Gereden: Aston Martin DBS Superleggera

Gereden: Aston Martin DBS Superleggera

En daar is die dan! De meest lekkere bolide van het moment. De Aston Martin DBS Superleggera in Hyper Red is een echte nekkendraaier. We mochten er enkele dagen mee sturen en daar hebben we intens van genoten. Een auto die is gebouwd met vakmanschap in combinatie met Duitse degelijkheid.

Want ook in de DBS Superleggera vinden we de invloeden van Daimler terug. Niks mis mee, maar het oogt inmiddels een ietsiepietsie gedateerd. Dat zijn echter dingen die je snel vergeet als je een verdere blik werpt in het interieur. Een strak design op de stoelen dat overloopt in het dak. De DBS Superleggera is een echte Grand Tourer met alle luxe die nodig zijn om heerlijk te kunnen cruisen.



Iets meer dan een jaar geleden was ik bij de introductie van de DBS Superleggera in Londen. Daar was ik meteen verliefd op het design van de Superleggera. De naam is misschien ietwat ongelukkig gekozen, want het gewicht van 1700 kilo is alles behalve licht. Daarbij moet je nagaan dat de motorkap al van carbon fiber is gemaakt om het gewicht nog laag te houden. Door gebruik van carbon fiber is het gewicht wel 72 kilo minder dan dat van de DB11. Dat 'Superleggera' aanhangsel is dus niet een marketingterm, maar echt van toepassing. Terug naar het design. De heer Marek Reichman is hiervoor verantwoordelijk en dat is hij al langer voor de designs van Aston Martin. Met de DBS Superleggera heeft hij zichzelf naar een hoger niveau weten te tillen. Een gigantische grill zonder poespas, opgeklopte wielkasten, een motorkap met glooiende lijnen en brede dijen alsof je naar een vrouwelijk topmodel kijkt. De verleiding is gewoon niet te weerstaan en dit alles zorgt voor een perfect samensmeltende carrosserievorm. De Italianen kunnen er jaloers op zijn. Aan de achterkant is de Aeroblade II™ weer van toepassing. De lucht verdwijnt achter de achterste ramen een diep donker gat in en komt er op de kofferbak weer uit. Dit zorgt voor meer downforce op de achteras.



Deze downforce op de achteras is nodig omdat er achter de vooras een gigantische V12 motor ligt met dubbele turbo die goed is voor 725 pk en 900 Nm aan koppel! Dat vermogen moet goed op de weg gehouden worden en dat gebeurt ook wel door het gewicht van de DBS, maar op hogere snelheden begint die Aeroblade II™ dus mee te werken. Nadat we een paar honderd kilometer gereden hebben in de DBS is het duidelijk. Niet alleen het design heeft mijn hart gestolen maar ook de V12 motor kent zijn weerga niet. De acceleratie is niet te stoppen tot je ver boven de 300 km/u zit en het geluid van de V12 doet je verlangen naar meer. Op de Sport stand rommelt de uitlaat er hevig op los als je het gas los laat. Een karakteristiek zoals we dat van Aston Martin maar al te goed kennen. De V8 Vantage heeft dat ook namelijk.



De sprint naar 100 km/u werkt de DBS Superleggera af in 3,4 seconden. Een paar tellen later zit je al op 200 km/u dankzij het gigantische koppel van 900 Nm dat al beschikbaar is vanaf 1.800 toeren. Aston Martin geeft als topsnelheid 340 km/u op. De DBS is dus een echte supersportwagen. Echter kan deze verleidster ook gewoon comfortabel cruisen.



De GT Modus is de meest comfortabele setting die je het meest van de tijd wil rijden. De Sport en de Sport Plus stand laten niks heel van je rug, maar zorgen wel voor veel stabiliteit in de bochten. De besturing is licht, misschien zelfs iets te licht. Het doet je namelijk soms vergeten dat de auto een grote GT is. De Sport modus hebben we gelaten voor wat het is en hebben we overgeslagen. Direct door naar de Sport Plus modus waarin de DBS Superleggera omschakelt naar een duivels karakter. Het comfortabele maakt plaats voor sportiviteit. De aandrijflijn, uitlaatkleppen, gasrespons en versnellingsbak gaan er compleet voor. Geen rustige schakelingen meer maar alsof er met een moker het volgende verzet wordt ingeslagen. En dan dat gekrijs van die V12 motor is puur genot!



Dankzij de 900 Nm aan koppel wordt de grip van de banden tot het uiterste gedreven. Soms zelfs erover en dat zorgt voor een heerlijk speels karakter. Soms een beetje te speels, maar gelukkig heeft Aston Martin daar de verschillende rijmodi voor bedacht. Er is dus voor ieder wat wils. Dankzij de scherpte en nauwkeurigheid van de besturing kun je mede door deze stapjes opzij een dag lekker sturen en de DBS plaatsen in bochten zoals jij dat wil!



Er zijn weinig auto's die mij zo vermaakt hebben in deze klasse. De DB11 die we jaren geleden gereden hebben kon ons niet bekoren zoals de DBS heeft gedaan. Daar heeft Aston Martin echt goed werk mee geleverd. Uiteindelijk moet de DBS Superleggera minimaal 350.000 euro kosten en dat is hij het zeker waard. Het is een auto die je elke dag weer blij zal maken. Aston Martin wil met deze auto nieuwe klanten veroveren die nog in een Ferrari of Porsche rijden. Er is in ieder geval geen enkele concurrent die op dit moment een dergelijke auto met dit niveau aan vakmanschap kan leveren.

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws