Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld

  • Max
  • 30-11-2017 08:40
  • 442
  • 1

Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld

We hebben er relatief lang op moeten wachten: een BMW i8 waarin je kunt genieten van de open lucht. 4 jaar na de introductie van de eerste generatie van de hybride sportwagen introduceert het merk uit München echter een welkome update. Onze Beierse vrienden vonden het ook een goed idee om maar meteen de i8 Roadster te introduceren. What’s in the box?

Laten we maar even met het duffe nieuws beginnen: op het oog is die ‘facelift’ nauwelijks waarneembaar. Nee, dan heb ik het niet over de gebruikelijke gang van zaken bij de Duitsers waar je na goed kijken wel enige verschillen kunt ontdekken; de i8 Coupé verschilt gewoon totaal niet. Oké, je kunt een set nieuwe 20-inch wielen bestellen (die overigens erg goed staan) en de auto is opgeleukt met ‘Coupé’-badges op de C-stijlen. That’s it.

Veranderingen die wél in het oog springen zijn onderhuids en binnenin de i8 te vinden. Zo is het infotainmentsysteem weer helemaal bij de tijd gebracht en kun je voortaan gebruik maken van de BMW Display Key. Altijd handig. Ook zijn de assistentiesystemen verbeterd en kun je dankzij een grotere accu voortaan 55 kilometer (53 voor de Roadster) puur elektrisch rijden tot een snelheid van 120 km/h. Qua specificaties is er niet zoveel veranderd: de i8 levert nog steeds 364 pk en een koppel van 650 nm. 0-100 is geklaard in 4,4 seconden (4,6 voor de Roadster) en de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h. Dit zijn nog steeds prima waarden voor een sportwagen met slechts een driecilinder onder de kap!

Maar goed, tot zover het technische gezever. Over naar het model waarvoor ik dit artikel écht aan het tikken ben: de i8 Roadster. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik vind ‘m gaaf. Heel gaaf. Ik denk dat dit typisch zo’n auto is die de tongen flink los kan maken: je vindt het mooi of je vindt het helemaal niets. Ten opzichte van de coupé lever je wel iets aan binnenruimte in, maar ik vind het mooi om te zien dat BMW er een tweezitter van heeft gemaakt. De vleugeldeuren met frameloze ramen maken het futuristische plaatje wat mij betreft helemaal af. Ook leuk: de softtop(!) is binnen 15 seconden geopend of gesloten, dit kan tot een snelheid van 50 km/h. Handig als je spontaan wordt overvallen door een stortbui.

Ik was niet zo lyrisch over de nieuwe Tesla Roadster, maar op de een of andere manier kan de i8 Roadster mij wel bekoren. Hij is misschien wat minder snel dan de eerstgenoemde, maar zeker qua design is het gewoon de mooiere auto. Daarbij is de i8 mijns inziens de ideale auto om de transitie naar de toekomst van de sportwagen mee te symboliseren. Het gebruiksgemak van de benzinemotor hoeft nog niet helemaal opgegeven te worden, maar we kunnen al wel vast wennen aan de nieuwe generatie sportwagens. Want hoe krampachtig wij autoliefhebbers ook vast willen houden aan de luide, grote motoren: op een gegeven moment zullen we ons moeten aanpassen. Als het milieuvriendelijk moet, dan graag op deze manier!



Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld

Het dak gaat eraf: BMW i8 Roadster onthuld

Reacties op dit artikel