Gereden: Mercedes-AMG GT 63 S

Gereden: Mercedes-AMG GT 63 S

De Porsche Panamera heeft lang het rijk alleen gehad, maar krijgt nu serieus concurrentie uit Duitse hoek. Mercedes-AMG doet dit met de GT 63 S, een vierdeurs coupé die belangstellenden uit de Porsche moet zien te houden. Gaat dat lukken? Wij reden er alvast een rondje mee.

Het model is op zichzelf een vreemd project. Mercedes had de CLS hier goed voor kunnen gebruiken, maar maakte de GT 63 S juist speciaal met het doel om een vierdeurs coupé te creeren die de concurrentie uit de boeken rijdt. In ruil daarvoor is er van de CLS geen 63-variant, alleen de 53. Voor de leek is het niet meer bij te houden, maar de leek koopt ook niet auto’s als deze. Een opvallende keus dus, maar deze auto zou gezien moeten worden als het vierpersoons alternatief voor de Mercedes-AMG GT, de compacte racer uit de stal.

Over het uiterlijk kunnen we niet eenduidig zijn. Persoonlijk vinden we het behoorlijk overdone, maar dat kan te maken hebben met de kleurstelling en de aangevinkte opties. Matgrijs, grote zwarte wielen met een aluminium omlijsting en een forse spoiler achterop maken dit een bijzonder opvallende verschijning. Subtiel allerminst, maar wel heel gespierd. De kont vraagt nog het meest gewenning, want doordat deze spits toeloopt oogt hij gek genoeg niet heel dik. De uitlaten lijken daarnaast een maatje te groot, terwijl we de spoiler er dan weer juist wel op zouden nemen. Zonder spoiler is het een lastig te duiden auto, voor zover hij dat nu al wel is.

AMG GT StephanAMG GT StephanAMG GT StephanAMG GT StephanAMG GT Stephan

Aan de binnenkant treffen we de meest luxe en uitgebreide cockpit die je momenteel bij Mercedes-AMG kunt vinden. Carbon fiber, leer, aluminium en het bekende brede informatiescherm knallen je tegemoet. De kleuren komen dit keer ook uit de luchtroosters zelf en dat geeft de auto wat futuristisch. Kans om deze auto in het donker te rijden hebben we niet gehad, maar van de E-Klasse weten we dat Mercedes-Benz een heel aangename sfeer weet te creëren door licht op de juiste manier in te zetten. De aanpassingen die je kunt maken aan deze lampen zijn eindeloos, maar dat geldt voor de hele auto.

Zoals het een Duitse sportwagen betaamt, kun je alles aanpassen. Het kan zelfs los van elkaar, waardoor je dus in comfort-stand kunt rijden met de uitlaat op standje “Performance”. Ook kun je bijvoorbeeld sportief rijden, maar wel met een zacht onderstel. Diep in het systeem van de auto kun je alle telemetrie en data aflezen alsof je een echte coureur bent, waarmee de sportieve inborst van de auto wordt benadrukt. Het is een flink contrast met de massagestoelen, diverse geurprogramma’s voor het interieur en de geruisloosheid binnenin de cabine. Het maakt, zoals eerder gezegd, de Mercedes-AMG GT 63 S lastig te duiden.

AMG GT StephanAMG GT StephanAMG GT StephanAMG GT StephanAMG GT Stephan

Kijken we puur naar zijn kwaliteiten om je van A naar B te brengen, dan is dit een heerlijke reisgenoot. Ruim, stil, machtig qua vermogen en toch berijdbaar door iedereen in het gezin. Wat dat betreft is het een ideale GT, zoals de naam doet vermoeden. Echter, er zit ook zo’n knalharde performance-kant aan die juist weer niet bij een GT hoort die het zo lastig maakt om de auto in te schatten.

Kijk bijvoorbeeld eens naar buiten en probeer een punt voor te stellen wat binnen 400 meter van je vandaan ligt. Probeer je dan eens voor te stellen dat de Mercedes-AMG GT 63 S binnen die afstand al ruim op de 200 kilometer per uur zit. In onze test, geverifieerd door de boordcomputer, spuwt deze vierzitter ons in 386 meter naar de 200 kilometer per uur en deed daar 10,85 seconden over. Van nul naar honderd ging zelfs in 3,10 seconden. Vooral die acceleratie is beestachtig, want je wordt enorm in je stoel gedrukt. Het lukt je overigens alleen met de perfect werkende launch control, die je perfect en zonder wielspin weet af te vuren. Optioneel kun je het toerental met de rechterflipper nog iets verhogen tijdens de launch control, maar dan kom je dus wel op wielspin te staan en dus een langzamere tijd.

AMG GT StephanAMG GT StephanAMG GT StephanAMG GT StephanAMG GT Stephan


In de bochten weet de Mercedes-AMG GT 63 S ons positief te verrassen. Ondanks zijn gewicht van ruim 2000 kilogram kun je met deze auto enorm hard de bocht om. Korte bochten zijn niet lekker, maar lange doordraaiers bij de snelweg neem je met een waanzinnige snelheid. Deels verantwoordelijk hiervoor is het rubber, maar ook de meesturende achterwielen doen een duit in het zakje. Wat dat betreft merk je het streven naar perfectie overal, want op echte fouten is de auto niet te betrappen. Als het al iets moest zijn is het dat de knoppen die je bedient op de middenconsole teveel het schermpje laten zien, waardoor het vierkantje dat je ziet er een beetje goedkoop uit ziet.

AMG GT StephanAMG GT StephanAMG GT StephanAMG GT StephanAMG GT Stephan

De Mercedes-AMG GT 63 S kost je al gauw 250.000 euro. Een Porsche Panamera Turbo S e-Hybrid kost je nagenoeg hetzelfde. Het zal niet makkelijk zijn om een keus te maken, al maak je nooit de verkeerde keus. Ook de Mercedes-AMG GT 63 S kun je stijlvol samenstellen als je wilt, al zal het nooit een Porsche worden. Soms is het fijn als een auto niet zo waanzinnig perfect is, zodat je kunt zien wat zijn rol precies is en hem daarop beoordelen. De Mercedes-AMG GT 63 S lijkt goed te zijn in alles, maar wellicht is dat juist zijn grootste minpunt.

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag