Michelin gaat voor langdurigheid

  • Ruud
  • 08-11-2017 12:08
  • 195
  • 0

Michelin gaat voor langdurigheid

Afgelopen oktober mochten we op uitnodiging van Michelin naar Clermont-Ferrand afreizen. De boodschap was ditmaal, in tegenstelling tot afgelopen januari, van iets andere aard. Met het oog op duurzaamheid wil Michelin namelijk voor eens en altijd afrekenen met fabels in de autowereld.

Banden verslijten, dat is een gegeven waar niemand omheen kan. Echter zijn er veel fabrikanten die adviseren om al bij 3 millimeter de banden te vervangen. Michelin communiceert nu echter een andere boodschap en dat is dat men zonder gevaar door kan rijden op banden die slechts 1.6 millimeter profieldiepte hebben.

Michelin gaat voor langdurigheidMichelin gaat voor langdurigheidMichelin gaat voor langdurigheidMichelin gaat voor langdurigheid

De ontwikkeling van banden staat nog lang niet stil en Michelin pompt er altijd nog bakken geld in. Naast performance richt men zich natuurlijk ook op duurzaamheid. Door het ontwikkelen van nieuwe compounds is het nu echter mogelijk om je banden met gemak naar 1,6 millimeter te rijden zonder jezelf daarbij in gevaar te brengen. Overigens presteren premium banden veelal nog beter met minder profiel dan budget banden met meer profiel. Dit komt mede door de rubbersamenstelling die gebruikt wordt door de fabrikanten.

Michelin nodigde ons dus uit om in de praktijk mee te maken wat de profieldiepte van verschillende banden deed op droog en nat wegdek onder wisselende omstandigheden. Zo maakten we in de praktijk remtesten mee en konden we ervaren hoe het met de laterale grip zat op verschillende soorten banden.

Michelin gaat voor langdurigheidMichelin gaat voor langdurigheid

Uiteraard laat de consument zijn portemonnee spreken bij het aanschaffen van een set nieuwe banden. Gaat men voor de goedkopere banden dan kan je er donder op zeggen dat deze vele malen korter meegaan dan de duurdere premium banden. Wat men echter niet weet is dat de goedkopere banden vele malen slechter presteren dan versleten premium banden. Zelfs onder extreme omstandigheden waarbij stilstaand water van 1 millimeter diep werd gesimuleerd presteerde de premium banden opmerkelijk beter. Het kan het verschil zijn tot een aanrijding of niet. Iets wat consumenten zich niet altijd realiseren.

Michelin adviseert dus nu hun verdelers banden pas te verwisselen bij een profieldiepte van 1,6 millimeter. Overigens is dat wettelijk gewoon toegestaan. Daarnaast roept Michelin de instanties die banden testen op om banden niet alleen in nieuwstaat te testen, maar ook te testen als deze alle tientallen duizenden kilometers achter de kiezen hebben. Een lastige maar tijdrovende klus, maar daardoor kan men wel de juiste conclusies trekken. Premium banden zijn in veel condities, ongeacht hun profieldiepte, beter dan nieuwe(!) budget banden.

Michelin gaat voor langdurigheid

Reacties op dit artikel