Gereden: Porsche 992 Targa 4 GTS

  • Ruud
  • 12-01-2022 16:00
  • 1826
  • 1

Gereden: Porsche 992 Targa 4 GTS

De GTS modellen zijn bij Porsche altijd het beste van meerdere werelden. Niet alleen optisch, ook qua beleving en rijgedrag is de GTS het meest interessant. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Porsche de GTS modellen gretig introduceert.

De GTS modellen bij Porsche zijn te herkennen aan de zwarte accenten en in dit geval zorgt het voor een lekker contrast met het optionele Krijtgrijs waarin de Porsche 992 Targa 4 GTS is gespoten. De zwarte onderdelen zijn bijvoorbeeld de zwarte Targa GTS beugel. Andere in zwart zijdeglans gespoten elementen zijn de lip van de voorspoiler, de lichtmetalen velgen, de GTS-logo's op de portieren en aan de achterzijde, de lamellen van de grille en de twee uitlaatsierstukken. Optioneel kan men kiezen voor een exterieurpakket waarin deze en andere details in hoogglans zwart worden uitgevoerd.



Dat is het niet alleen! Porsche heeft ook in het interieur die sportieve invloeden doorgetrokken. Het interieur was natuurlijk al lekker sportief maar met de GTS wordt dat een tandje meer. Zo wordt er isolatiemateriaal verwijderd zodat in het interieur de boxer motor nog beter is te horen. Want ook deze motor trekt aardig door en kan tot meer dan 7.000 toeren doorgaan. Reken maar dat dat heerlijk klinkt in de auto en ook omstanders kunnen genieten van de uitlaat sounds. In de sport stand knettert hij er lekker op los door de standaard aanwezige sportuitlaat. Zoals gezegd zorgt Porsche voor meer sportieve details in het interieur. Een GT-sportstuur en Sport Chrono Pakket met modusschakelaar, de Porsche Track Precision app en een bandentemperatuurdisplay behoren tot de standaarduitrusting. De standaard aanwezige sportstoelen Plus met viervoudige elektrische verstelling zorgen voor zijdelingse steun en comfort. Daarbij is Android Auto één van de beste toevoegingen aan het infotainmentsysteem. Android Auto is net als Apple CarPlay een zeer waardevolle toevoeging om afleiding van je telefoon in de auto te voorkomen.





Dan gaan we eens de cijfers behandelen van de 3.0-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s in de GTS. Deze levert 480 pk. Het maximumkoppel bedraagt 570 Nm, een toename van 20 Nm ten opzichte van zijn voorganger. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u kost de 911 Targa 4 GTS met PDK slechts 3,5 seconden. Puristen van de handmatige versnellingsbak kunnen hun hart ophalen. De GTS is namelijk leverbaar met een handgeschakelde zevenbak. Een extra korte slag moet zorgen voor een extra sportieve beleving. Wij reden echter met de PDK variant die overigens ook de voorkeur heeft.
Zoals elke Carrera is het starten en wegrijden. Het echte plezier begint pas als de vloeistoffen lekker warm zijn en de drive selector naar Sport geschakeld wordt. Dan wordt pas duidelijk dat de GTS een klasse apart is. Een heerlijke sound met dito prestaties. Elke Porsche is tegenwoordig snel en precies. De GTS is alleen ook nog af en toe spannend! Ondanks de vierwielaandrijving gaat het meeste vermogen naar de achterste wielen en dat merk je als je het gaspedaal iets te ver intrapt in een bocht. Het kontje zet een stap opzij maar wordt al snel door PSM (Porsche Stability Management) gecorrigeerd. Het maakt het rijden in de GTS een plezier.





De GTS is de auto dus als je niet wil gaan voor de angstaanjagende 992 Turbo (S) en de Carrera S nog iets te laf is. Het is niet voor niets dat de GTS de velgen van de Turbo heeft meegekregen. Hij heeft dan wel niet de power van de Turbo S, wel de gigantische goede wegligging. Inmiddels zijn er vijf varianten van de GTS te bestellen voor de 992 reeks;
- 911 Carrera GTS Coupé € 184.600

- 911 Carrera GTS Cabriolet € 200.400

- 911 Carrera 4 GTS Coupé € 194.300

- 911 Carrera 4 GTS Cabriolet € 210.600

- 911 Targa 4 GTS € 211.000

Stuk voor stuk lekkere jongens waarbij onze voorkeur naar de Coupé of de Cabriolet uitgaat. De Targa heeft nog altijd de glazen kap als beperking waarin de wind zijn eigen weg kiest en dit niet altijd voor even comfortabele geluiden zorgt. Dan is een Cabriolet of een Coupé toch nog altijd de betere keuze!

Reacties op dit artikel



Gerelateerd nieuws