Spot van de dag: RUF CTR-3

  • Jeroen
  • 28-04-2010 22:02
  • 4012
  • 18

Spot van de dag: RUF CTR-3

In 2007 werd de RUF CTR-3 voor het eerst getoond aan het publiek bij de opening van een nieuw RUF pand in de zandbak van Bahrain. In tegenstelling tot veel tuners zoals TechArt en Gemballa kan RUF geen tuner genoemd worden. RUF is net als Alpina een autobouwer. Men neemt een bestaande Porsche en bouwt die helemaal opnieuw op. Nu gaat dat normaliter redelijk subtiel maar de CTR-3 is een ander verhaal. Alois Ruf wilde een auto neerzetten voor de actieve bestuurder en dat is met de CTR-3 zeker gelukt. Spotter "Belgian-spotters" kwam een exemplaar, één van de weinigen, tegen op de Belgische snelweg. 700 pk, wie had dat gedacht?!

700 pk dus. Dat is aardig wat! In vergelijking met vorige CTR's van RUF heeft men dit keer gekozen voor een middenmotor. De voorgaande CTR's hadden de motor achterin liggen. Er wordt een motor uit een RUF RT12 gelepeld en die wordt opgevoerd met vijftig extra paardenkrachten. Alois Ruf heeft in de loop der jaren steeds meer vermogen uit de CTR-reeks gehaald. De letters CTR staan overigens voor (Gruppe) C Turbo RUF. In 1987 werd de CTR Yellow Bird gebouwd met 469 pk. Negen jaar later bouwde men de CTR-2 met 520 pk en in de CTR-3 ligt maar liefst 700 pk. Het extra vermogen ten opzichte van dat in de RT12 wordt gerealiseerd door het monteren van twee KKK-turbo's. De auto sprint in 3,2 seconden naar de honderd kilometer per uur en RUF zegt zelf dat de tweehonderd kilometer per uur in 9,6 seconden aan te tikken is. Gelukkig is daar genoeg Duitse autobahn voor om dat te proberen. De topsnelheid ligt op 375 kilometer per uur! Dit specifieke exemplaar was waarschijnlijk onderweg naar de nieuwe eigenaar. De auto is namelijk voorzien van Duitse exportkentekens.

Spot van de dag: RUF CTR-3

Reacties op dit artikel