Gereden: McLaren 600LT

Gereden: McLaren 600LT

Begin november rondrijden met een auto met 600 pk en semi slick banden. Gewaagd maar niet onmogelijk zo bleek. Het vermogen zorgt er vanzelf voor dat er temperatuur in de banden komt.


Gereden: McLaren 600LTGereden: McLaren 600LTGereden: McLaren 600LTGereden: McLaren 600LTGereden: McLaren 600LT

De McLaren 600LT is misschien wel de lekkerste McLaren van het moment. Niet al te gek qua vermogen maar ruim voldoende om supersonisch naar de 100 km/u en ver daarboven te accelereren. De LT is zoals gezegd voorzien van 600 pk en 620 Nm aan koppel. Al dat vermogen gaat maar naar twee banden die het in de zomer perfect doen maar in de dagen dat de temperaturen wat dichterbij de nul komen toch wel wat meer moeite krijgen. Het is echter nog steeds geen 720 pk uit de McLaren 720S of zelfs 800 pk uit de McLaren Senna. Dat zijn waardes waar je eigenlijk helemaal niet mee te maken wil hebben op dit soort dagen. Gelukkig is de 600 LT dus van een sloot minder pk's voorzien en nodigt het speelse karakter uit om dat gewoon te gebruiken.

Dat karakter kun je overigens nog altijd wijzigen naar eigen wens. Ook de 600 LT is namelijk gewoon voorzien van de drie rijmodi die elke McLaren heeft. Normal, Sport en Track. In de normale modus is de auto zo mak als een lammetje en doet de auto alles voor je inclusief schakelen. Pas als er overgeschakeld wordt op Sport of Track begint het beest los te komen en kun je gaan schakelen met de flipper achter het stuur. Het zijn namelijk geen meerdere flippers maar slechts één strook van carbon fiber die dienst doet als tuimelhendel. De drukknoppen zitten in het midden van het stuur en daardoor kun je met één kant van de flipper zowel trekken als duwen om naar een hogere of lagere versnelling te gaan. Engineering waar we van houden en het leven vele malen makkelijker maakt.

Gereden: McLaren 600LTGereden: McLaren 600LTGereden: McLaren 600LTGereden: McLaren 600LTGereden: McLaren 600LTGereden: McLaren 600LT

Spelen met de McLaren 600LT is een geweldige ervaring. Zeker omdat ook hier de veiligheidssystemen altijd paraat staan om in te grijpen als je van plan bent domme dingen te gaan doen. Die domme dingen worden tot een bepaalde hoogte toegelaten en dan knijpt de McLaren je input heel kort af om vervolgens weer alles toe te laten tot het volgende moment er weer ingegrepen moet worden. Uiteraard is het ook mogelijk om alles volledig uit te schakelen en dan is het ook alle aandacht op het rijden en sturen. Die 600 pk worden namelijk constant losgelaten en de auto heeft totaal geen medelijden als je het gas iets te diep indrukt in een bocht. 100% gegarandeerd dat je dan omgekeerd in de berm of tegen een boom staat. En dat zijn situaties die je liever niet hebt.

Gereden: McLaren 600LTGereden: McLaren 600LTGereden: McLaren 600LTGereden: McLaren 600LT

Het interieur is ook zoals we van elke McLaren kennen. Een duidelijk en minimaal middenconsole met alleen de nodige knoppen en het multimediasysteem waarmee je al het nodige zoals navigatie, airconditioning (optioneel) kan bedienen. Anders zijn wel de magnifieke stoelen. En die bewoording is alles behalve overdreven. Deze stoelen zagen we als eerste in de McLaren Senna terug en sindsdien zijn ze ook te bestellen in andere modellen zoals de 600LT. Deze stoelen zijn behalve het naar voor en achter schuiven niet in te stellen. Eén zithouding en daarmee moet je het doen. Je zou in eerste instantie denken dat dat een drama is maar niets blijkt minder waar. De stoelen bieden zoveel steun en zekerheid dat je samensmelt met de auto. Dat maakt het dan ook dat je zo lekker kan spelen met de auto. Immers is auto rijden niet alleen het stuur in je handen houden maar ook met je hele lichaam voelen wat er onder je gebeurt. Combineer dit met het volledige interieur dat van alcantara is voorzien en je waant je echt in een race auto die zo aan de 24 uur van Spa of de Nürburgring mee kan doen. Grote kans dat hij nog kans op de winst zou hebben ook.

Gereden: McLaren 600LTGereden: McLaren 600LT

Voor 286.634 euro heb je een "kale" McLaren 600LT die zijn geld dubbel en dwars waard is. De mogelijkheden met de 600LT zijn qua rijden eindeloos en het zal ons verbazen als je verveeld uit deze auto kan stappen. Wij konden er een volle dag van genieten en hebben dat dan ook met volle teugen gedaan in de Duitse Eifel. Daarbij werd een groot stuk autobahn afgelegd in een recordtempo en werd een topsnelheid van 338 km/u genoteerd. Niet slecht voor een auto waarbij een topsnelheid van 328 km/u is opgegeven.

Reacties op dit artikel