IAA 2015: Porsche 991 Carrera MkII

  • Jaap
  • 16-09-2015 08:43
  • 812
  • 0

IAA 2015: Porsche 991 Carrera MkII

Zelfs 'evergreens' ontkomen niet aan de tand des tijds en hebben soms een beetje verjonging nodig om hoofd te bieden aan de uitdagingen die nieuwe tijden met zich meebrengen. Dit keer moet misschien wel de evergreen onder de evergreens er aan geloven, want het is tijd voor fase twee in het leven van de Porsche 911 met interne bouwcode 991.

De optische veranderingen zijn zoals we gewend zijn van Porsche beperkt gebleven, hoewel de algemene indruk van de auto wel net iets frisser lijkt in onze ogen. Aan de voorzijde zien we andere led dagrijlichten en de stijlen in de bumper die voorheen van de bovenkant van de neus naar buiten toe liepen, lopen nu juist terug naar het midden van de neus en zijn dus als het ware omgedraaid. Aan de achterkant zien we nieuwe lichtunits met LED technologie die doen denken aan de achterlichten van de Macan, een ventilatierooster boven het motorcompartiment dat qua vorm herinnert aan de oorspronkelijke 911 modellen en in het geval van de Carrera S twee losse eindpijpen die doen denken aan snelle oude Kevers.

Tot zover geen wereldschokkende veranderingen, maar zoals de meeste liefhebbers inmiddels al wel zullen weten zijn die onder de kap wel te vinden. Om bij de tijd te blijven en te voldoen aan de emissie eisen die door vele overheden tegenwoordig gesteld worden zijn voor het eerst in de geschiedenis van de 911 de basismotoren namelijk uigerust met turbo's. In zowel de Carrera als de Carrera S gaat het om een drie liter grote boxer motor met twee turbo's, goed voor respectievelijk 370 pk en 420 pk, die de oude natuurlijk ademende 3.4 en 3.8 liter grote boxermotoren moeten vervangen. Ondanks dat de nieuwe modellen iets zwaarder zijn dan de oude zijn ze op papier met de nieuwe motoren wel zuiniger en sneller dan voorheen, dus de spec sheet vergelijkers zullen in ieder geval blij zijn. De nieuwe Porsche Carrera S sprint namelijk al in 3,9 seconden naar de honderd kilometer per uur. Of Porsche er ook in slaagt om de puristen te overtuigen van de meerwaarde van deze vernieuwing zal de tijd moeten leren...



IAA 2015: Porsche 991 Carrera MkIIIAA 2015: Porsche 991 Carrera MkIIIAA 2015: Porsche 991 Carrera MkIIIAA 2015: Porsche 991 Carrera MkIIIAA 2015: Porsche 991 Carrera MkIIIAA 2015: Porsche 991 Carrera MkIIIAA 2015: Porsche 991 Carrera MkIIIAA 2015: Porsche 991 Carrera MkIIIAA 2015: Porsche 991 Carrera MkII

IAA 2015: Porsche 991 Carrera MkII

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag