Gereden: Mercedes-AMG G 63

Gereden: Mercedes-AMG G 63

Het is lastig de Mercedes-AMG G 63 te duiden. De meeste voertuigen hebben een duidelijk doel, maar de Mercedes-AMG G 63 lijkt dat niet te hebben. Het is geen auto voor iedereen. Gek eigenlijk, want op elk vlak weet deze auto te verbazen en ontzag in te boezemen.

We gaan allereerst even een stap terug in de tijd. De vorige generatie G-Klasse was ontzettend vierkant, oogde ouderwets en was daardoor een echte cultheld. Met de nieuwe versie probeert Mercedes-Benz alles naar een volgend niveau te tillen. Je vindt hierdoor een volledig nieuw interieur, inclusief het grote scherm dat je nu in bijna alle nieuwe modellen vindt. Het is het eerste wat je opvalt als je instapt en ook hetgeen wat de toon zet voor de nieuwe G-Klasse. Het scherm herbergt een hoop informatie, waaronder alle informatie die je wilt weten over de auto zodra je offroad rijdt. In het interieur vinden we, gelijk aan het oude interieur, de drie onbegrijpelijke knoppen voor het differentieel en de bar waaraan de passagier zich vast kan houden als het een echte bumpy ride wordt.

Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63

Aan de buitenkant is eenzelfde transformatie doorgemaakt. Overduidelijk is dit een G-Klasse en zeker het profiel van de auto is gelijk aan de oorspronkelijke versie. Opvallend zijn wel de rondere hoeken van de koets en het nieuwe front. Grote donkere koplampen staren je aan terwijl de Panamericana-grill ook in deze auto lekker agressief oogt. Aan de achterkant vinden we het reservewiel alsook standaard een trekhaak. Deze kant is nog het minst veranderd, op de achterlichten na. Onder de motorkap vinden we een compleet nieuwe krachtbron voor deze generatie.

Ook hier vinden we inmiddels de bekende vier liter grote V8 in het vooronder. 585 pk en 850 Newtonmeter sleuren dit enorme apparaat van zijn plek en dat is exact waar het leuke van de G 63 begint. Natuurlijk is het interieur ontzettend luxe, mooi en smetteloos voor een wagen waarmee je heel goed door de modder kan, maar het echte absurde begint zodra je die V8 gebruikt waarvoor hij gemaakt is. Je torent ver boven iedereen uit, de neus gaat een tikje omhoog en de krachten worden over alle vier de wielen zo verdeeld dat jij in 4,5 seconden al op de honderd kilometer per uur staat. Grote kans dat diegene naast jou bij het stoplicht nog stil staat om te begrijpen wat er net is gebeurd. Het gaat met zoveel overmacht en geluid dat dit ongetwijfeld meer indruk maakt dan een Ferrari die de sporen krijgt, juist omdat je het nu niet had verwacht.

Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63

Op de snelweg treffen we verder het gebruikelijke recept. Het verbruik is om te gieren, het windgeruis is zeker aanwezig en wie door de zijruiten kijkt ziet dat de wind alle kanten op danst op de koets. Een Cw-waarde voor de luchtweerstand wordt niet mee geadverteerd en als koper neem je het verbruik dan ook voor lief. Ja, er is cilinderuitschakeling waardoor je op vier cilinders het werk kunt rooien maar reken maar niet dat het allemaal veel beter wordt. Wel is er een groot verschil te merken met de oude versie en dat is het stuurgedrag. Veel directer dan de oude versie en daarmee is een groot manco verholpen. Je voelt nu meer wat er gebeurt en dat is wel zo fijn als je waanzinnig snel kunt accelereren. Het is nog altijd geen bochtenridder, maar het geheel biedt al meer vertrouwen. Mercedes-AMG vond dat zelf ook en verhoogde de topsnelheid dan ook van 210 naar 220 kilometer per uur.

Waar het stuurgedrag ook fijn voor is, is te bepalen hoe die 2500 kilogram zich beweegt door het mulle zand en de modderpoelen. Van de oude G-Klasses is bekend dat ze zich heerlijk voelden in het terrein en de speciale banden van deze G 63 doen eenzelfde beeld vermoeden, maar in de oude versie voelde je totaal niet wat het stuur doet en dus moest je gokken en hopen om daar te komen waar je heen wilde. Met deze nieuwe versie waren we benieuwd of dat nu verbeterd is. Op dus naar de heide en het zogeheten Panzerland, want hoe dat gaat moeten we even met eigen ogen zien!

Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63

Op het terrein van Panzerland had het lekker geregend, het was nog hartje winter ook en dus lagen er wat ijspoelen te wachten om verslonden te worden door de G 63 AMG. Het gemak waarmee dit gaat laat je denken dat het offroad allemaal niet zo moeilijk is als het lijkt. Maar schijn bedriegt. Rij je eigen auto hier doorheen en je staat in no-time vast of je wordt door elkaar geschud dat je er geen zin meer in hebt. De G 63 is hier van een ander kaliber. Van diepe geulen, zanderige ondergronden of zelfs fors doorweekte modderpaden merk je eigenlijk helemaal niks. Ja, je schudt wat heen en weer maar daar houdt het ook wel op. Nog even dat laatste heuveltje pakken? Geen probleem, ook al zie je door de horizontale neus niet waarheen je gaat zodra je de grond niet meer kunt zien. Het bracht een klein middagje vermaak met zich mee om zo met deze auto te kunnen spelen. Van de knoppen voor het differentieel zijn we afgebleven. We snapten er niks van en dat ligt ongetwijfeld meer aan ons. Wij waren drukker bezig met de bekleding niet vies te maken met onze modderpoten dan dat we echt het uiterste van de auto hebben getest. En ja, daar voelden we ons heel goed bij.

En eigenlijk is het niet opzoeken van de limieten precies waarom de G 63 zo goed is. De limieten van deze auto liggen zo gigantisch ver weg op de snelweg en de zanderige paden dat het allemaal zo makkelijk lijkt en voelt. Je vloert het gas, draait een beetje aan de hoepel en je komt precies daar waar je wilt. Je kickt op de overmacht op de snelweg, de blikken om je heen als je de V8-brul uit de zijdelings geplaatste uitlaten laat komen en de grijns op je gezicht als je eens vol door een modderpoel knalt. Vervolgens parkeer je hem op je oprit, kijk je naar hoe je de auto aangepakt hebt en besef je dat die modderstrepen de G 63 pas echt tot zijn recht laten komen. Het mooiste van alles? Hij kan nog zo absurd veel meer dan wat je net van hem hebt gevraagd.

Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63Gereden: Mercedes-AMG G 63

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws