Interview: Greg Schoner vertelt over de groei van DMC Luxury

  • Emil
  • 18-11-2013 16:47
  • 243
  • 0

Interview: Greg Schoner vertelt over de groei van DMC Luxury

In de paar jaar dat er auto's van DMC Luxury op Autogespot worden geplaatst is de populariteit van het merk sterk gestegen. Met indrukwekkende projecten waaronder de Spia Middle East Edition en LP900-4 Molto Veloce laat de tuner zien de kunst van het personaliseren te beheersen. Wat maakte het bedrijf zo succesvol in deze korte periode? We spraken uitgebreid met de oprichter over de nieuwe tuner DMC Luxury, Greg Schoner.


Hoe is DMC Luxury enkele jaren terug gestart?
Ik kan gerust zeggen dat DMC een bescheiden start kende. Als een Duitser met een eenvoudige achtergrond moest ik mijzelf omhoog zien te werken in de autowereld. Ik groeide op in Hong Kong en hier leerde ik twee belangrijke dingen, als eerste de vraag in Azië naar luxeuze westerse producten en als tweede het begrijpen van de verschillen tussen beide culturen.

Toen ik terug naar Duitsland ging was het voor mij duidelijk dat ik deze kennis moest gebruiken in een marktsegment waar ik het meeste van hou, supercars. Nu, november 2013, ben ik blij dat ik een bijzonder bedrijf run met zeer speciale klanten die hun dromen in vervulling laten gaan. Dit ondanks dat het feit dat DMC Luxury pas in 2009 werd opgericht en in 2010 het eerste product op de markt kwam, de 'Quattro Veloce' bodykit voor de Lamborghini Murciélago.

Wat voor ambitie en ideeën had je toen je DMC Luxury opgerichte?
Iedere dag wanneer ik op kantoor in de garage kom van DMC heb ik de ambitie om auto's sneller te maken maar ook mooier. Dit is sinds dag 1 niet veranderd. Daarnaast is het belangrijk dat veiligheid van de producten de eerste prioriteit is. Er is geen ambitie zonder het aspect veiligheid uit het oog te verliezen voor de producten. Als ik 's avonds of in de nacht het pand verlaat kijk ik altijd nog even naar binnen en kan ik afsluiten met een glimlach op mijn gezicht, dan weet ik dat ik iets goed heb gedaan. Ik zal nooit vergeten hoe het als kind was om continu te dromen over hoe het zou zijn om wereldwijd een merk te hebben dat in markten wint. Het enige verschil is dat dit werkelijkheid is geworden.

Hoe zou jij de grote groei verklaren in de tuningwereld voor de exclusieve automarkt?
We moeten beseffen dat de groei van de business zoals deze hedendaags is ontstaan door visionairs als Hamann Motorsport en Gemballa die begonnen tijdens moeilijke tijden. Alle tuners tegenwoordig streven dezelfde droom na en het is vind ik ook onze taak om dit Duitse erfgoed van tuning in stand te houden. Er zijn wereldwijd erg veel goede tuners maar overal waar je komt zullen mensen zeggen dat Duitse engineering en de automotive geschiedenis één van de mooiste is. We moeten in het achterhoofd houden dat wanneer wij nieuwe producten ontwikkelen het niet alleen om het merk gaat maar ook het behouden van het wereldwijde respect voor het land van afkomst.

Interview: Greg Schoner vertelt over de groei van DMC LuxuryWat zorgde voor een exponentiële groei van het merk DMC Luxury?
Ondanks dat ons werk draait om passie en het creëren van kunst is het belangrijk niet te vergeten dat het om een business draait. We moeten voorzichtig kiezen wat voor markten wij willen betreden. Is het een bestaande markt, een niet bestaande markt of mogelijk een niche markt. Wij begonnen met het tunen van Lamborghini's op het moment dat er weinig andere Lamborghini tuners actief waren. Dat gaf ons een voorsprong van 3 tot 4 jaar. Cliënten van ons willen geen oude design, daarom was de Quattro Veloce voor de Murciélago een direct verkoopsucces.

Wat is de ambitie van DMC Luxury?
Alles wat wij doen start met passie en eindigt met toewijzing. We krijgen de energie om dingen te doen doordat wij een droom nastreven. Het is niet makkelijk om aan de top te komen, of om daar te blijven, het kost een flinke hoeveelheid inspanning, energie en offers. Maar wanneer je de auto aan het eind aflevert aan de eigenaar, of op een beurs bent en allerlei partijen ontmoet weet je dat je op de juiste manier bezig bent.

