Gereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVR

Gereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVR

Jaguar is met de komst van de F-TYPE compleet losgeslagen. Het merk was lange tijd ingeslapen maar komt inmiddels weer met gigantische spannende modellen. Het meest recente model is deze Jaguar F-TYPE SVR met het vermogen van zeven stadsautotjes. 575 pk, 700 Nm aan koppel en een soundtrack waar de gemiddelde supercar zelfs bang van wordt.




De F-TYPE SVR leerde we al snel kennen. Jaguar vind de Nürburgring namelijk de ultieme testlocatie en al snel zagen we een flink uitgedoste F-TYPE SVR voorbij komen over de baan. De eerste foto’s dateren dan ook alweer uit 2015. Daarna ging het snel. De auto begon in zijn productiebody rond te rijden en menig vogelsoort was inmiddels verdreven uit de Eifel. De Jaguar kon zich alles behalve stil houden en de V8 met 575 pk is dan ook van ver te horen. Zijn wij daar op tegen? 100% niet. Voor de mensen die het wel wat minder willen is er de knop voor de uitlaat. Deze opent of sluit de kleppen in de uitlaat om het volume iets te fatsoeneren of juist ongetemd te maken.

Gereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVRGereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVR

De F-TYPE SVR is voorzien van permanente vierwielaandrijving en heeft een topsnelheid van 322 km/u. Daarnaast is de SVR ook nog op een dieet gestuurd en kunnen we dus stellen dat de Jaguar flink bijgeschaafd is. Zo werd er bijna 14 kilo bespaard op de wielen.,16 kilo op de uitlaat en 21 kilo op de remschijven. Dat zijn aardige waardes. Her en der werd er nog meer afgesnoept waardoor de katachtige een stuk atletischer is geworden. Het AWD systeemstuurt afhankelijk van de vraag het vermogen naar de voor en achterwielen. Dit zorgt voor een lekker speels rijgedrag. Onderstuur kent de auto daardoor bijna niet, tenzij je natuurlijk als een zwakzinnige met te hoge snelheid de bocht in duikt. De SVR laat zich lekker precies een bocht doorsturen. Kleine notitie is wel dat je het gas er een klein beetje op moet houden om voor het maximale resultaat te gaan. De SVR ligt dan als een trein op de rails en luistert zonder te klagen naar jouw input en vertelt ook precies wat er onder de banden gebeurt. Dat is natuurlijk een heerlijke eigenschap en zorgt ervoor dat het vertrouwen in de auto met de minuut groeit. In eerste instantie ben je lichtelijk wantrouwend. 575 pk in een klein autotje met een gewicht van 1.705 kilo. Dat moet af en toe voor angstige momenten zorgen was mijn eerste gedachte. Wel, geen moment is er geweest dat ik dacht deze auto niet aan te kunnen. De auto is perfect gebalanceerd en dat komt natuurlijk niet alleen door het AWD systeem. Jaguar heeft zijn huiswerk goed gedaan en onder andere de stabilisatorstang verdikt en ook de ophanging flink verbeterd. Dit alles zorgt er samen voor dat de Jaguar een heerlijke auto is om mee te rijden.

Gereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVRGereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVRGereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVRGereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVR

Uiteraard wil het oog ook wat en gelukkig heeft Jaguar zich nog redelijk ingehouden. De SVR is voorzien van een dikkere bumperpartij aan de voorkant en aan de achterkant zien we een subtiele spoiler die voor meer downforce zorgt. Wordt deze weggelaten dan wordt de topsnelheid overigens gelimiteerd op 300 km/u. De auto zal dan waarschijnlijk niet meer genoeg druk op de achteras krijgen om veilig over de 300 km/u te gaan. Echter is die spoiler in onze ogen verplicht want de standaard spoiler van de F-TYPE SVR is natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. Ook aan de onderkant is er aan de aerodynamica gedacht. De gladde onderbodem en achterdiffuser reduceren luchtweerstand, sturen de luchtstroming en verbeteren de stabiliteit.

Gereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVRGereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVRGereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVRGereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVR

Is de F-TYPE SVR zijn 25.000 euro meer waard ten opzichte van de F-TYPE R Coupé? Als je het heel bot gaat omrekenen betaal je per pk 1.000 euro. Dat is natuurlijk nogal wat. Echter gaat het natuurlijk om het totale plaatje en dat gaat veel verder. De F-TYPE SVR is veel verfijnder dan de F-TYPE R en dat merk je in alles terug. Rijbeleving, sensatie en de afwerking. De achttraps automaat werkt feilloos samen met de supercharged V8 en ook in het interieur is de boel aangekleed. Uiteraard niets wat je niet kan krijgen in de F-TYPE R. Denk bijvoorbeeld aan een dakhemel voorzien van suede. De optielijst van de getoonde SVR is ook lang. Zo is de auto voorzien van het Exterior Carbon Fibre Pack, carbon keramische remmen, glazen panoramadak en een met suede bekleed SVR stuurwiel. Totaal ligt de verkoopprijs van dit getoonde model op 233.706 euro. Een hoop geld, maar je krijgt er een hoop performance en plezier voor terug. Zeker als je nadenkt dat de concurrentie zoals Ferrari, McLaren en dergelijke pas vanaf deze prijs een standaard auto aanbieden. Jaguar heeft in dat opzicht de auto goed gepositioneerd. Daarnaast ben je met de SVR nog niet verbonden aan turbo’s maar aan een dikke supercharger die geen afbreuk doet aan dat heerlijke gegorgel!

Gereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVRGereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVRGereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVRGereden: Jaguars venijnigste: F-TYPE SVR

Fotografie door Christian Kalse

Reacties op dit artikel