Vorig jaar voorspelden we de mogelijke primeurs van het komende jaar. Die voorspelling bleek redelijk te kloppen. Tijd om dat weer te doen! In plaats van terug te kijken naar de nieuwe modellen van het afgelopen jaar blikken we vooruit op mogelijke nieuwkomers in 2025.
Laten we beginnen bij Audi. Daar staat best wat te gebeuren. Audi werkt toe naar een line-up waarbij de EV's een even nummer hebben en de ICE's een oneven nummer. Dit betekende het (tijdelijke) einde van vaste kracht A4. Deze werd opgevolgd door de A5. Voor nu is die er als sedan en Avant, maar er komt ook een Sportback. Daarnaast komt er een RS5 die we in 2025 hopen te verwelkomen. Het lijkt er niet op dat de coupé en cabriolet nog terugkomen. Wel lijkt een RS5 Sedan eindelijk te komen. Op het moment van schrijven is er de gewone A6 en de nieuwe elektrische A6 E-Tron. Van de RS6 op basis van de gewone A6 namen we al afscheid met de RS6 GT, maar wees niet getreurd, want het concept van de RS6 wordt gewoon opgevolgd door de RS7 Avant, met V8! De gewone A6 verdwijnt namelijk in 2025 en wordt opgevolgd door de nieuwe A7. Of er ook een nieuwe A7 Sportback komt is maar de vraag. Van die elektrische nieuwe A6 komt ook een RS6, zowel als sedan als Avant. 2025 wordt ook het jaar dat de nieuwe Q3 gepresenteerd wordt. Het is nog onbekend of er weer een RSQ3 met vijfcilinder komt, maar we hopen van wel! In 2024 kwam de Q6 E-Tron op de markt en dit jaar zal het gamma worden uitgebreid met de bloedsnelle RSQ6 E-Tron, het equivalent van de Porsche Macan Turbo.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij BMW zagen we in 2024 inderdaad de gefacelifte M3 en M4, M4 CS en nieuwe M5 op de site. Op de M2 CS moesten we toch meer geduld hebben, maar de kans dat we die volgend jaar gaan zien lijkt groot. Verder komt er ook een heftige M3 CS Touring. Van de nieuwe X3 komt helaas geen M meer en de X4 verdwijnt zelfs helemaal. Tijdens Concours d'Elegance Villa d'Este presenteerde BMW zoals ieder jaar een one-off, ditmaal de Skytop. Men was er echter zo enthousiast over dat dit model in gelimiteerde productie gaat. Er komen slechts vijftig stuks beschikbaar en ze zijn technisch gebaseerd op de M8 Cabrio. Aan boord vinden we een 625 pk sterke 4,4 liter V8 met twee turbo's. Dat maakt dit een waardig afscheid voor de 8-Serie, want deze verdwijnt rond 2026. Het gerucht doet de ronde dat de 6-Serie hem opvolgt en daarmee terugkeert. Bij Alpina zagen we vorig jaar de B3 GT Touring al, het is nog wachten op de Sedan en B4 GT Gran Coupé. Daarnaast is de D4 S BiTurbo Gran Coupé vorig jaar gefacelift. Kijken we verder vooruit dan zitten er de elektrische i3 en iX3 aan te komen, op een nieuw platform. Daarnaast zagen we de eerste levenstekenen van de gefacelifte 7-Serie en nieuwe X5.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Bij Mercedes zagen we ontzettend veel nieuwe modellen op de site verschijnen in 2024. De gefacelifte AMG-versies van de A/CLA/GLA waren eindelijk compleet, de facelifts van de GT 4-Door Coupé en G63 debuteerden en we zagen de compleet nieuwe AMG GT, GLC63S E-Performance en Maybach EQS680 SUV. De SL63S E-Performance versterkte de line-up van de SL. Op exclusief vlak valt er iets minder te melden voor 2025, maar toch best wat. Zo krijgt de C-Klasse een facelift, dus we mogen erop rekenen dat de C63S E-Performance ook meegenomen wordt. De coupé/cabriolet die van de