graden view zonder behulp van camera's en dat draagt bij aan het comfort van deze auto.



Gereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720S

De McLaren 720S is momenteel wellicht het snelste wat er voor het geld te koop is. Het chassis is enorm goed, de techniek laat je in een normaal behandelde wagen ongetwijfeld niet in de steek en zelfs geintjes als Variable Drift Control, waarmee je het ESP kunt instellen op de toelaatbare hoeveelheid dat de achterkant mag uitbreken maakt de wagen erg foolproof. De ruimte bij je voeten is door de monocoque klein, het interieur is knus en de stoelen kunnen niet waanzinnig ver naar achteren, maar als je dat zoekt moet je niet in dit segment shoppen. Wil je een onuitputtelijke aandrijflijn, een uiterlijk waar zoveel natuurwetenschappelijke ideeën in zitten dat je er een artikel an sich aan kan wijden en een auto die absoluut dagelijks bruikbaar is, dan moét je de 720S hebben. Het is veel geld, maar je krijgt absoluut meer dan waar je ooit om hebt gevraagd.



Gereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720SGereden: McLaren 720S

Gereden: McLaren 720S

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok


Gerelateerd nieuws