Interview: Greg Schoner vertelt over de groei van DMC LuxuryHoe belangrijk is kwaliteit voor DMC Luxury?
Kwaliteit is de basis van ons succes. Er is geen business mogelijk zonder kwaliteit en kwaliteit komt als eerste eis, zelfs voor het ontwerp. We zijn een klein bedrijf maar enerzijds toch erg sterk. We zijn in staat alle onderdelen zelf te ontwikkelen, alleen de performance pakketten worden door de leveranciers gemaakt. Dit is allemaal mogelijk door het feit dat DMC een andere aanpakt hanteert dan andere tuners wanneer het aankomt op fabriceren. Het magische woord hiervoor is outsourcing. Doordat we in Duitsland zijn gevestigd kunnen we precies een product laten produceren dat voldoet aan onze eisen. We kunnen kiezen uit honderden goede fabrikanten die een product voor ons kunnen maken. Doordat het werk is gedaan met computers en 3D scanners kost het slechts een e-mail met het bestand voor een onderdeel. Hierdoor kunnen we virtueel een grote fabriek hebben die bestaat uit allerlei krachten.

Hoe maakt DMC Luxury zichzelf uniek ten opzichte van concurrenten?
Traditioneel gezien wordt de auto-industrie gezien als een vieze industrie. Toen wij onze business starten was ik verbaasd om te zien dat er 2009 nog steeds bedrijven waren waarbij je onderdelen pas kon installeren na het snijden in het bodywerk. Wij gebruiken een anderen aanpak waarbij het de originele onderdelen moet vervangen of erop geplaatst worden. Op deze manier kunnen de eigenaren hun auto zonder veel moeite weer in de originele staat brengen. Een ander verschil is dat wij ons positioneren in het Luxury segment. Een merk bouwen is cruciaal om succesvol te worden, je vindt onze logo's dan ook op de producten tegenwoordig. We laten ons zien tijdens Top Marques Monaco en showen de auto's bij exclusieve vijfsterren hotels. Dit is wie wij zijn. Een product alleen is niet voldoende om jezelf te onderscheiden van de rest. Wij zijn geen onderdelen verkoper maar een verkoper van passie en toewijding. Wij willen geen fabriek zijn maar een creatieve plek waar kunst wordt gemaakt.

Interview: Greg Schoner vertelt over de groei van DMC LuxuryTuning over de hele wereld

Wat zijn de belangrijkste markten voor DMC Luxury?
Zonder enige twijfel Azië en de Verenigde Arabische Emiraten.

Heeft DMC Luxury grenzen op het gebied van tuning?
Veiligheid, kwaliteit en design. Als deze drie eisen goed samenkomen zijn er geen grenzen en is alles mogelijk.

Kijkt DMC Luxury tegen andere bedrijven op?
Hamann Motorsport is mijn rolmodel. Het is voor mij de oorsprong van onze business en in mijn perceptie heeft dit bedrijf de weg gecreëerd zoals wij hem kennen hedendaags.

Wat denk je dat trends zijn op automotive gebied?
Elektrische auto's en carbon fiber.

Zijn er bedreigingen voor bedrijven zoals DMC Luxury?
De luxury markt is normaal gesproken redelijk bestendig voor een slechtere economische periode. Er is immers altijd geld. Zolang wij net als bedrijven zoals Louis Vuitton, Prada of Hublot een goed design hebben en goede kwaliteit hanteren zullen wij aan de veilige kant zitten.

Heb je voor de autowereld verrassingen in petto?
De 458 Italia Estremo is een goed voorbeeld van een verrassing. Net als Steve Jobs zijn Apple producten geef ik hier geen antwoord op. Maar let er maar op dat in de toekomst verrassingen zullen volgen die bijzonder en spannend zullen zijn. "Can't beat teasers, can't you?"

Denk je dat de niet exclusieve auto's interessant zijn om te tunen?
Absoluut, maar dat is heel afhankelijk van de benadering. Als je kijkt naar de Aston Martin Cygnet dat zie je dat een luxe product op verschillende manieren uitgebreid kan worden.

Wat vinden jullie van motortuning? Is het noodzakelijk of een interessant optie?
Iedere kit die wordt gemaakt door DMC zorgt voor een betere aerodynamica die belangrijk is voor de motortuning die wij leveren. Het is interessant om te zien dat in de meeste markten alleen wordt gekozen voor de optische kant en niet de performance kant. Als je vraagt of een Louis Vuitton tas geen inhoud kan hebben zul je dat niet toegeven. Dezelfde situatie zien wij bij DMC als 'luxury refiner'. De kwaliteit van de "Haute CARture” is belangrijker dan een motortuning.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag