Gereden: Maserati's Angel, GranTurismo Sport

Gereden: Maserati's Angel, GranTurismo Sport

We schreven al eens eerder dat de GranTurismo MC Stradale een Victoria's Secret Angel is van Maserati. De GranTurismo Sport is natuurlijk ook lid van deze familie en met zijn luide keel en zijn prachtige design is het moeilijk kiezen als beide, laten we ze maar even zo noemen, dames voor je staan. Alhoewel de voorgevels bijna identiek zijn is het juist het innerlijk, het interieur dat de doorslag zal geven. Wil je comfortabele stoelen kies dan voor de GranTurismo Sport, geef je daar niet om dan is de MC Stradale een betere keuze.

Wij reden ditmaal met de GranTurismo Sport, wil je onze ervaring met de MC Stradale nog eens lezen dan kun je die hier vinden. De Sport dus, want S mogen we hem niet meer noemen nu deze als opvolger daarvan is gepresenteerd. De V8 in het vooronder meet nu 4,7 liter en heeft tien pk extra gekregen. 460 stuks zijn er in de stal van de Sport opgenomen en dat is ruim voldoende voor deze GT, alhoewel je als je het geluid hoort wel zou verwachten dat er nog wat meer onder de kap liggen.

Gereden: Maserati's Angel, GranTurismo Sport
Gereden: Maserati's Angel, GranTurismo SportGereden: Maserati's Angel, GranTurismo Sport

De GranTurismo Sport beleefde zijn werelddebuut op de autosalon van Genève in het jaar 2012. Een nieuw ontworpen, functionele en innovatieve voorbumper optimaliseert de luchtdoorvoer naar zowel het koelsysteem van de motor als naar de remmen. De nieuw vormgegeven bumper, met een gewijzigd stijlprofiel, maakt ruimte voor de nieuwe koplampen met dagrijverlichting Led-technologie. De achterzijde van de nieuwe GranTurismo Sport wordt gekenmerkt door vernieuwde achterlichten in een elegante, agressievere, donkere tint. Met de nieuwe Sport zijn ook de stoelen en de achterbanken opnieuw ontworpen. Daardoor zou er meer ruimte moeten zijn voor passagiers achterin. We weten niet wie ze als meetpersoon hebben genomen maar de stoel kon niet meer terugklappen toen onze meer dan twee meter lange cameraman achterin probeerde te stappen. Niet dat dat ook maar een reële test was, maar het geeft aan dat de achterbank geen klap waard is in de Maserati. Het zal hooguit dienen voor de tassen op weg naar de vakantiebestemming, maar dat is in bijna iedere sportauto die zich als GT voordoet.

Gereden: Maserati's Angel, GranTurismo Sport

Met het verhogen van het vermogen is ook de sprinttijd verkort en de topsnelheid naar een hoger punt gebracht. Iets meer dan 300 km/u is is te behalen met de GranTurismo Sport met MC Sportshift automaat en dat is natuurlijk heerlijk om te zeggen in de kroeg. De topsnelheid is dus wel afhankelijk van welke versnellingsbak je kiest. De ouderwetse automaat met MC Auto Shift zorgt namelijk dat de teller bij 298 km/u stopt! Ja, dat is balen als je daar later pas achterkomt. De sprint wordt geklaard in 4,7 seconden. Niet supersnel, maar is wel voldoende om snel weg te zijn bij het verkeerslicht en de rest achter je te laten met beschadigde trommelvliezen. Dat is namelijk nog het meest bevredigende van de Maserati V8! Het geluid is immens lekker op de sport-stand en het is jammer dat in combinatie met de sport-knop de demping van het Sport Skyhook systeem ook wat harder wordt. Soms zou je namelijk willen dat alleen het geluid wat harder wordt en je gewoon in comfort door de stad kan rijden, want je wilt immers iedereen trakteren op die heerlijke sound.

Gereden: Maserati's Angel, GranTurismo Sport
Gereden: Maserati's Angel, GranTurismo SportGereden: Maserati's Angel, GranTurismo SportGereden: Maserati's Angel, GranTurismo Sport

Over het interieur moeten we eigenlijk niets schrijven. De afwerking van de stoelen, het stuur en de hemel zijn prachtig. Maar de knoppen zijn, zoals iedereen weet nog altijd uit het jaar nul. Het wordt tijd dat daar eens een flinke ingreep in gedaan wordt, maar helaas is dat na een aantal jaar nog niet gedaan. Het alcantara, Poltrona Frau leer en de aluminium sier-elementen zien er prachtig uit, toch is het zonde dat die knoppen een tekort doen. Zeker als je weet dat je voor een standaard Sport 202.930 euro mag neertellen. Daar zit dan wel 125.690 euro aan BTW en BPM bij. Kies je voor de Sport die over de 300 km/u gaat, die met MC Sportshift, dan betaal je nog fors meer en komt het totaalbedrag op 225.151 euro te liggen! Maar zoals we vaker zeggen, het geluid doet een hoop vergeten en men blijft de auto waarderen, hoe vaak je ook langs rijdt. Daarnaast is de GranTurismo Sport gewoon gemaakt voor wat de naam zegt. Touren en genieten. Hard door bochten knallen, daarvoor moet je toch nog altijd bij de MC Stradale zijn!

Gereden: Maserati's Angel, GranTurismo Sport

Reacties op dit artikel