Gereden: BMW X5 M Competition

Gereden: BMW X5 M Competition

SUV's met een berg aan vermogen zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Aan het begin van het tijdperk van de SUV's zaten er dikke diesels in of was het maximaal 400 pk wat er in zo'n tank was te krijgen. Inmiddels is dat anders en heeft BMW zelfs het type Competition bij dit soort tot leven gebracht.

In dit geval reden wij de BMW X5 M Competition. Een beest met 625 pk uit de inmiddels welbekende 4.0 liter V8. De Standaard X5 M is goed voor 600 pk en of dat niet genoeg is. De X5 M Competition is een kleine marketing machine want veel worden er natuurlijk niet van verkocht. Dit getoonde exemplaar in de Marina Bay Blue lakkleur kost liefst 240.000 euro en een beetje. Krijg je wel een verborgen trekhaak voor waarmee je het onderstel van een willekeurige aanhanger onderuit kan trekken. De X5 M Competition zit namelijk in 3.8 seconden op de 100 km/u. Weinig auto's met trekhaak die dat sneller voor elkaar krijgen. Zonder M Driver’s Package stoomt de X5 M Competition door tot 250 km/u. Vink je die optie wel aan a 2.616 euro dan mag je door tot 290 km/u. Grote kans dat je die aanhanger dan wel kwijt bent!

Gereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M Competition

Met de X5 M Competition hebben de engineers nog een geprobeerd de auto nog sportiever te maken. De voorophanging is verstevigd en natuurlijk zijn daar die immense wielen. 21" inch vooraan en 22" inch op de achteras. Door deze stijvere ophanging en de grote wielen is het niet altijd even comfortabel in de X5 M. In dat geval kun je beter opteren voor een X5 M50i te gaan. Die is een stukje comfortabeler geveerd en de grootste vraag is natuurlijk of je met een X5 M zo sportief wil gaan rijden dat je de het maximale van de ophanging gaat vragen.

De grote vraag natuurlijk is of het echt leuk is om met de X5 M sportief te gaan rijden. De explosie aan kracht die de V8 levert en zorgt dat de X5 M van zijn plek komt is behoorlijk indrukwekkend. Echter met 2.300 kilo is het leuren met een zwaargewicht en zul je niet het gevoel krijgen zoals je dat bij een M2,M3,M4,M5 of M8 hebt. Ze zijn er namelijk in alle smaken te krijgen en dan is de X5 M eigenlijk de laatste die je moet kiezen.

Gereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M Competition

De besturing van de X5 M is niet echt direct maar gelukkig is de auto wel precies te bedienen zoals je wilt. Het probleem van de huidige X5 M is misschien dat het allemaal iets te makkelijk gaat. De X5 kent namelijk een limiet die ver boven de grenzen van een gemiddelde chauffeur ligt. En wil je die limieten van deze auto eigenlijk wel op zoeken? Het is gezelliger en leuker in de auto als je gewoon de comfortabele modus aan laat staan en af en toe die achtbaanbeleving bezorgt door vlot te accelereren of gewoon de wildernis in duiken. De X5 kan natuurlijk ook gewoon off-road. Of dat echt een goed idee is met de sportieve banden is natuurlijk de vraag.

Gereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M Competition

In het interieur heb je echt niets te klagen. Het is des BMW's om alles netjes af te werken en zonder piepje of kraakje rij je moeiteloos duizenden kilometers in de sportieve maar perfect zittende stoelen. Heerlijk kilometer vreten met een Bowers & Wilkins Diamon surround systeem op de achtergrond is wat je met een X5 moet doen. Het multimediasysteem is perfect te bedienen en sinds kort is zelfs Android Auto ook beschikbaar voor dit systeem. Deze update wordt nu uitgevoerd en is dus binnenkort in elke BMW beschikbaar. Apple CarPlay was dat al langer.

Gereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M Competition

Al met al een heerlijke auto die de grenzen van de natuurkunde weer eens heeft verlegd. Vroeger was het ondenkbaar om met een 2.300 kilo zware auto in 3.8 seconden naar de 100 km/u te sprinten. Tegenwoordig is dat gemeengoed en is de X5 M niet de enige. Ga echter gewoon voor die normale X5 en kies daarnaast voor een M3. Het plezier is ongeëvenaard en voor de langere afstanden staat die X5 paraat waarmee je in alle comfort kan rijden.

Gereden: BMW X5 M CompetitionGereden: BMW X5 M Competition

Reacties op dit artikel



Gerelateerd nieuws