Potentiële verkooptopper: Bentley Bentayga V8

  • Max
  • 12-01-2018 15:29
  • 362
  • 3

Potentiële verkooptopper: Bentley Bentayga V8

Tot vandaag waren er twee mogelijkheden als je een Bentayga wilde hebben: óf je koos voor de immens dure (en eigenlijk wel de meest Bentley-waardige) W12-variant, óf het werd dieselen met de Bentayga Diesel. Een keuze tussen twee uitersten. Vrees echter niet, want Bentley heeft vandaag de gulden middenweg aangekondigd in de vorm van de Bentayga V8 op benzine!

Inmiddels hoeven we bij de VAG-groep niet echt meer te gaan raden welke V8 er dan in komt te liggen, dat is natuurlijk gewoon het bekende 4,0-liter grote exemplaar met twee turbo’s uit o.a. de vorige Continental GT, de RS6 en de Cayenne Turbo. Niets mis mee, want dit smeuïge en geweldig klinkende blok is in de Bentayga goed voor een vermogen van 550 pk en 770 nm koppel. De bijna 2400 kilogram wegende kolos schiet daardoor naar de 100 km/h in slechts 4,5 seconden en topt pas bij 290 km/h. Dat is dus respectievelijk maar vier tienden en 10 km/h langzamer dan de W12.

Dit verschil is natuurlijk marginaal, maar ik vermoed dat het grootste verschil tussen de V8 en de W12 hem zit in de beleving. De W12 heeft toch nog even 130 nm meer aan koppel tot zijn beschikking, waardoor hij onderin wat meer kracht heeft en het blok dus in een lager toerengebied en stiller zijn werk kan doen. De V8 is veel meer gericht op sportiviteit, voor zover een Bentley sportief kan zijn. Hij is wat uiterlijk betreft het beste te herkennen aan de zwarte accenten rondom (raamlijsten, grille etc.) en aan rode remklauwen op de standaard stalen remmen. Let trouwens even goed op dat remsysteem, want voor het eerst zijn er ook keramische remmen leverbaar op de Bentayga. Als je een blik in het interieur kunt werpen moet je zoeken naar sierlijsten van carbonfiber. Zit dit alles erop, dan is het 100% zeker dat je met een V8 van doen hebt. Een vlugge blik is echter niet voldoende om de V8 te kunnen onderscheiden van de Diesel, daarvoor zijn de uiterlijke verschillen te klein.

De Nederlandse prijs van de Bentayga V8 is nog niet bekend, maar uiteraard zal deze variant een stuk goedkoper worden dan de W12. Wat CO2-uitstoot betreft scheelt het tussen de twee varianten 30 grammetjes, dus dat zal ongetwijfeld een duit in het zakje doen bij het vaststellen van de BPM. Ik vermoed dat we deze variant veel op onze site gaan terugzien wanneer hij eenmaal uit de fabriek rolt!



Potentiële verkooptopper: Bentley Bentayga V8Potentiële verkooptopper: Bentley Bentayga V8Potentiële verkooptopper: Bentley Bentayga V8Potentiële verkooptopper: Bentley Bentayga V8Potentiële verkooptopper: Bentley Bentayga V8Potentiële verkooptopper: Bentley Bentayga V8Potentiële verkooptopper: Bentley Bentayga V8Potentiële verkooptopper: Bentley Bentayga V8

Potentiële verkooptopper: Bentley Bentayga V8

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag