Oud of nieuw: Porsche 911

  • Joran
  • 07-12-2020 12:36
  • 221
  • 0

Oud of nieuw: Porsche 911

Is iets dat nieuw is altijd beter? Wanneer je kijkt naar nieuwe auto's worden kosten noch moeite bespaard om de auto's nóg sneller, luxer, efficiënter of technologisch geavanceerder te maken. Maar niet in elk geval hoeft vernieuwing automatisch verbetering te betekenen. De ene keer blijkt een auto een stuk scherper en dynamischer te zijn ten opzichte van zijn voorganger waar een andere auto misschien door de vernieuwing zijn charme verliest. Kan een icoon zijn status vasthouden? We zetten de Porsche 991.1 en 992 Carrera 4S naast elkaar!

Sinds jaar en dag is de Porsche 911 één van de meest iconische auto's op aarde. Er is vrijwel niemand die de eigenzinnige Duitse sportauto niet kent, of je nu autoliefhebber bent of niet. Op 15 september 2011 werd op de Frankfurt Motorshow het doek getrokken van de opvolger van de 997 generatie 911: de 991. De 991 was de derde generatie Porsche 911 die op een geheel nieuw platform werd gebouwd. Hij was dan ook iets groter dan zijn voorganger. De vormgeving van de 911 bleef trouw aan zijn voorgangers en behield zijn kenmerkende aflopende coupé-lijn. De koets is wel iets meer gestroomlijnd en subtiel gemoderniseerd om de 991 een eigen gezicht te geven zonder de charme van de 911 te verliezen. Onder de kap ligt een 3.8 zescilinder boxermotor die 400pk produceert. Hiermee snelt de 991 in 4,3 seconden naar 100 km/u en ligt de topsnelheid net onder de 300 km/u. Prima prestaties voor een sportwagen die daarnaast ook nog relatief praktisch is. Qua versnellingsbak had je de keuze uit een handbak of PDK. En eigenlijk maakt het niet uit met welke versnellingsbak je de 991 aanschaft, zelf roeren is leuk en voegt zeker iets toe aan de rijbeleving maar de PDK nog altijd één van de beste automaten en geeft de Porsche een comfortabel maar speels karakter. Door de dubbele koppeling schakelt de Porsche nagenoeg perfect over wat de ervaring op bochtige bergwegen alleen maar ten goede komt. Daarnaast is de 991 goed en sportief afgesteld om een op en top rijbeleving te geven aan zijn bestuurder. Scherp sturen, een strakke wegligging en voldoende pit zorgen voor een lach van oor tot oor. Om over die snerende zescilinder nog maar te zwijgen! Daarnaast houdt de vierwielaandrijving de auto perfect in het gareel. Porsche verkocht van de 991 generatie in totaal 233.540 exemplaren, ruim 20.000 meer dan de 997. Ze zijn dus duidelijk de goede weg ingeslagen maar zitten ze nog steeds op diezelfde weg?
Oud of nieuw: Porsche 911
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Op 27 November 2018 werd de 992 generatie aan de wereld voorgesteld tijdens een onthulling in het Porsche Experience Center in Los Angeles. Wederom was het een feest van herkenning. Ondanks een aantal strakkere lijnen was de 992 nog immer te herkennen als oer-911. De ovale koplampen en de aflopende coupé-lijn zijn nog altijd de sterkste kenmerken van het design. Werp je echter een blik op de achterzijde van de 992 dan kan je niet anders zeggen dan dat deze radicaal is verandert ten opzichte van de traditionele, simpele look. Een relatief hoog en brede achterzijde huist smalle achterlichten die over de gehele breedte van de auto lopen tezamen met de automatische spoiler voor optimale aerodynamica. Een stuk verder naar beneden kom je bij een kunststof deel van de bumper waarin ook de uitlaten zijn verwerkt. Een gewaagde stap van Porsche om het design aan de achterzijde zo extreem te veranderen maar wie weet houdt het ze op de juiste weg. Gezien de aantallen die je inmiddels al op de weg tegenkomt kan je bijna niet anders concluderen dan dat de 992 wederom in de smaak valt. Naast het design is er echter nog een radicale verandering te vinden in de 992 en die vinden we onder de motorkap. Daar ligt nu een 3.0 zescilinder boxermotor met twee turbo's. Waar bij de 991.1 generatie enkel de Turbo uitvoeringen waren voorzien van turbo's zijn vanaf de 991.2 en nu de 992 generatie ook turbomotoren in de andere uitvoeringen te vinden. Een wezenlijk verschil tussen de twee qua rijbeleving. Of dat positief of negatief is laat ik aan jullie over. Het maakt de Carrera 4S er in elk geval niet slomer op. Het vermogen is met 50pk gestegen naar 450pk. De acceleratie naar 100 km/u is nu in slechts 3,5 seconde achter de rug en de topsnelheid ligt met 306 km/u bóven de 300. Ook in het interieur is de modernisering sterk doorgezet met een digitaal instrumentarium en klinische middenconsole met een compacte schakelhendel in plaats van een traditionele pook. Met de 992 heeft Porsche zijn iconische sportauto weer helemaal bij de tijd gebracht en is de auto meer dan ooit tevoren voorzien van grote aanpassingen.
Oud of nieuw: Porsche 911
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Ondanks dat de 991 nog helemaal niet zo oud aanvoelt is hij in de basis toch al bijna tien jaar oud. In die zin kan je de verschillen tussen de 991 en 992 vooral duiden als analoog en digitaal. De 991 is meer een traditionele, onvervalste auto die met subtiele wijzigingen voortborduurt op een succesformule waar de 992 vooral modern en digitaal is zonder daarbij zijn kernwaarden te verliezen. De 991 brult pure klanken van zijn zescilinder door de uitlaten waar je bij de 992 de turbo's op de achtergrond hoort meewerken. En ondanks dat de verschillen niet enorm zijn is de 992 toch sneller en passeert hij indien gewenst de 300 km/u. Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch uit naar de 991.1. Ik kan het meer analoge karakter alsook de elegante vormgeving van de auto meer waarderen. Ook de krachtbron met dat sensationele concert maakt op mij meer indruk dan het turbo geweld van de 992. En de reden dat we in dit verhaal een Carrera 4S bekijken? Omdat een recente ervaring in een 996 Carrera mij heeft geleerd dat je niet per se de dikste, snelste uitvoering hoeft te hebben om maximaal te kunnen genieten maar dat een Carrera of Carrera S al leuk zat is. Sterker nog, op een bepaalde manier heb je er meer aan. Tuurlijk is het genieten geblazen met een Turbo S maar al dat vermogen kan je in Nederland toch maar moeilijk kwijt. Dan is een 911 met wat minder vermogen misschien wel leuker omdat je er toch beter en veelzijdiger gebruik van kunt maken!
Oud of nieuw: Porsche 911
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag