Nederland is een prachtige 190E EVO II rijker

Nederland is een prachtige 190E EVO II rijker

Waar de 190E hard op weg is een klassieker te worden, is de 190E 2.5-16v EVO II dat allang. Met een hedendaagse prijs van ongeveer anderhalve ton in euro's moet je wel een enorme liefhebber zijn om dit geld stuk te slaan op een wagen die tegenwoordig door de techniek allang is voorbijgestreefd. Het uiterlijk is echter enorm herkenbaar én gigantisch dik, dat dit een wagen is die elke Mercedes-Benz liefhebber moet kunnen waarderen.

Als je begin jaren '90 een beetje uitstraling wilde hebben in je sedan, dan kon je al gerust bij BMW, Mercedes-Benz of Audi aankloppen. Met deze 190E 2.5-16v EVO II maakte je niet alleen indruk bij de jongens die uiterlijk belangrijk vonden, maar vooral bij de mensen die de techniek konden waarderen. Een tweeënhalf liter grote viercilinder zorgde voor de aandrijving en dankzij behoorlijke aanpassingen leverde hij, zonder turbo's, 232 pk. Destijds was dat een behoorlijke hoop vermogen, waarmee je in liefst zeven seconden naar de honderd kilometer per uur kon spurten. De topsnelheid bedroeg, mede dankzij de zeer functionele bodykit, al 250 kilometer per uur. De grote spoiler achterop is verstelbaar en kan zodoende een redelijke hoeveelheid downforce creëren. Om circuitgebruik mogelijk te maken, werd er standaard een oliekoeler gemonteerd.

Evenals van de EVO I werden hier 502 exemplaren van gebouwd. Het grote succes van de eerste generatie zorgde er echter voor dat de 502 exemplaren van de tweede generatie al uitverkocht waren voordat hij in Genève in 1990 onthuld werd. Je zou bijna vergeten dat deze wagen al 25 jaar oud is.


Nederland is een prachtige 190E EVO II rijker

Reacties op dit artikel