Niet voor Europa, wél voor Moldavië: Gefacelifte Porsche Cayenne Turbo GT

  • Joep
  • 01-11-2023 18:00
  • 308
  • 2

Niet voor Europa, wél voor Moldavië: Gefacelifte Porsche Cayenne Turbo GT

De Porsche Cayenne Turbo GT werd na zijn facelift in Europa geschrapt. Niet in Moldavië, zo blijkt.

De Porsche Cayenne Turbo GT is de ultieme Porsche Cayenne, gericht op maximale prestaties en het verslaan van de grote concurrent Lamborghini Urus. Het model is alleen vergelijkbaar als Coupé en werd in 2021 gepresenteerd. Ook kwam er een GT-pakket beschikbaar op de GTS en Turbo S E-Hybrid wat meer carbon, dezelfde uitlaten en minder gewicht met zich meebracht om de lompe Cayenne nog harder over een circuit te jagen.

Dit jaar werd de Porsche Cayenne zeer grondig gefacelift. Er werd flink huisgehouden in het interieur, aan het exterieur en ook aan het gamma. Een hoop versies kregen meer vermogen, alle versies kregen een grondig herzien interieur en exterieur en versies werden technisch aangepakt, toegevoegd aan het gamma of juist geschrapt. Er is gewoon weer een naamloze 'basisversie' en die is er ook als E-Hybrid. De S E-hybrid is er met dezelfde V6 als de twee eerder genoemde versies, maar kreeg meer vermogen. 520 pk om precies te zijn. De Cayenne S ruilde zijn V6 in voor een V8 en de GTS behoudt dezelfde V8, al wachten we nog op zijn onthulling. De Turbo werd helemaal geschrapt, al zou je kunnen zeggen dat dat de nieuwe S geworden is, en de Turbo S E-Hybrid werd omgedoopt tot Turbo E-Hybrid en ging van 680 naar 740 pk. Deze is wederom verkrijgbaar met het GT-pakket om het verlies van de Turbo GT te compenseren.

Je hoort het goed, de Turbo GT is niet meer, althans in Europa. Dit komt door de CO2-eisen. In gebieden waar dit minder speelt blijft hij gewoon leverbaar, zoals Noord-Amerika en het Midden-Oosten. Hij is wel gewoon gefacelift. De uiterlijke wijzigingen en de wijzigingen in het interieur zijn hetzelfde als bij de andere Cayennes en het vermogen kreeg een boost en ging van 640 naar 650 pk. Zo kan de Cayenne Turbo GT de strijd weer aan met de eveneens gefacelifte Lamborghini Urus in Performante-uitmonstering.

In Europa moeten we het voortaan helaas zonder deze knotsgekke versie doen, althans dat zou je denken. In Moldavië werd er namelijk doodleuk een gespot. En dit is geen import uit Noord-Amerika, want de auto heeft het Europese kentekenformaat. Op het kenteken is ook te zien dat deze auto is geleverd door Porsche Centrum Moldova, de officiële dealer in de Moldavische hoofdstad Chisinau, waar dit exemplaar ook gespot werd. Er zijn dus blijkbaar uitzonderingen. Dit is pas het tweede particuliere exemplaar van de site en de eerste in Europa. Ja, er zijn er heel wat gespot in Duitsland, maar zelfs in eigen land staat deze versie niet meer op de prijslijst. Die Turbo GT's zijn van Porsche zelf, vooral om mee te testen en voor promotie voor de andere continenten. Het is dan ook geen toeval dat alle Duitse exemplaren een BB-kenteken hebben en gespot zijn in thuisbasis Zuffenhausen of bij de Nürburgring.

Zoals gezegd wordt de Cayenne Turbo GT in Noord-Amerika nog wel gewoon geleverd, want daar zijn de CO2-eisen niet zo streng. Het eerste particuliere exemplaar werd dan ook op dat continent gespot. Om specifiek te zijn in Hinsdale, Illinois, Verenigde Staten.

We zullen zien of er toch nog meer Europese landen zijn die de dans ontsprongen zijn waar deze versie toch nog wel geleverd wordt. Dat hopen we, want het blijft een feest om deze knotsgekke Cayenne te spotten!


Niet voor Europa, wél voor Moldavië: Gefacelifte Porsche Cayenne Turbo GTKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag