Huayra BC doet Monaco aan

  • Bryan
  • 26-03-2018 16:34
  • 436
  • 0

Huayra BC doet Monaco aan

Just another day in Monaco...

Niemand zal er echt van schrikken, een hypercar in Monaco. De stad waar ik zelf vorig jaar zomer op één dag drie Porsche 918's, twee LaFerrari's, twee Bugatti Veyrons, één Carrera GT en één Maserati MC12 tegenkwam. Van elke hypercar zijn er in Monaco meer dan genoeg te vinden. Tenminste, niet van allemaal. Gisteren werd namelijk pas het eerste exemplaar van de Pagani Huayra BC in dit kleine land gespot.

Een auto waarvan er op Monegaskisch kenteken geen enkel exemplaar te vinden is. Dat moet dan toch wel heel zeldzaam zijn? Klopt! twintig stuks werden er gebouwd van deze hardcore versie van de 'gewone' Huayra. Enkel was er een enorme vraag naar deze auto en is het ondertussen door meerdere mensen bewezen dat er meer dan de vooraf aangegeven twintig stuks zijn gebouwd. Dat neemt niet weg dat dit een bijzonder zeldzame spot is. De eerste keer dat er een in Monaco wordt gespot en de eerste keer dat een Huayra BC in 2018 wordt gespot.

Het is pas het vijfde of zesde exemplaar op de site. Ik vermoed dat deze auto degene is waarmee Pagani heeft getest op de Nürburgring en de auto waarmee de officiële persfoto's zijn gemaakt. Ik kan dit niet bewijzen maar qua configuratie van interieur en exterieur zijn de gespotte auto en de (voormalige) persauto hetzelfde. Enkel is het kenteken op deze auto afkomstig uit het Italiaanse stadje Foggia, dat ligt op zo'n 600 kilometer van de Pagani fabriek. Daarom denk ik dat de voormalige persauto nu in particulier eigendom is en dat we hier kijken naar een speciaal extraatje op een speciale spot, namelijk het chassisnummer, wat in het geval van juistheid van mijn vermoedens chassis #00 is. De allereerst gebouwde Pagani Huayra BC ooit.

De Huayra BC is een ode aan de allereerste klant van Pagani ooit, de beste meneer droeg de naam Benny Caiola, vandaar de afkorting 'BC.' De lichtgewicht versie van de standaard Huayra kreeg 70 extra pk's uit de door AMG gebouwde 6,0-liter V12. Hiermee komt het totaal neer op 800 pk. 132 kilo raakte de BC kwijt ten opzichte van de zogenaamd 'normale' Huayra waardoor het gewicht van de BC maar 1218 kilogram is.
Naast deze twee drastische maatregelen is ook de hele buitenkant vol gehamerd met aerodynamische onderdelen en naast dat zijn er nog veel meer dingen aangepast. Ondanks al deze sportieve, agressieve aanpassingen ziet de Huayra BC er nog steeds uiterst elegant uit en daarmee past hij perfect thuis tussen alle andere Pagani's die er ooit zijn verschenen.

De geruchten gaan rond dat de Huayra BC Roadster er aan zit te komen en dat zelfs de eerste orders voor die auto al zijn geplaatst. Wij kunnen niet wachten!

Huayra BC doet Monaco aan

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag