Gereden: Porsche 992 Carrera S Cabriolet

  • Ruud
  • 09-10-2019 16:12
  • 1399
  • 2

Gereden: Porsche 992 Carrera S Cabriolet

Waar je gaat of staat met deze bolide. Je trekt de aandacht. Het is natuurlijk een Porsche zonder dak en de nieuwe generatie zie je nog niet heel vaak rijden. Zie je de 992 generatie rijden en is hij op deze manier samengesteld dan is dat wel een blik waard moeten veel mensen gedacht hebben. Wij voelden hem aan de tand!


De dagelijkse supercar. Hij bestaat en wel in de vorm van de Porsche 992 Carrera S Cabriolet. Met een gesloten dak is de auto gewoon een Coupé. Zelfs de binnenkant van het opklapbare dak heeft harde dakdelen om zo meer isolatie te bieden. Dat is al het grootste pluspunt wat we konden ontdekken aan de Cabriolet. Maar er is natuurlijk meer. De Carrera bestaat niet voor niks al 56 jaar. Het is het toegankelijke dat de auto biedt in combinatie met de heerlijke prestaties.

Gereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S Cabriolet

Porsche heeft met de 992 Carrera S gekozen voor een flat-six met turbo's. Turbo's die zorgen voor bergen aan koppel en niet eens echt afdoen aan het geluid dat de auto produceert. Het blok kan je nog altijd naar de hogere regionen doortrekken en dan begint het kenmerkende Porsche geluid omhoog te komen. Uiteraard is het in de lagere toeren wat afwezig maar dat zijn juist de stukken dat je rustig wil rijden en je de flat six lekker laat pruttelen. Op de sport stand doet de uitlaat dat namelijk gewillig. De 3 liter grote flat six produceert nu 450 pk en 530 Nm. In combinatie met het Sport Plus-pakket en de standaard PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling en acht versnellingen sprint de Carrera naar 100 km/u in 3,5 seconden, en gaat hij door tot een topsnelheid van 308 km/u. De turbo's deden in de vorige generatie al zijn intrede maar de motor werd opnieuw ontwikkeld en er werden grotere turbo's gemonteerd. Op deze manier kon er extra vermogen beschikbaar gemaakt worden.

Gereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S Cabriolet

Optisch is de 992 Carrera er weer een stap op vooruit gegaan. Verwijzingen naar de 993 Carrera kunnen we vinden in de koplampen. Achterop zorgt een led-strook voor de visuele verbinding tussen de smalle achterlichten. De achterruit vloeit over in het rooster van de radiator waar ook het derde remlicht in huist. Daaronder zit weer de verstelbare achterspoiler, die voor een efficiëntere aerodynamica zorgt bij hogere snelheden. De wielbasis van de 911 blijft ongewijzigd maar hij staat wel breder op zijn assen. Het spoor is vooraan 45 en achteraan 44 millimeter breder. De deurgrepen zijn verzonken in de deurpanelen, en schuiven elektrisch uit wanneer je de deuren opent met de sleutel.

Porsche biedt op het moment vier verschillende varianten aan. De Carrera, Carrera 4, Carrera S en de Carrera 4S waarbij de modellen met de 4 aanduiding natuurlijk van vierwielaandrijving voorzien is. De Carrera S kies je voor als je sportiever wil rijden. De 4S kies je voor veiligheid in alle weersomstandigheden. Niet dat de veiligheidssystemen je bij een achterwiel aangedreven systeem niet kunnen redden. Deze werken tegenwoordig zo snel dat zelfs dat geen probleem hoeft te vormen. De standaard Carrera modellen laat je natuurlijk achterwege want voor 15.000 euro verschil heb je 65 pk, een stoerdere body en een hoop beleving meer. De Carrera S Cabriolet is namelijk beschikbaar vanaf 172.000 euro.

Gereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S Cabriolet

Ook in het interieur van de 992 Carrera Cabriolet vinden we het vernieuwde interieur terug zoals we dat gewend waren van de 992 Carrera 4S die we eerder dit jaar reden en waar de Cayenne en Panamera hen voorgingen. Het mag gezegd worden, Porsche heeft hier uitstekende zaken gedaan. Het infotainment systeem laat zich uitermate goed bedienen door de knoppen die haptische feedback hebben. Ook hier zitten weer de premium knoppen met de aluminium afwerking die de verschillende instellingen met een goed gevoel laten bedienen. Enige minpunt is het ontbreken van Android Auto. Apple CarPlay is namelijk wel aanwezig en dan kan een systeem als Android Auto, dat overigens even goed of zelfs beter werkt dan CarPlay, niet ontbreken.

Overigens mag gezegd worden dat de digitalisering van het interieur zijn werk goed heeft gedaan maar Porsche heel goed snapt dat een toerenteller nog altijd conventioneel moet blijven. Geen digitale poespas maar een zichtbare toerenteller ook als de auto is uitgeschakeld. Het geeft een veel luxer gevoel dan de complete digitale tellers die menig merk tegenwoordig biedt.

Gereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S CabrioletGereden: Porsche 992 Carrera S Cabriolet

Rijden doet de Carrera S Cabriolet alsof je over een biljartlaken rijdt. De verschillende standen bieden je dat comfort of juist dat straffe waar je af en toe naar op zoek bent en alles gaat vlekkeloos. Dan komt weer naar boven waarom de Carrera zo'n succesnummer is. Het is een alleskunner. Wil je de auto dagelijks rijden? Geen probleem. Denk je er aan om een trackday op de woensdagavond te pakken? Geen probleem. De techniek van de auto zal je nimmer in de steek laten. De PDK schakelt feilloos over en het onderstel communiceert met je wat je aan het doen ben. Of dat nu op het circuit is of op de bochtige wegen in de Alpen. Plezier met een grote P, dat is wat de 992 Carrera S Cabriolet te bieden heeft!



Fotografie door Adam van Noort

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag