Prachtig filmpje over de BMW E30 DTM

  • Jaap
  • 30-07-2015 13:46
  • 758
  • 1

Prachtig filmpje over de BMW E30 DTM

Oh, begin jaren ’90. Toen de Deutsche Tourenwagen Masters nog gewoon het Deutsche Tourenwagen Meisterschaft heette, de dikke bolides nog gewoon grotendeels getooid waren met de namen van Duitse biermerken en de veelal ouderwetse circuits waar overheen geraasd werd doorgaans nog gelegen waren in lommerrijke omgevingen. Kortom toen racen nog gewoon was zoals het heurt.

Hoewel het DTM vele inmiddels legendarische auto’s heeft voortgebracht, zullen de meeste mensen in eerste instantie toch denken aan twee auto’s die inmiddels zijn verworden tot iconen; de BMW M3 Sport Evolution en de Mercedes 190 Evo. Voordat het Groep A reglement werd losgelaten voor het seizoen 1993, wist de BMW twee keer het kampioenschap te winnen in handen van respectievelijk Eric van de Poele en Roberto Ravaglia en de Mercedes één keer, met Klaus Ludwig achter het stuur.
Prachtig filmpje over de BMW E30 DTM
Prachtig filmpje over de BMW E30 DTM
Net als in het huidige DTM werden de auto’s destijds ingeschreven door zowel fabrieksteams als privateer teams en alles wat daar tussenin zit. Sommige teams kregen wat meer ondersteuning van de fabriek en andere wat minder. Toentertijd waren er echter veel meer teams die hun geluk wilden beproeven in de serie dan dezer dagen. Zo werden er bijvoorbeeld in het kampioenschap van 1991 al met al niet minder dan 24 verschillende M3 Sport Evolutions ingeschreven, hoewel die niet allemaal alle races van het kampioenschap reden. Fun fact: er werd dat jaar ook een heuse M3 ingeschreven door BMW Nederland voor Cor Euser die uiteindelijk in 13 van de 24 races in actie kwam. Helaas wist hij daar echter geen punten in te scoren. Twee andere M3’s werden ingeschreven door het Italiaanse Team Bigazzi, later hernoemd tot Scuderia Bigazzi, voor de Duitser Armin Hahne en Brit Steve Soper. Hahne wist voor dit team één pole position te pakken en Soper won uiteindelijk zelfs 4 races en eindigde als vijfde in het kampioenschap. De auto’s en de livery van Team Bigazzi hebben de inspiratie gevormd voor deze creatie van Nederlander Ton Vink die eerder dit jaar over Zandvoort scheurde:



De auto is zo nauwkeurig mogelijk nagebouwd naar de specificaties van het origineel en heeft een 308 pk sterke vierpitter van BMW M GmbH onder de kap die verantwoordelijk is voor dat karakteristieke aanzuiggeluid dat je hoort. De wagen is in het bezit van een “FIA Historic Technical Passport” en staat momenteel te koop dus mocht je een paar centjes overhebben en de wens hebben om een beetje in stijl over het circuit te jagen kan je je slag slaan.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag