Ultra zeldzame spot: Bugatti EB112 Prototype!

  • Joran
  • 26-05-2019 12:04
  • 4203
  • 3

Ultra zeldzame spot: Bugatti EB112 Prototype!

In Monaco mag je stevig aan de bak als je nog wilt opvallen aangezien het alledaagse verkeer hier bestaat uit het meest exclusief denkbare spul. Een auto als deze Bugatti EB112 Prototype doet het daarom altijd goed. In totaal zijn er maar vier spots van dit type auto op Autogespot en dit is de eerste van dit exemplaar. Daarbij heeft dit type auto ook nog een hele bijzondere geschiedenis!

De EB112 is per definitie een prototype en dus nooit officieel in productie gegaan. Toch zijn er drie straatlegale exemplaren. Twee hiervan zouden resideren in het Zuid-Europese prinsendom. Toch zit er een apart verhaal achter deze auto’s. De luxueuze ruimtewagen zag in 1993 voor het eerst het levenslicht als prototype. Tot productie van een straatversie is het nooit gekomen doordat Bugatti in 1995 failliet ging. In die tijd kocht een zakenman, genaamd Gildo Pallanca Pastor, enkele bezittingen op van het failliete merk. Dit waren onder andere onderdelen voor auto’s maar ook drie onvoltooide carrosserieën van de EB112. Hij besloot via zijn bedrijf de auto’s te voltooien. En zo ging Monaco Racing Team aan het werk om de drie verloren EB112’s af te maken. In 1998 waren twee van de drie auto’s voltooid. Eén van de auto’s is zwart, de ander antraciet of rood. De auto’s vertonen minimale verschillen met het echte prototype. Zo is de neus van het prototype iets gestroomlijnder en zijn bij het prototype de achterlichten in de achterbumper verwerkt waar bij de twee rijdende creaties de achterlichten boven de achterbumper zijn geplaatst. Nu hoor ik je denken, “Pallanca Pastor had toch drie carrosserieën gekocht? Waar is de derde auto dan?” Dat ga ik je nu vertellen. Officieel zijn de twee carrosserieën die rijden, de enige die ooit zijn voltooid. Eén exemplaar is een paar jaar na voltooing verkocht aan een russische verzamelaar, het andere exemplaar, de zwarte, is gedurende 19 jaar in het bezit van Pallanco pastor gebleven. Er gaan echter geruchten dat het derde exemplaar tóch is voltooid en in bezit is van Giorgetto Giugiaro. Giorgetto Giugiaro is de man die verantwoordelijk is voor het ontwerp van de EB112.

Giugiaro is verantwoordelijk voor een legio aan automotive creaties. Hij werd in 1999 zelfs uitgeroepen tot auto-ontwerper van de eeuw. Zijn bedrijf Italdesign doet wellicht ook wat lampjes branden. Heden ten dage bezitten de merken van de Volkswagen-Audi-Groep een meerderheidsbelang van Italdesign. Sterker nog, Lamborghini bezit maarliefst 90,1% van het bedrijf. En dat is inclusief de naamrechten en patenten.

In het vooronder is een 6.0 V12 te vinden. Deze produceert een niet onaardige 460pk die over alle vier de wielen wordt verdeeld. Wat hedendaags ondenkbaar is in het segment van de luxe ruimtewagens is bij deze Bugatti toch echt het geval. De 460pk sterke 6.0 V12 is namelijk gekoppeld aan een handmatige versnellingsbak met zes verzetten!

Ondanks het feit dat er vandaag de dag nog geen vier- of vijfdeurs Bugatti verkrijgbaar is, zijn er door de jaren heen diverse pogingen gedaan om interesse te peilen. Bugatti’s historie kent naast de sportwagens ook veel enorme luxewagens en Bugatti heeft met de EB112 een balletje opgegooid om te kijken hoe in die tijd de mensen tegen een grotere auto van Bugatti aan zouden kijken. In 1999 verscheen de EB218. Giugiaro had de opdracht gekregen om het ontwerp van de EB112 te herzien en dit was het resultaat. Een luxueuze auto met een meer kenmerkende sedan vormgeving. Onder de kap dit keer een 6.3 W18 die rond de 560pk produceerde. En nu was de auto wel voorzien van een automatische versnellingsbak met vijf versnellingen. Een jaar eerder trok Bugatti het doek van een tweedeurs variant, de EB118, welke is uitgerust met dezelfde krachtbron. Ondanks het feit dat de auto’s vrijwel productieklaar waren, besloot Bugatti de auto’s niet in productie te nemen maar om zich verder te focussen op de productie van een sportwagen gebaseerd op de in 1999 onthulde 18/3 Chiron. Dit zou uiteindelijk de Veyron worden. In 2009 onthulde Bugatti de 16C Galibier, een vijfdeurs fastback die qua vormgeving redelijk in lijn ligt met de EB112. Onder de kap ligt een 8.0 W16 die rond de 1000pk moest produceren. Ook deze auto is (nog) niet in productie gegaan. Dankzij wisselend management bij Bugatti is de toekomst van dit type auto onzeker. Maar met al deze pogingen in het achterhoofd houdende, moet een dergelijke Bugatti er toch wel een keer van komen…
Ultra zeldzame spot: Bugatti EB112 Prototype!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel