Gereden: Toyota GT86

Gereden: Toyota GT86

Toyota's Celica en Supra, beide auto’s die goed zijn voor de historie van Toyota. Sportauto's gemaakt door Toyota die goed waren om de harten van autoliefhebbers sneller te laten kloppen. Nu is daar de Toyota GT86 met achterwielaandrijving, een perfecte wegligging en een leuke hoogtoerige 2-liter boxermotor met 200 pk. Daarnaast is het samen met de Lexus LF-A één van de meest gestroomlijnde auto’s van het moment. Alle reden dus om deze auto eens aan de tand te voelen!

Gereden: Toyota GT86

Iedereen is er laaiend enthousiast over en dat zijn wij, nadat we uit Raamsdonkveer weggereden zijn, eigenlijk ook meteen als we de lange doordraaier de snelweg opnemen. De motor is nog niet volledig warm maar we kunnen hem al wel aardig doortrekken. De verzetten gaan strak en makkelijk, de motor snort lekker en ondanks dat je niet heel hard accelereert, is de snelheidsbeleving enorm!
De GT86 is er al vanaf 39.990 euro, en dan zijn er nog weinig opties over behalve bijvoorbeeld lederen bekleding of een parelmoere lak. Het zijn niet de opties die je verplicht bent te nemen. De GT86 is standaard immers voorzien van alles wat je nodig hebt. De automaat kan je links laten liggen want de grootste fun van de GT86 vind je in het schakelen en de bochten doorknallen! Knallen, letterlijk! Want als de motor warm is, de banden op temperatuur zijn en de raampjes lichtjes naar beneden zijn gezet, is het daar tijd voor.

Gereden: Toyota GT86

De GT86 is een perfecte auto als het op wegligging aankomt. Je billen zitten slechts 40 centimeter van het wegdek en het is dan ook alsof je in een kart al bijna op de bodem zit. De sportauto is nog geen 1,29 meter hoog en 4,24 meter lang. Rijden op de limiet wordt bovendien niet gefrustreerd door al te enthousiast ingrijpen van de veiligheidsvoorzieningen. Deze werden speciaal voor de GT86 aangepast. Dit in combinatie met de achterwielaandrijving, het lage gewicht van 1205 kg en het vermogen van 200 pk levert Toyota een auto die gewoon perfect te rijden is. Het is dan ook de bedoeling geweest van Toyota om iedereen achter het stuur plaats te kunnen laten nemen en een gigantische glimlach naar boven te laten toveren. Dat is ze gelukt kunnen we wel stellen. Elke keer als we achter het stuur van de GT86 kropen, was het genieten van het precieze en directe stuurgedrag. Zette je de veiligheidssystemen uit dan was het op een droog wegdek nog een behoorlijke opgave om de auto dwars te krijgen, op nat wegdek daarentegen was het een waar plezier om zonder de veiligheidssystemen te rijden.

Gereden: Toyota GT86

De GT86 is vanaf een leeg papier samen met Subaru ontwikkeld, die de auto de naam BRZ meegeeft, en waarvan er opvallend genoeg nog weinig van rond rijden. De GT86 hebben we al meerdere keren rond zien rijden maar de BRZ lijkt toch minder goed te verkopen, of heeft Toyota hun marketing gewoon beter op orde? Doordat de auto vanaf een leeg papier is ontwikkeld, heeft Toyota ermee kunnen doen wat ze wilden. Met een schuin oog is er gekeken naar hun jaren in de Formule 1 en zo zijn ze ook op een bijna perfecte balans van de auto gekomen. 53% van het gewicht ligt op de vooras en 47% ligt op de achteras.

Gereden: Toyota GT86

Beleving is alles in deze auto. Het gaat allemaal niet heel snel en als je soms bij het invoegen denkt dat je al ruim boven de 200 km/u rijdt doordat de motor zo’n herrie maakt, dan kun je het nog wel eens mis hebben. In 7,6 seconden sprint de GT86 naar de 100 km/u en een topsnelheid van net boven de 220 km/u is mogelijk. Om precies te zijn 226 km/u. Een sprint met Scirocco R of iets dergelijks kun je dus beter uit je hoofd laten en de rust zelve blijven. Anders sta je bij het volgende stoplicht nog met een mond vol tanden. De GT86 is dan wel niet ontwikkeld met het oog op stoplichtsprintjes, wat meer power in de motor had geen kwaad gekund. Maar wellicht dat dat nog toekomstmuziek is. Tot die tijd is er nog zeker wel plezier aan deze auto te beleven! Bochten nemen is nog nooit zo leuk geweest en daarnaast is het geen enorme zuiper. Dat zijn de leukere dingen aan het rijden van een sportauto die licht is en niet heel veel vermogen heeft. Ben je dus op zoek naar een sportauto voor niet al te veel geld? Dan is de GT86 zeker een dikke aanrader, want zoveel plezier hebben we nog niet veel gehad in een auto!

Gereden: Toyota GT86
Gereden: Toyota GT86

Fotografie: Christian Kalse en Sjors Massar!

Reacties op dit artikel