Op pad met de kleinste Rolls-Royce in het modellengamma. Klein is relatief want de Ghost meet 5,5 meter lang. Niet echt klein te noemen dus. Sinds 2009 bestaat de Ghost al en is sindsdien een aantal keren strakgetrokken. De huidige generatie is ook alweer aan een update toe die later dit jaar zal komen. Toch gingen we nog even op pad met de Ghost Black Badge 2021. Al was het alleen maar om de kleur in het echt te kunnen zien.
Het beste nog verder perfectioneren. Rolls-Royce zegt dat het kan en is dus inmiddels bezig met het testen van de Series II van deze generatie Ghost. Deze generatie draait namelijk alweer sinds september 2020 mee en dat was toen al een flinke update op zowel technisch als optisch vlak. De Ghost werd voorzien van vierwielaandrijving, vierwielbesturing, een zogenaamde "Planar"-ophanging en een nieuwe verlichte grille. De "Planar"-ophanging bevat extra dempers en massa die zijn ontworpen om hoogfrequente trillingen op te vangen. De verlichte grille, de eerste in zijn soort die op een Rolls-Royce verschijnt, is voorzien van spaken die worden verlicht door lampen die zich in het bovenste driehoekige gedeelte van de traditioneel gevormde grille bevinden. Met de komst van deze nieuwe generatie in 2020 werd natuurlijk het einde van de eerste generatie beklonken maar niet voordat er een aantal complimenten werden uitgedeeld aan dit model. De eerste Ghost was namelijk een antwoord op een hele nieuwe generatie klanten, zowel qua leeftijd als qua houding. Deze mannen en vrouwen vroegen Rolls-Royce om een iets kleinere, minder opzichtige manier om een Rolls-Royce te bezitten. Het succes van het product dat Rolls-Royce voor hen creëerde, voldeed aan de meest ambitieuze verwachtingen. Gedurende zijn tienjarige levensduur, die begon in 2009, is Ghost het meest succesvolle model in de 116-jarige geschiedenis van het merk geworden.
Nu vier jaar later zijn we hier met de Ghost Black Badge. Niet in het zwart, rood of zilver. De PR afdeling van Rolls-Royce houdt van extreme kleuren en wat als je de mogelijkheid hebt om de kleur ‘Forbidden Pink’ te kiezen. Als het woord verboden ergens in voor komt dan lokt dat juist uit en zo geschiedde. Klanten zijn vrij om een van de 44.000 ‘ready-to-wear’-kleuren van het merk te selecteren of hun eigen geheel unieke, op maat gemaakte tint te creëren. De overgrote meerderheid van de vrouwen en mannen die om deze donkerdere uitdrukking van Ghost vroegen, heeft echter voor de kenmerkende zwart gekozen. De PR afdeling van Rolls-Royce duidelijk niet en dus stappen we bij CITO Motors in Eindhoven in een roze Rolls-Royce Ghost en zoeven richting de regio Rotterdam. Het mag duidelijk zijn, de minder opzichte manier van een Rolls-Royce bezitten is op deze manier compleet overboord gegooid. Mensen weten niet wat ze meemaken en de duimpjes van jong en oud zijn niet op één hand te tellen.
Rondrijden in een Rolls-Royce is als een warm bad. Stap in en alles is meteen herkenbaar. Dat komt wellicht door de invloeden van een bepaald Duits merk maar dat terzijde. Rolls-Royce doet er alles aan om dat weg te werken door er een eigen saus overheen te gooien. Luxer en beter, dat is het allemaal in de Ghost. Grote comfortabele stoelen. Een groot maar smal stuur en lamswollen vloermatten. Echter is er bij de introductie van deze generatie ook een optie bijgekomen die toen alleen nog maar op de Phantom beschikbaar was. Het dak met de sterrenhemel! En ook daar staat de ontwikkeling niet in stil want Rolls-Royce biedt al langere tijd niet alleen schitterende lichtjes aan. Het is ook mogelijk om een vallende ster voorbij te laten schieten. Het zijn echt details waar de mensen bij Rolls-Royce opletten en dit is er net zo één. We schreven het al, het interieur voelt als thuiskomen. Het touchscreen werkt intuïtief, en de airconditioning wordt nog altijd met grote chromen knoppen bediend. Geen digitale schermpjes waarop je temperatuur instelt maar knoppen waarop je het op de gok mee moet doen. Het heeft wel wat, maar het duurt ook even voor je eindelijk de juiste temperatuur hebt gevonden tijdens het rijden.
Rijden met de Ghost Black Badge is puur genoeg. Verwacht niet dat je bochten aan elkaar kan rijgen als een Porsche 911 of McLaren maar dankzij de toevoeging van de meesturende achteras is het een stuk wendbaardere auto geworden. De draaicirkel is daarmee een stuk verkleind maar ook meer dagelijkse handelingen zijn er makkelijker mee geworden. Denk hierbij aan fileparkeren of manoeuvreren door kleinere parkeergarages. Met de komst van deze generatie werd ook het Black Badge pakket opnieuw bekeken. De aandrijving en het chassis werden opnieuw ontwikkeld met als gevolg dat de auto nog een stukje reactiever werd. Dit werd bereikt door het wijzigen van de vering naar grotere exemplaren om body roll te reduceren. Geen zorgen over de demping. Elk hobbeltje wordt gladgestreken om het gevoel van ultieme comfort te blijven bieden. Dat niet alleen, het vermogen van de V12 werd opgekrikt naar 600 pk en 900 Nm aan koppel. 29 pk en 50 Nm meer dan normaal. Niet dat je iets merkt van een sportiever karakter bij de V12. Deze doet namelijk als een mes door warme boter het vermogen afgeven. Naast de technische upgrades krijgt de Black Badge ook een aantal optische kenmerken. Zo kun je deze herkennen aan de (verlichte) Dark Chrome Spirit of Ecstasy, verlichte Black Badge instaplijsten, 21" Carbon aluminium wielen en zwarte remklauwen.
Het rijden van een Rolls-Royce Ghost komt met een prijskaart. De Spectre is het goedkoopst met net geen 400.000 euro en de getoonde Ghost zoals we hier zien komt op 420.658 euro exclusief belastingen. Die prijs kan je nog laten stijgen door langs de Bespoke afdeling te gaan van Rolls-Royce en bijvoorbeeld je gordels met alpacawol te laten bekleden. Je kan het zo gek niet bedenken of de vakmannen en vrouwen in Goodwood kunnen het realiseren. Laat je de welbekende gele platen monteren op deze Ghost Black Badge dan weet je dus in ieder geval zeker dat je over de 500.000 euro heen gaat. Daarmee blijft de Ghost in een eenzame klasse. Je kan een BMW 7-Serie of Mercedes-Benz S-Klasse zo dik aankleden als je wil, aan deze prijzen zul je nimmer komen. Echter heb je dan geen Spirit of Ecstasy op de voorkant prijken en ben je beperkt aan een kleiner pallet aan kleuren dan wat Rolls-Royce heeft te bieden.
Fotografie door Christian Kalse.