Gereden: Porsche 911 Dakar

  • Ruud
  • 13-11-2023 16:00
  • 1964
  • 13

Gereden: Porsche 911 Dakar

Een kilometerslang vrij beschikbaar strand en een Porsche 911 Dakar, is dit écht waar de auto voor bedoeld is? We waanden ons in een uitdagende speeltuin die voor de Porsche 911 Dakar verrassend het laagste moeilijkheidsniveau had.

Om je klanten te blijven bedienen moet het tegenwoordig steeds extremer en gekker. Porsche doet daar aan mee en kwam bijna precies een jaar geleden met de Porsche 911 Dakar. Een opgehoogde Porsche met de motor van de Carrera GTS en dus 480 pk. Of je echt al die pk’s op de onverharde weg nodig hebt laten we in het midden. Het is vooral de grip van de banden die ervoor moet zorgen dat je niet vast komt te zitten. Jammer genoeg hebben we niet de vaardigheden als Gerard de Rooy om met de Dakar te gooien en smijten in het zand en doen we het voorzichtig aan. Toch voelen we al de veelzijdigheid die de Dakar te bieden heeft.

Gereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 Dakar

Het verhaal van de Porsche 911 Dakar laat zich natuurlijk raden. Jaren geleden won Porsche met de 911 ’953’ de Dakar rally. Een uitputtingsslag in de woestijn van Afrika die de Porsche als snelste voltooide. Met die historie ging het merk aan de slag en voor de ontwikkeling van de Dakar reden de testers tienduizenden kilometers offroad op verschillende ondergronden. Dubai, Zweden, Marokko en de Nürburgring, noem het op en Porsche reed er om deze waanzinnige auto te ontwikkelen. Het doel was namelijk om het echte 911 gevoel te behouden terwijl de auto ook onverhard terrein zou kunnen tackelen. Geen eenvoudige combinatie, zeker als je niet de intentie hebt om een Cayenne met verlaagd dak na te bouwen.

Zulke opdrachten kun je aan de Porsche engineers wel over laten en zo geschiedde. Vorig jaar werd de 911 Dakar geïntroduceerd en met 2.500 exemplaren is hij ook nog eens gelimiteerd, mede waardoor de auto binnen no-time was uitverkocht. De basisprijs? 299.900 euro. Exclusiviteit komt met een prijs en dat weet men bij Porsche heel goed. Feit is wel dat je een allround auto krijgt waarmee je overal uit de voeten kan. Betaal je 325.000 euro voor een GT3 RS dan kan je vooral hard het circuit over, maar boet je weer veel in op andere vlakken.

Gereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 Dakar

De Dakar is in de basis een Carrera 4 GTS, maar heeft langere veren gekregen en een volledig hydraulische ophanging. Daarmee is de auto nog eens 3 centimeter te verhogen waardoor de bodemvrijheid in totaal maximaal negentien centimeter bedraagt. Aan de voorzijde monteert Porsche 19 inch velgen, en achter vinden we 20 inch Pirelli All-Terrain banden. Deze zorgen er in 99% van de gevallen voor dat je niet vast komt te zitten. Vast zitten is overigens niet erg als je het schepje en de rijplanken op het dak bij je hebt. Even graven, de rijplanken onder de wielen leggen en je kunt weer door met plezier hebben. Door de nieuwe Rally modus op de drive selector wordt er een heerlijk agressieve rijstand geactiveerd die het meeste vermogen naar de achterwielen stuurt. Je kunt je al snel Colin McRae wanen op het losse zand! Daar zit echter ook het gevaar, iets te enthousiast en je staat weer met je schepje in de hand. Het is een leuk spel, waarbij de adrenaline totaal anders opgewekt wordt dan achter het stuur van de messcherpe GT3 RS bijvoorbeeld.

Gereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 Dakar

Het interieur is zoals elke andere Porsche. Een digitaal instrumentarium met de bekende pook in de middenconsole en het touchscreen om gewoon via CarPlay of Android Auto naar Spotify te luisteren. De kuipstoelen en de rolkooi achterin herken je van de GT3. Het is als thuiskomen in een warm bad. Instappen en wegrijden is als in elke andere Porsche en eenmaal genesteld is het prima rijden op de snelweg. Uiteraard heb je meer rolgeluid van de banden en hoor je bij hogere snelheden het imperiaal een beetje fluiten. Kleine dingen die opvallen, maar vooral niet storend zijn omdat je ze enigszins wel verwacht. Eenmaal van de gebaande paden af merk je hoe lekker het is om met de Porsche door los zand te ploeteren. Over direct stuurgevoel kunnen we niet schrijven. We waren teveel bezig met plezier maken en het zand zo hoog mogelijk in de lucht te krijgen zonder vast te komen zitten. Een dikke glimlach en dat is precies waar de Dakar in voorziet: plezier!

Gereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 Dakar

Dan is het einde van de avond in zicht en zakt de zon in de zee. Een ideaal moment om emotioneel te worden en te genieten van de prachtige lijnen die de Porsche nog altijd heeft. We parkeren de auto op een zandbank waar de zee zojuist is verdwenen vanwege het getij en genieten van deze auto. Porsche heeft weer iets unieks op de wereld gezet en we hopen dat ze dat over een kleine vijftig jaar weer kunnen doen met daarbij de reden dat deze 911 Dakar de Dakar Rally 2024 heeft gewonnen in Saudi-Arabië.

Gereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 DakarGereden: Porsche 911 Dakar

Reacties op dit artikel