Gereden: Porsche 992 Turbo S

Gereden: Porsche 992 Turbo S

Porsche is al jaren bezig met de 911 te perfectioneren. Dat begint met de standaard Carrera en zoals altijd volgen daarop de GTS, Turbo S en meer varianten. Wanneer is het genoeg en wanneer is de auto perfect? Als het aan de mannen in Stuttgart ligt is die dat nooit en is er altijd ruimte voor verbetering. De nieuwe generatie is de perfecte all rounder van het moment. Wij reden met de 992 Turbo S!

Uiteraard moeten we de importeur bedanken voor het kiezen van deze gele kleur want als het aan ons ligt moeten auto’s lekkere kleuren hebben. Zeker als ze 650 pk hebben en als een raket naar snelheden boven de 300 km/u accelereren. Dan hoop je dat je gezien wordt en dat is makkelijker met een opvallende kleur.

Gereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo S

Een klein beetje historie want dit jaar viert Porsche dat het 45 jaar geleden de eerste Turbo uitbracht. In 1975 kwam de 930 Turbo op de markt. Een iconische auto want toen waren Porsches nog exclusief. Doordat er meer vermogen beschikbaar was moest er ook breder rubber onder de achterste as geplaatst worden en moesten er bredere heupen komen. Die bredere heupen zijn er tot op de dag vandaag nog steeds en iedereen moet toch toegeven dat de dikke kont van de 992 Turbo S heerlijk is?

Gereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo S

De Porsche is voorzien van actieve aerodynamica maar is geen heftige jongen zoals de GT3 (RS) of GT2 RS. Dat moet nog komen en als we de spyshots moeten geloven gaan dat jongens worden die hun weerga niet kennen. De 992 Turbo is een GT die het moet hebben van zijn degelijke maar stoere voorkomen en dat het een echte all rounder is. Met een Porsche Turbo kun je nog aan komen rijden bij een fatsoenlijke afspraak maar met een GT3 denkt men al snel dat een Lewis Hamilton uit moet stappen.

Gereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo S

Met 650 pk en 800 Nm kom je niets te kort in de 992 Turbo S, dat zijn overigens de waardes die Porsche opgeeft. In de praktijk blijkt dat de auto nog wel een stukje krachtiger is want 0-100 km/u doet de auto in 2.5/2.6 seconden. Dit is te danken aan de variabele turbogeometrie en natuurlijk de vierwielaandrijving. Die vierwielaandrijving wordt constant in de gaten gehouden door de computer en levert afhankelijk van de situatie het juiste vermogen aan het juiste wiel. Daardoor kan de Turbo zich perfect meten met menig ander supercar in de bochten. In de Sport Plus modus is de auto snaarstrak en kun je je een hoop permitteren. De computer is er ten alle tijden vlot bij om het weer recht te trekken en je die fout te vergeven. Iets dat je in een GT3 of GT2 RS vele malen minder makkelijk zal meemaken. De Turbo is dus feitelijk een auto die het beste in je naar boven haalt, maar je je daardoor ook veel te zeker gaat voelen. Er lijkt geen limiet te zijn.

Gereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo S

Schakel je de Drive selector terug naar Normaal dan komt het schizofrene karakter van de Turbo weer op de proppen. Alsof je je in een normale Volkswagen Golf bevind. De motor tokkelt rustig door en de versnellingsbak zorgt dat je al net onder de 50 km/u in de vierde versnelling rijdt. Dit terwijl de eerste versnelling al genoeg is om dat te halen. De Turbo is een all rounder en het enige nadeel is dat de bredere banden onder de auto iets van het comfort doen inleveren. Echter is dat snel vergeten als je met je vrienden in deze supercar naar de prachtige Oostenrijkse Alpen vertrekt en je ze op de Autobahn zonder moeite het snot voor de ogen rijdt.

Uiteraard zit er aan dat plezier een prijskaartje. Het getoonde exemplaar was voorzien van de nodige opties als je nagaat dat de basisprijs 271.700 euro is. Dit exemplaar zoals je op de foto’s kunt zien werd afgerekend aan een prijs van 312.873 euro. Is dat veel? Dat is veel, echter ga je shoppen bij de concurrentie zoals een Lamborghini of Ferrari dan weet je dat je qua verbruik al een hoop inlevert en vaak ook nog duurder uit bent! Daarnaast weet je dat de Porsche perfect in elkaar steekt en dat wil bij de Italianen nog wel eens schorten.

Gereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo SGereden: Porsche 992 Turbo S

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws