Gereden: Porsche 992 Carrera 4S

Gereden: Porsche 992 Carrera 4S

We hebben jaren tegen de 991 reeks van de Porsche Carrera aangekeken en dan is het natuurlijk tijd voor een nieuwe reeks. Die nieuwe reeks zagen we al vroeg rond de Nürburgring en andere testlocaties dwarrelen. Duizenden kilometers werden er gereden om de Porsche Carrera nog beter en fijner te maken. Is dat gelukt met de 992? Wij gingen het uitvinden in een krijtgrijs exemplaar.

De Carrera is niet voor niks een succesformule die zijn weerga niet kent. Tientallen jaren lang domineert de Carrera het straatbeeld als sportauto met dit jaar zijn 56e verjaardag. De sportauto die eigenlijk gebruikt kan worden als dagelijkse auto. Is het dan nog wel een sportauto?

Gereden: Porsche 992 Carrera 4SGereden: Porsche 992 Carrera 4SGereden: Porsche 992 Carrera 4SGereden: Porsche 992 Carrera 4SGereden: Porsche 992 Carrera 4S

Porsche biedt op het moment twee verschillende varianten aan. De Porsche Carrera S en de Carrera 4S waarbij de 4S natuurlijk van vierwielaandrijving voorzien is. De Carrera S kies je voor als je sportiever wil rijden. De 4S kies je voor veiligheid in alle weersomstandigheden. Niet dat de veiligheidssystemen je bij een achterwiel aangedreven systeem niet kunnen redden. Deze werken tegenwoordig zo snel dat zelfs dat geen probleem hoeft te vormen.

De grootste verandering voor de 992 Carrera reeks vind men in het interieur. Het dashboard en het infotainment zijn geüpdatet naar de huidige maatstaven. Dat betekent een heerlijk werkend systeem waarbij de haptische feedback werkt zoals je verwacht dat het werkt. Feilloos en heel intuïtief. Porsche heeft heel goed nagedacht over het systeem en alles werkt goed en is makkelijk te vinden. Bij het instappen is je telefoon binnen een minuut gekoppeld en ben je op pad voor je het weet. Zelfs koppelen tijdens het rijden is mogelijk als passagier. Een functie die lang niet alle fabrikanten bieden (overigens tot ergernis). Eén van de grootste pluspunten van het nieuwe interieur zijn de verschillende knoppen in het middenconsole. Deze voelen zeer solide aan door de soort aluminium afwerking die erop zit. Daardoor zit er veel grip op de knoppen zijn zijn ze zeer makkelijk te bedienen.

Gereden: Porsche 992 Carrera 4SGereden: Porsche 992 Carrera 4SGereden: Porsche 992 Carrera 4SGereden: Porsche 992 Carrera 4SGereden: Porsche 992 Carrera 4S

Rijden in de 992 Carrera 4S is namelijk een genot. Met 450 pk en 530 Nm aan koppel op 1590 kilo heb je een heerlijke rijdende en reagerende auto. Ondanks het turboblok heb je nog altijd het kenmerkende geluid van de boxer motor achter je. De hoge toeren gaan door merg en been maar niet dusdanig hard als een GT3 van de vorige generatie. Dat laten ze natuurlijk over aan de komende GT3 van de 992. Het geeft je ieder geval een idee dat je in een sportauto zit waar je goed mee kan scheuren. Want als je alles op de comfortabele stand zou zetten zou je bijna zeggen dat je in een Panamera aan het cruisen bent. Het is echt benoemwaardig hoe comfortabel de Carrera kan zijn en hoe lekker de snelwegkilometers onder je door glijden. Schakel je over naar de Sport of Sport Plus stand dan begint het wat strakker te worden maar zeker niet oncomfortabel. Dat overschakelen naar de verschillende standen gebeurt overigens zoals we dat kennen van de 918 Spyder. Een mooi ronde knop die je kunt draaien.

Dan gaan we de snelweg af en draaien we een voor ons bekende weg op waar we altijd even lekker kunnen sturen. De versnellingsbak zetten we op de manuele stand en de auto laten we overschakelen naar Sport Plus. Alle kleppen gaan open, de dempers worden lekker strak gezet en we gaan er even goed voorzitten. Ook het PSM( Porsche Stability Management) wordt wat milder. Niet dat je met een 4S de hooligan kan gaan uithangen maar het meeste vermogen gaat toch nog naar de achterwielen. Ready, set go en we gaan. De Porsche geeft geen krimp als we de verschillende bochten doorsturen. Hard gaan we zeker, snelheden boven de legale snelheid staan constant op de klok maar de Porsche is zo geraffineerd dat het zelfvertrouwen met de seconde toeneemt. Ondanks dat het volledige gewicht van de motor achter de achteras ligt blijft de auto snaarstrak op de weg liggen. Combineer dit met het fijne en precieze stuurgedrag van de Porsche en je wilt eigenlijk niets anders meer. Dit is dan ook de reden dat de Porsche Carrera zo'n succes is! 75% van de tijd comfortabel en 25% van de tijd paraat om al die frustraties van de dag er uit te kunnen rammen!

Het design is natuurlijk niet baanbrekend bij de 992 reeks. Zet je de de modellen naast elkaar dan zie je vooral verschil in de kont. Die kont wijzigt overigens ook nog een klein beetje als je voor het Sport Design pakket kiest of niet. De kentekenplaat verandert van plaats en wordt de diffuser gevuld met twee gelakte elementen. De kont wordt daardoor minder massief. Aan de voorkant zien we designelementen terug van de 993. De koplampen staan iets meer omhoog en dat geeft weer een vollere front fascia. In mijn ogen velen malen beter dan de 991 reeks.

Standaard is de Porsche Carrera er vanaf 156.000 euro. Uiteraard kun je dan nog de nodige opties aan gaan vinken en komt de 200.000 euro voor deze Porsche al snel in de buurt. Zeker als je keramische remschijven onder de auto wilt hebben mag je al bijna 10.000 euro extra afrekenen. Wil je het eerder genoemde SportDesign pakket dan betaal je 4.260 euro en inclusief sideskirts nog eens 1.118 euro extra. Zijn het al die euro’s waard? Ja! Je hebt namelijk de perfecte daily die klaar staat voor je om ook eens lekker sportief die omweg met al die dijkjes te nemen.

Gereden: Porsche 992 Carrera 4SGereden: Porsche 992 Carrera 4SGereden: Porsche 992 Carrera 4SGereden: Porsche 992 Carrera 4SGereden: Porsche 992 Carrera 4SGereden: Porsche 992 Carrera 4S

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws