Hier is de McLaren Artura Spider!

  • Joep
  • 27-02-2024 14:00
  • 168
  • 2

Hier is de McLaren Artura Spider!

Na drie jaar is het zover, hier is de McLaren Artura Spider! Maar er is meer nieuws, want de Artura is ook flink verbeterd!

De McLaren Artura is ondertussen alweer drie jaar oud. Hij werd in 2021 gepresenteerd, maar we moesten flink geduld hebben voordat we de eerste exemplaren zagen verschijnen. Dit kwam door ontwikkelingsproblemen, waardoor de marktintroductie uitgesteld werd. Uiteindelijk zagen we de eerste echte spots pas in 2022, hoewel de Artura begin 2021 gepresenteerd werd. In 2023 kwamen de spots pas echt op gang. Nu is het 2024 en is het tijd voor de Spider én een reeks technische updates. Aan het uiterlijk van de verbeterde Artura verandert vrijwel niets, maar onderhuids zijn er best wat aanpassingen geweest.

De laatste tijd hebben we veel nieuws van McLaren gezien. Zo ging de 720S uit productie en kwam er een gefacelifte variant met meer vermogen: de 750S. De McLaren GT onderging hetzelfde lot en heet nu GTS. De 750S hebben we al een aantal keer voorbij zien komen, maar op de GTS wachten we nog. Nu is het de beurt aan de Artura, maar het recept is hier toch net even anders. Allereerst heeft de Artura niet de biturbo V8, maar een biturbo V6 met elektrische ondersteuning. Daarnaast verandert de naam niet, en zijn er weinig tot geen uiterlijke veranderingen. Wel komt er een open versie genaamd Spider bij. Daar hebben we dus drie jaar op gewacht. Best lang, maar dat hebben we vaker gezien bij McLaren. Tussen de 720S Coupé en 720S Spider zat namelijk ook dik drie jaar. De 720S Coupé werd begin 2017 gepresenteerd, terwijl de marktintroductie van de Spider pas in 2020 volgde.

De vernieuwde Artura, dus ook de nieuwe Spider, heeft nog altijd een drie liter V6 met elektro-ondersteuning. In eerste instantie leverde die een systeemvermogen van 680 pk. Zowel de verbeterde coupé als de nieuwe Spider krijgen 700 pk. De acceleratie van nul naar honderd en topsnelheid bleven ongewijzigd. De tussensprintjes werden korter en de elektrische actieradius neemt iets toe. De automaat is verbeterd, waardoor hij sneller schakelt. Daarnaast is het uitlaatsysteem aangepakt, waardoor de V6 een harder en mooier geluid moet gaan produceren. Verder kreeg de Artura meer veiligheidssystemen en werden de remmen en ophanging aangepakt.

Het bijzondere aan de nieuwe Spider is dat deze op papier dezelfde stijfheid haalt als de coupé. Dit is best bijzonder omdat een open dak vaak funest is voor de stijfheid, waardoor er veel verstevigingen nodig zijn, wat het gewicht weer opdrijft. Bij de McLaren Artura valt dit dus reuze mee. Dit is wel als je het speciale dak aankruist. Hiermee is de Spider slechts 62 kilo zwaarder dan de coupé. 0-100 doe je nog altijd in drie seconden en de topsnelheid ligt op 330 km/h. De Spider is krap 30.000 euro duurder dan de verbeterde coupé. We kunnen niet wachten op de eerste spots van de nieuwe Artura Spider!

Hier is de McLaren Artura Spider!

Hier is de McLaren Artura Spider!

Hier is de McLaren Artura Spider!

Hier is de McLaren Artura Spider!

Reacties op dit artikel