Gereden: BMW 750i xDrive

Gereden: BMW 750i xDrive

De nieuwe BMW 7-Serie lekte al vroegtijdig uit door een aantal foto’s vanuit het Midden-Oosten. Toen werd al duidelijk dat BMW een grote slag zou slaan en de 7-Serie weer helemaal bij de tijd gebracht zou worden. Reden voor ons om met dit slagschip op pad te gaan in de vorm van de 750i X-Drive. Een heerlijke auto die je niets tekort doet komen.

De BMW 7-Serie kan dan gericht zijn op comfort voor de passagiers achterin, het oog wil ook wat met betrekking tot het exterieur en dat weet BMW goed in te vullen door het aanbieden van een M-pakket. Dit geeft de auto die krachtige uitstraling die wij willen zien: de voor-en achterbumper zijn iets dikker dan van een standaard 7-serie en er zit een set stoere velgen onder. Het M-pakket is dan ook een optie die in onze ogen altijd aangevinkt moet worden.

Auto’s zijn tegenwoordig overladen met nieuwe techniek en dat begint voor ons meteen zichtbaar te worden bij het in ontvangst nemen van de sleutel van de nieuwe 7. Deze smartkey is een echte eye-catcher met zijn 2,2 inch touchscreen, maar is misschien nét iets te groot om echt handzaam te zijn. Deze slimme sleutel biedt de bestuurder wel een aantal handige extra functies: zo is het mogelijk om de ventilatie op afstand te starten, de status van de auto te controleren en binnenkort kan de auto zelfs inparkeren. De laatste functie is nu helaas nog niet beschikbaar op deze 7-serie vanwege het ontbreken van de wettelijke goedkeuring, het gaat naar alle waarschijnlijkheid echter niet lang meer duren voordat deze functie groen licht krijgt en gebruikt kan worden. Met de sleutel kan men ook zien of er voor aanvang van de rit een bezoek aan het tankstation gebracht moet worden, tot op de kilometer precies wordt de reikwijdte van de auto getoond. Met een volle tank is dit in de 750i ongeveer 7- à 800 kilometer.

Gereden: BMW 750i xDriveGereden: BMW 750i xDriveGereden: BMW 750i xDriveGereden: BMW 750i xDriveGereden: BMW 750i xDrive

Het is nog lang niet klaar met de gadgets als we de auto in stappen. Achterin is een Samsung tablet te vinden waarmee men de zonneschermen kan bedienen, de temperatuur kan instellen en ook de kleur van de verlichting kan aanpassen aan de gemoedstoestand. Uiteraard kunnen ook verschillende massagestanden voor de stoelen ingesteld worden. De tablet zit op een prachtige manier weggewerkt in de middensteun maar kan naar wens eruit getild worden. Het zijn de kleine dingen die het luxe gevoel in deze auto versterken en deze tablet is er één van. De bestuurder van de auto kan, hoe omslachtig het ook is, op een coole manier de radio bedienen door middel van gesture control. Draai een rondje met je vinger in de lucht en afhankelijk van de richting waarin je draait zet je het volume harder of zachter. Knijp je de vingers dicht dan schakelt het scherm zichzelf uit. Het zijn natuurlijk leuke gadgets maar de knoppen om deze acties uit te voeren zitten ook gewoon op het stuur en op de middenconsole. Het geeft wel aan dat BMW niet stil zit en ook deze technieken inmiddels beheerst. De bestuurder is dan ook aan te merken als degene met de meeste nieuwe gadgets. Achter het stuur hoef je je daarnaast weinig zorgen te maken over het overige verkeer met o.a. active cruise control en lane assist. Deze veiligheidsfuncties zijn niet per sé nieuw, maar ze zorgen er wel voor dat je binnen de lijntjes blijft kleuren als je rustig aan het cruisen bent terwijl je wilde handgebaren aan het maken bent om het volume van de radio zachter te zetten.

Gereden: BMW 750i xDriveGereden: BMW 750i xDriveGereden: BMW 750i xDriveGereden: BMW 750i xDriveGereden: BMW 750i xDrive

De luxe in het interieur is alomvattend. We noemden net al even de tablet als het centrale bedieningsorgaan, maar denk verder aan volledig elektrische zonwering, verwarming in de armsteunen en natuurlijk een koelkastje. Dat BMW zich ook op individualisatie richt moge duidelijk zijn. Het interieur is van leder voorzien met mooie patronen en is in de kleur Cognac uitgevoerd. Deze kleur leer matched perfect bij de Pur Grau Metallic exterieurkleur. Wil je nu echt verzekerd zijn van voldoende ruimte achterin dan is het bestellen van een lange versie een vereiste. In de normale versie die wij hebben meegekregen heb je natuurlijk adequate bewegingsruimte, maar het is nét niet genoeg om de benen lekker te kunnen strekken. Iets wat je wellicht wel verwacht als je in een auto van ruim over de anderhalve ton aan euro’s rijdt.

Gereden: BMW 750i xDriveGereden: BMW 750i xDriveGereden: BMW 750i xDrive

Eén van de grootste noviteiten bij deze BMW 7-Serie, en wellicht in de toekomst bij andere auto’s, is de carbon core. Het heeft gezorgd voor een gewichtsbesparing van minstens 130 kilo volgens BMW. De 7-serie wordt daardoor nog geen balletdanseres; het blijft een flinke jongen met zijn gewicht van boven de 1900 kg. Elke kilo die bespaard wordt is er echter weer één minder om mee te slepen, en dat is waar men het voor doet. Meer gewicht betekent immers een hoger benzineverbruik en minder goede rijeigenschappen.

De BMW 7-Serie is een droomauto. Comfortabel rijden naar al je afspraken terwijl je geniet van de zachte kussentjes en de gadgets. De auto rijdt verrassend goed en soms vergeet je dat je in een slee van ruim 5 meter lang rijdt met een gewicht van boven de 2.000 kilo als je de inzittenden meetelt. € 181.647,- werd er neergeteld voor de gereden 7-serie. Een flinke smak geld, maar zeker niet ongebruikelijk in dit segment. Beter dan een S-klasse? Lastig te zeggen, beide auto's weten hun klanten perfect te bedienen. De BMW is wellicht iets sportiever maar is daarentegen door de verschillende rijmodi ook zeer comfortabel te maken. In dit geval ga je waarschijnlijk voor de gadgets en het uiterlijk, want daarin onderscheidt deze 7-serie zich in onze ogen echt heel goed.

Gereden: BMW 750i xDriveGereden: BMW 750i xDrive

Reacties op dit artikel