Wow! Aston Martin is hier met de nieuwe Vantage. In navolging van de DB12 is dit nu het nieuwste model wat te verkrijgen is bij de Britten. Strakker en mooier dan ooit met een krachtige V8 motor in het vooronder. Vanaf bepaalde hoeken doet hij ons zelfs denken aan de One-77!
Als nieuwste in een iconische bloedlijn introduceert Aston Martin met trots de nieuwe Vantage. De typische sportwagen van Aston Martin en de meest op de bestuurder gerichte en snelste Vantage in de 74-jarige geschiedenis van het beroemde naamplaatje. Het is een authentieke, onvervalste viering van pure prestaties, ontworpen om maximale sensatie te bieden met maximaal vertrouwen. Zoals gezegd volgt de aankondiging van een nieuwe Vantage op de succesvolle introductie vorig jaar van de veelgeprezen DB12 Coupé en Volante. Vantage versterkt de volgende generatie sportwagens van Aston Martin verder en bevestigt de positie van het merk in de markt voor ultra-luxe, prestatiesportwagens, naast zijn leidende rol in de ultra-luxe sportieve GT-, SUV- en hypercar-arena's.
Aangedreven door een flinke aangepaste, met de hand gebouwde 4.0 Twin-Turbo V8-motor is de nieuwe Vantage de snelste in de geschiedenis van het naamplaatje. Met een piek van 665 pk en een kolossaal koppel van 800 Nm maakt hij ook de grootste sprong ooit in vermogen en koppel in vergelijking met het model waarin hij opvolgt, waarbij de stijgingen van 155 pk en 115 Nm neerkomen op winsten van respectievelijk 30% en 15%. Ongelofelijk natuurlijk als je je bedenkt dat 510 pk ook al niet weinig is in een sportauto. Aston Martin zet dus gigantische stappen met de V8 motor en ook in de Vantage. In 3.4 seconden zit de Vantage op de 100 km/u terwijl de topsnelheid op 325 km/u ligt. Deze hogere vermogens zijn bereikt door middel van uitgebreide afstemming door Aston Martin-ingenieurs, de toepassing van aangepaste nokkenasprofielen, geoptimaliseerde compressieverhoudingen, grotere turbo's en verbeterde koeling, wat indrukwekkende nieuwe cijfers oplevert en een motor creëert met een scherper, meer diepgeworteld en meer vocaal karakter.
Het grootste pijnpunt voor Aston Martin is ook eindelijk aangepakt voor de Vantage. Het interieur. Strakke, ononderbroken lijnen creëren een opvallende en toch elegante omgeving in de Vantage-cockpit, waardoor de bestuurder een gevoel van ruimte en helderheid krijgt. Van de slanke ventilatieopeningen en het perfect geïntegreerde infotainmentscherm tot de duidelijk gedefinieerde reeks fysieke schakelaars op het onderste gedeelte van de middenconsole: het nieuwe Vantage-interieur is een triomf van functionele schoonheid en tactiele kwaliteit. Vantage is het tweede model met Aston Martins infotainment van de volgende generatie. Het is intern ontwikkeld en voor het eerst geïntroduceerd in DB12, maar is volledig op maat gemaakt en helemaal opnieuw ontwikkeld. Aangevuld met een nieuwe Aston Martin-app voor klantconnectiviteit die iOS- en Android-apparaten ondersteunt, maakt het interactie, controle en feedback mogelijk van en naar de Vantage van de klant via zijn persoonlijke apparaat.
Last but not least het uiterlijk. Ook hier is men opnieuw voor naar de tekentafel gegaan. Vanaf het eerste gezicht weet je dat je met de nieuwe generatie Vantage te maken hebt. Een 30 mm bredere carrosserie met een meer gespierde uitstraling wordt geaccentueerd door een volledig opnieuw ontworpen voorkant met een 38% grotere, opnieuw vormgegeven geaderde grille-opening, die een toename van 29% in de massale luchtstroom biedt voor extra koeling. Verdere koelinlaten in de bumper aan weerszijden van de grille scherpen de kenmerken van de voorkant aan, terwijl de nieuwe geïntegreerde splitter, met een bredere en lagere stand, aerodynamische functionaliteit toevoegt, waardoor stabiliteit bij hoge snelheden wordt geboden door vermindering van de opwaartse druk. Deze opvallende front-endbehandeling wordt gecompleteerd door een geheel nieuw Matrix LED-koplampontwerp met geïntegreerde DRL’s, met de nieuwe lichtsignatuur van Aston Martin.
Standaard gemonteerde 21 inch gesmede lichtmetalen velgen vullen de bredere wielkasten tot in de perfectie, waardoor een doelgerichte houding ontstaat die zowel kracht als evenwicht uitstraalt. Frameloze buitenspiegels en opvallende deurgrepen zijn ook nieuw voor de Vantage, terwijl een bredere achterbumper met zijventilatieopeningen en quad-uitlaatpijpen met een grotere diameter ervoor zorgen dat de Vantage er van achteren net zo stoer uitziet als van voren.
De nieuwe Vantage gaat vanaf het eerste kwartaal in productie en de eerste leveringen zullen in het tweede kwartaal van 2024 gaan plaats vinden. Wij kijken er al naar uit!