Reportage: Gumball3000 Start in Kopenhagen en de eerste tappe!

Reportage: Gumball3000 Start in Kopenhagen en de eerste tappe!

In het volgende verslag zal ik proberen een impressive te geven van mijn persoonlijke ervaringen die ik heb meegemaakt tijdens de Gumball 3000 start in Kopenhagen. De foto’s zijn slechts een kleine preview van wat er nog gaat volgen de komende dagen. Vergeet dus niet mijn pagina te liken voor meer updates! Het is allemaal twee jaar geleden begonnen, toen ik de legendarische Gumball 3000 start in Londen bezocht. Sindsdien heb ik het Gumball gevoel en ben er nooit meer vanaf gekomen. De auto’s zijn niet alleen de Gumball 3000 voor me. De hele sfeer om de Gumball heen is geweldig. Vorig jaar waren ze in Amerika maar toen ze dit jaar weer naar Europa kwamen was het duidelijk, ik moest en zou weer naar de start gaan!



Ons avontuur startte op vrijdag 17 mei. Samen met twee goede vrienden gingen we naar Kopenhagen. Normaliter is het vijf uurtjes rijden maar door behoorlijke files duurde het acht uur! We hadden om 21.30 uur ingechecked en in plaats van te gaan slapen zijn we op zoek gegaan naar de Gumball 3000 sfeer in de vorm van auto’s en mensen.





Door wat onderzoek vooraf te doen wisten we het hotel van de Gumballers zo te vinden. De eerste auto die we zagen was een 582 pk sterke Mercedes-Benz CLK DTM AMG Cabriolet, gelimiteerd op 100 exemplaren. Toen ging het balletje rollen en voor we het wisten waren we in de parkeergarage van het hotel waar een hoop andere auto’s klaar stonden.



We gingen om vier uur slapen en om zeven uur stonden we alweer naast ons bed. Het was tijd om onze persaccreditatie op te halen. Alles ging soepel en we verlieten het hotel toen een Maybach 57S met Lorinser onderdelen voorbij kwam. We besloten deze te volgen aangezien hij nog niet bestickerd was. Na een korte tankstop en een praatje met de eigenaar kwamen we achter de “top secret” lokatie in de haven van Kopenhagen waar alle auto’s bestickerd warden. Tenminste, het zou geheim moeten zijn maar er waren al een hoop andere auto’s aanwezig.





We mochten zoveel foto’s maken als we wilde terwijl Raccoon de laatste auto’s aan het bestickeren was. In de namiddag vertrokken we naar het centrum om de startgrid te gaan bekijken.





Een hoop hoogtepunten kwamen een voor een aan. De Mercedes-Benz SLS AMG Black Series, SLR Stirling Moss en Koenigsegg CCXR waren wel de grootste hoogtepunten. Na een klein bezoek aan de VIP-Party in het Kopenhagen Opera House zijn we redelijk vroeg naar bed gegaan. Op dat moment konden we niet wachten om de start meet e gaan maken. Dankzij onze pers accreditatie konden we de startgrid op en alles van dichtbij meemaken naast bekendheden zoals Xzibit, Dizzee Rascal. Ondanks de flinke hoosbui was de start geweldig.





De auto’s vertrokken met brullende motoren en rokenden banden. Nadat tweederde van de auto’s vertrokken waren zijn we naar onze auto gegaan. Ons plan was om de auto’s naar de fabriek van Koenigsegg in Ängelholm te volgen. We hadden onze auto bestickerd met enkele officiële stickers en daardoor was het makkelijk om de rest te volgen.



Vanwege het slechte weer was het niet heel makkelijk om veel foto’s te maken van Kopenhagen naar Ängelholm. De groep die we volgende bestond uit de twee Koenigseggs, Lamborgini Aventador LP700-4 en een Ferrari F12berlinetta. Aangekomen bij de Zweedse grens besloten een paar Gumballers een spontaan feest te organiseren net na de tolpoorten. Het feestje bestond onder andere uit flinke revbattles.





Na de Zweedse grens volgden we Team Cart. Zij doen mee met drie auto’s in de rally van dit jaar. Ze rijden met een Rolls-Royce Phantom EWB Series II, een Ferrari 458 Spider en een Ferrari F12 Berlinetta. Beide Ferrari’s rollen op ADV.1 velgen en hebben enkele Novitec onderdelen. Onderweg naar Koenigsegg stonden enkele politiecontroles ons op te wachten. Gelukkig zijn we nooit aangehouden.





Na een uur rijden bereikten we de Koenigsegg fabriek. Een grote mensenmassa trotseerde het weer om een blik te werpen op alle auto’s. Wederom mochten we ook door het publiek rijden dankzij onze stickers.



Buiten stonden vijf verschillende Koenigsegg geparkeerd en binnen ook nog eens zeven! Elk model was aanwezig en daarnaast kregen we een exclusieve tour langs de productielijn. Na dit bezoek was het tijd om gedag te zeggen. Ons avontuur kwam hier ten einde en moesten naar huis, maar geloof me. Ik had liever nog langer dit circus gevolgd!




Ondanks alles hebben we een impressive gekregen hoe het voelt om een Gumballer te zijn. We zijn da nook benieuwd hoe ze de komende week doorbrengen en wat ze allemaal mee maken!







 



Tekst en foto's: Jan Götze


Reacties op dit artikel