Tesla Roadster 2020: abnormale specs!

  • Max
  • 17-11-2017 10:51
  • 1425
  • 2

Tesla Roadster 2020: abnormale specs!

Het lijkt erop dat Tesla weer teruggaat naar zijn roots. Het merk is namelijk ooit begonnen met de Tesla Roadster, op basis van de Lotus Elise. Inmiddels is het merk dat experimentele karretje ver ontstegen, zoveel laat de nieuwe Roadster wel zien. Deze komt namelijk rechtstreeks in het hypercar-territorium terecht!

Tesla weet altijd te imponeren met de cijfers, zo ook bij de nieuwe Roadster. Komen ze: de Roadster beschikt over maar liefst 3 motoren en 10.000 nm koppel. 0-100 is geklaard in 1,9 seconden en binnen 4,2 seconden staat er 160 km/h op de teller. De kwartmijl (belangrijk voor Amerikanen) is afgerond in slechts 8,9 seconden, uniek voor een productieauto! De topsnelheid? Naar verluidt meer dan 400 km/h. Goeiemorgen, wat een specsheet! Of je het merk nu adoreert of haat, dit is indrukwekkend. Heel indrukwekkend. Hiermee lanceert Tesla zich letterlijk in het territorium van de Bugatti’s en Koenigseggs van deze wereld, en dat voor een fractie van de prijs. Klinkt goed, toch?

MAAR, en er is een maar: Elon verkondigt in zijn presentatie vrolijk dat er een accu van 200 kWh in de Roadster zit, en dat je er 620 mijl (ongeveer 1000 km) mee kunt rijden ‘at highway speed’. Aangezien het hier gaat om Amerikanen betekent dit dat je waarschijnlijk de cruisecontrol op 100 km/h moet zetten om enigszins in de buurt te komen van dit getal. Uit ervaring met de Model S weet ik namelijk dat de actieradius op snelheid exponentieel daalt. Natuurlijk is het fijn dat je door het ontbreken van een verbrandingsmotor 4 stoelen in de Roadster hebt en een flinke bak bagageruimte overhoudt, maar in de praktijk zul je bij het verwezenlijken van de bovenstaande specs waarschijnlijk om de haverklap aan de lader staan. Nee, de praktische bezwaren die om de hoek komen kijken bij elektrisch rijden blijven overeind staan, ondanks het feit dat Elon in zijn presentatie vrolijk vermeldt dat de Roadster een flinke klap voor de verbrandingsmotor is. Daarbij bestaat de enige vorm van beleving bij de Roadster uit de G-krachten die je te verduren krijgt door de enorme acceleratie. Er is geen geluid, nee, het auditief genot bij de Roadster bestaat alleen uit het ruisen van de wind. Dat is erg wennen voor ons verstokte autoliefhebbers. Daarnaast kun je de Roadster zelf een stuk lastiger individualiseren, waarmee de zorgen uit mijn artikel over de Polestar One blijven bestaan: ook de sportwagen wordt een inwisselbaar goed. Dat lijkt door de technologische vooruitgang haast een onomkeerbaar proces te zijn en we zullen daarmee moeten gaan leven.

Wat je niet kunt ontkennen is dat Tesla zonder meer een pionier is in de auto-industrie en dat het merk bewijst dat elektrisch rijden absoluut niet saai hoeft te zijn. Maar of de conventionele batterij ook daadwerkelijk de toekomst is? Dat betwijfelen wij.

Tesla RoadsterTesla RoadsterTesla Roadster

Reacties op dit artikel