C-Klasse afgeleid is, de CLE, wacht op haar topversie CLE63S E-Performance. Inmiddels rijdt de CLE53 rond dus spots van het nieuwe topmodel dit jaar lijkt gegarandeerd. Of het nou een viercilinder of toch nog een V8 wordt is nog altijd een raadsel. Na de E53 Hybrid in 2024 zou je denken dat er een beresterke topper bij de E-Klasse aankomt in 2025, maar daarvan ontbreekt nog ieder spoor. AMG presenteert vermoedelijk in 2025 een volledig elektrisch losstaand model, de elektrische AMG GT 4-Door Coupé. Wanneer die precies komt en wat het betekent voor het bestaande model op benzine weten we niet. Bij de AMG GT Coupé gaan we in 2025 de GT63 Pro verwelkomen. Enkele testauto's zonder camouflage zijn al gespot. Open broer SL ging in 2024 op de exclusieve toer. Zo presenteerde Mercedes-Maybach de luxueuze SL680 met 585 pk sterke 4.0 V8 aan boord. Hij is verschrikkelijk duur met een Nederlandse vanafprijs van zo'n 360.000 euro. Daarnaast kwam de dakloze PureSpeed op basis van de SL. Dit is het eerste model van de exclusieve Mythos modellen van Mercedes. De PureSpeed heeft zoals gezegd geen dak, maar het heeft wel een op de Formule 1 geïnspireerde halo. Je zou de PureSpeed kunnen zien als een soort nieuwe Bussink GT R Speedlegend, maar dan met een eigen koets. Je hebt net als in vele AMG's 585 pk uit de 4.0 V8, je haalt de honderd vanuit stilstand in 3,6 seconden en je kunt tot een snelheid van 315 km/h vliegen oppeuzelen. Mercedes gaat 250 exemplaren bouwen. Bij de SUV's gaat de aandacht uit naar de GLE en GLS, want die lijken toe aan alweer hun tweede facelift in korte tijd. We rekenen erop dat de 63 AMG versies en de Maybach GLS600 ook meegenomen zullen worden.
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Porsche had een ontzettend druk jaar in 2024. In zo'n anderhalf jaar werd het complete gamma, op de prehistorische 718, na vernieuwd. We zagen in 2024 de 718 Spyder RS eindelijk, net als de gefacelifte Taycan inclusief Turbo GT, nieuwe Panamera, Macan en de gefacelifte Cayenne. Ten opzichte van een jaar geleden is de Panamera uitgebreid met de GTS, Turbo S E-Hybrid en langere Executive. Alleen die laatste moet in 2025 nog debuteren op Autogespot. Van de gefacelifte Taycan hebben we bijna alle versies gezien, evenals de Cayenne die uitgebreid werd met de GTS. Bij de Taycan wachten we nog op de recent gepresenteerde GTS en GTS Sport Turismo met 700 pk. De 911 werd in 2024 gefacelift. Daarvan zagen we de Carrera/Targa (4) GTS T-Hybrid al op de site. Ook de gefacelifte GT3 en GT3 Touring zijn er al, maar we wachten nog op de spots. De Carrera (4)S, Turbo(S) en GT3RS moeten nog gepresenteerd worden. Daarnaast lijkt er een Turbo zonder grote vleugel te komen. En we wachten natuurlijk ook geduldig op absolute topper GT2RS. Wat verder in de toekomst verwachten we de nieuwe elektrische Cayenne. Deze zal eind 2025 of begin 2026 gepresenteerd worden, dus we rekenen nog niet op spots daarvan. Verder komt er nog een SUV boven de Cayenne. 2025 wordt ook het jaar waarin de 718 na jaren eindelijk afgelost wordt. In feite is dat model nu 13 jaar oud, want hij werd gepresenteerd in 2012 als Boxster/Cayman. In 2016 werd ie gefacelift en 718 genoemd. De nieuwe 718 wordt een volledig elektrische sportwagen. Spannend of dat een succes wordt! En daarmee sluiten we deze serie weer af. Tot volgend jaar!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!