We verwelkomen de Porsche 718 Cayman GT4 RS

  • Ruud
  • 17-11-2021 08:41
  • 123
  • 1

We verwelkomen de Porsche 718 Cayman GT4 RS

De Porsche 718 Cayman GT4 RS is het nieuwe topmodel van de 718-familie. Z’n typische Rennsport-kenmerken: een compromisloze rijdersauto die is ontworpen om indruk te maken met een lichtgewicht constructie, extreme wendbaarheid, geavanceerde aerodynamica en een unieke soundtrack. Of je nu op smalle, bochtige bergwegen rijdt of op het circuit: de 718 Cayman GT4 RS is de koning van het compacte middenmotorgamma. Op de Nürburgring Nordschleife was hij de 718 Cayman GT4 met meer dan 23 seconden te snel af.

Als je een hoogtoerige middenmotor met 500 pk combineert met een leeggewicht van slechts 1.415 kilogram, dan wordt het tijd om de term ‘rijplezier’ opnieuw te definiëren. Die motor is natuurlijk vanuit de GT3 overgezet naar de GT4 RS en dat zorgt voor vuurwerk. Het is niet de snelste auto die er ooit gebouwd is maar bochtenwerk is op een geheel ander niveau met de GT4 RS!

Ten opzichte van de 718 Cayman GT4 heeft de RS-versie 80 pk meer vermogen, wat resulteert in een gewicht-vermogenverhouding van 2,83 kg/pk. Het maximumkoppel is verhoogd van 430 naar 450 Nm. Eén van de opvallende kenmerken van de nieuwe topversie van de 718 zijn de luchtinlaten achter de portierruiten, waar de 718 Cayman normaal gesproken kleine zijruiten heeft. De nieuwe luchtinlaten verbeteren niet alleen de inlaatluchtstroom, maar zorgen op oorhoogte van de inzittenden ook voor een bevlogen inlaatgeluid. De karakteristieke luchtinlaten vóór de achterwielen zijn bij de nieuwe RS gebleven en worden gebruikt voor de motorkoeling.

Zoals elke moderne RS wordt de nieuwe 718 Cayman GT4 RS exclusief geleverd met PDK. Deze transmissie met dubbele koppeling schakelt razendsnel door de zeven versnellingen en garandeert maximale prestaties. Dankzij de schakelpaddles blijven de handen altijd aan het stuur als er met de hand wordt geschakeld. Als alternatief kan er ook geschakeld worden met de opnieuw ontworpen keuzehendel op de middenconsole. De zeventraps PDK-transmissie met korte overbrengingsverhoudingen ondersteunt het enorme sprintvermogen van de middenmotor-sportwagen. De 718 Cayman GT4 RS schiet in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De acceleratie stopt pas bij 315 km/u.

Het optioneel verkrijgbare Weissach-pakket geeft de GT4 RS een nog sportiever uiterlijk. De voorklep, luchtinlaten, koelluchtinlaatpanelen, airboxafdekking, buitenste spiegelkappen en achtervleugel zijn gemaakt van koolstofvezel. De titanium uitlaatpijpen lijken op die van het uitlaatsysteem van de Porsche 935. Ook de gemonteerde rolkooi is gemaakt van titanium. Tegen meerprijs kunnen bij het Weissach-pakket 20 inch gesmede magnesium wielen worden besteld in plaats van gesmeed lichtmetaal.

Al deze verbeteringen maken de GT4 RS het meest compromisloze en krachtigste lid van de 718-familie. Dit wordt vooral duidelijk op de Nürburgring Nordschleife. Tijdens de laatste afstellingsfase van de set-up rondde Porsche-merkambassadeur Jörg Bergmeister het 20,832 kilometer lange circuit in 7:09.300 minuten. De GT4 RS reed de iets kortere ‘loop’ (20,6 kilometer) die als benchmark wordt gezien in 7:04.511 minuten – 23,6 seconden sneller dan de 718 Cayman GT4.

De nieuwe Porsche 718 Cayman GT4 RS beleeft zijn wereldpremière op de Los Angeles Auto Show. Ook de 718 Cayman GT4 RS Clubsport raceversie viert daar zijn debuut. Deze circuituitvoering neemt vanaf 2022 aan tal van nationale en internationale raceseries deel. De 718 Cayman GT4 RS staat vanaf maart 2022 bij de Nederlandse Porsche Centra. De consumentenadviesprijs wordt binnenkort bekendgemaakt.



We verwelkomen de Porsche 718 Cayman GT4 RSWe verwelkomen de Porsche 718 Cayman GT4 RSWe verwelkomen de Porsche 718 Cayman GT4 RSWe verwelkomen de Porsche 718 Cayman GT4 RSWe verwelkomen de Porsche 718 Cayman GT4 RSWe verwelkomen de Porsche 718 Cayman GT4 RSWe verwelkomen de Porsche 718 Cayman GT4 RSWe verwelkomen de Porsche 718 Cayman GT4 RSWe verwelkomen de Porsche 718 Cayman GT4 RSWe verwelkomen de Porsche 718 Cayman GT4 RSWe verwelkomen de Porsche 718 Cayman GT4 RS

Reacties op dit artikel