Nieuws uit Gaydon: Aston Martin Valkyrie

Nieuws uit Gaydon: Aston Martin Valkyrie

Een aantal weken geleden toonde Aston Martin de zoveelste facelift van de Vantage en ik moet eerlijk bekennen dat niemand van ons wakker lag van de spanning. Aston staat er om bekend autos te maken die, om het beleefd te houden, niet bovenaan de performance lijst staan, of aan de top qua kwaliteit. Aston staat bekend om het maken van autos die bovenaan staan qua design (en prijs). De nieuwe DB11 sloeg al een goede deuk in dit stereotype maar als er een auto van het Britse merk is dat de interesse weet te wekken van hen die geboren zijn voor 1960 dan is het wel de nieuwe Aston Martin Valkyrie.

De naam Valkyrie klinkt misschien bekend. De auto is vernoemd naar de geheime operatie Valkyrie (Walküre in het Duits). Het doel van deze operatie was om een mogelijke opstand van het Duitse volk tegen te gaan. Het maakte het mogelijk voor de reserve troepen om Berlijn en andere belangrijke Duitse steden in te nemen en tegen de burgers te vechten. Alleen Adolf Hitler en de commandanten van de reservetroepen konden de operatie van start laten gaan.

Nieuws uit Gaydon: Aston Martin ValkyrieNieuws uit Gaydon: Aston Martin ValkyrieNieuws uit Gaydon: Aston Martin ValkyrieNieuws uit Gaydon: Aston Martin Valkyrie

Nieuws uit Gaydon: Aston Martin ValkyrieNieuws uit Gaydon: Aston Martin ValkyrieNieuws uit Gaydon: Aston Martin Valkyrie

Waarom Aston Martin de naam van de nieuwe auto hierop gebaseerd heeft is voor mij niet direct duidelijk, maar het is wel helder dat dit niet zomaar een nieuwe Aston is. In tegenstelling tot de meeste Aston Martinis staat bij dit model performance boven design. Al het non-essentiele plaatwerk is achterwege gelaten. Aston Martin heeft gekozen om hun engineering op de voorste rij te laten zitten in plaats van het te verhullen achter een mooi gevormd stuk aluminium zodat de auto in het plaatje op het casino plein in Monaco past.

Dat functionaliteit boven vorm gekozen is betekent niet dat er geen mooie details op de auto te vinden zijn. Vergelijkbaar als bij de McLaren P1 is de badge noch een sticker noch een stuk aluminium (of carbon). De badge is zo ontwikkeld dat het een microscopisch dik logo is dat in het plaatwerk van de neus verwerkt is. Dit zorgt er voor een gewichtsbesparing van 99.4 procent ten opzichte van de badge van een Vanquish of Vantage.
Niet alleen de badges zijn opnieuw ontwikkeld, ook de koplampen zijn aangepast. De nieuwe licht units zijn ongeveer 30 tot 4- procent lichter (qua gewicht welteverstaan) dan die in andere productiemodellen. Dit laat zien dat al is het een soft-close motorkap of een koplamp, Aston Martin is een merk met een oog voor detail.

Deze auto is gemaakt in samenwerking met Red Bull en AF Racing. De auto is, zoals te zien, niet ontworpen als daily maar als racer. Dit is te zien aan het feit dat een vierpunts harnas standaard is en er de optie is voor een zespunts harnas, mocht je een de intentie hebben om de auto veelvoudig op het circuit rond te rijden.

Nieuws uit Gaydon: Aston Martin ValkyrieNieuws uit Gaydon: Aston Martin Valkyrie

Nieuws uit Gaydon: Aston Martin Valkyrie

Mocht je deze auto nou parkeren in een slechte buurt in plaats van een potbox dan loop je nog niet het risico dat je auto morgenochtend gestolen is. Het stuurwiel is volledig afneembaar en bevat zo ongeveer alles wat je nodig hebt. Dit maakt het in en uitstappen een stukje makkelijker en zonder het stuur is er praktisch niets over van het dashboard behalve een paar schermen en flinke lading carbon.

Dit is een auto die je met gemak aan de valet van je favoriete restaurant kan geven. Het heeft als voordeel dat je stoel en radio niet veranderd zullen worden. De stoel is onderdeel van de vloer en er is geen radio. Ook hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken om de fysieke omvang van je parkeerder, volgens Aston Martin: “Ultra-efficient interior packaging achieving space for two 98 percentile adults”.

De cockpit is traanvorming, ook dit is uit praktische overwegingen. Door de vorm wordt er lucht in speciale tunnels geduwd. Deze lucht kom uit bij de diffuser waardoor je een enorme hoeveelheid downforce krijgt zonder in te leveren op de looks.

Net als de BMW 3.0 CSL Concept heeft deze auto geen zijspiegels maar cameras. Door het design was er geen plek voor een achterruit dus is er ook geen achteruitkijk spiegel. Je hoeft immers geen dingen in je cabine te hebben die je toch niet kan gebruiken!



Nieuws uit Gaydon: Aston Martin ValkyrieNieuws uit Gaydon: Aston Martin ValkyrieNieuws uit Gaydon: Aston Martin ValkyrieNieuws uit Gaydon: Aston Martin ValkyrieNieuws uit Gaydon: Aston Martin Valkyrie

Nieuws uit Gaydon: Aston Martin ValkyrieNieuws uit Gaydon: Aston Martin ValkyrieNieuws uit Gaydon: Aston Martin Valkyrie

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag