Gereden: Mercedes-AMG SL 63

Gereden: Mercedes-AMG SL 63

Terug van weggeweest, of juist de vervanger van? Mercedes-AMG maakte een einde aan de SL-Klasse, want een tweezits open sportwagen was er immers al met de Mercedes-AMG GT Roadster. Een behoorlijk sportieve versie, die juist weer ruimte bood aan een open cruiser met plek voor vier personen. Is dat het gat wat de SL 63 gaat dichten? Wij zochten het voor je uit!

Het is zonder meer één van de scherpst gelijnde auto's van het moment. Zowel met dak open als dak dicht is de SL een prachtige verschijning om te zien, ook omdat Mercedes-AMG juist weer terug is naar de stoffen kap. De SL 63 is er alleen als cabriolet en komt ook in 43 (met een viercilinder, jawel) en 55 (minder potente V8) uitvoering. De SL 63 is echter diegene die je wilt, want als je dan toch al flink gaat shoppen is 'net niet' altijd de slechtste keuze. In het vooronder vinden we de vierliter V8 die we inmiddels enorm goed kennen en die laat maar liefst 585 pk op de achterwielen los. Imposanter nog is het koppel, met liefst 800 Newtonmeter is dat de grootste attractie van allemaal. Leider van het orkest is de vierwielaandrijving, wat ook nieuw is op de SL 63 en ervoor zorgt dat de auto door iedereen goed en bekwaam te besturen is ondanks het vermogen.

Mocht je in de markt zijn voor een Mercedes-AMG SL, dan is het goed te weten dat de upgrade van de SL 55 naar de SL 63 je ongeveer 70.000 euro kost. Een waanzinnig bedrag, waarvoor je dus vooral meer pk en koppel krijgt en een hoger getalletje op de kont. Het is een beetje als met de Porsche 992 Turbo en Turbo S. De upgrade is in feite minimaal en de benodigde investering behoorlijk, maar toch kiezen veel mensen voor de snelste optie. Ga je daarnaast een beetje los in de configurator dan trek je deze auto zo richting de drie ton aan euro's. Dat is veel geld, maar de eerste verkoopcijfers zijn enorm bemoedigend voor het succes van de terugkomst van de SL-Klasse.

Gereden: Mercedes-AMG SL 63Gereden: Mercedes-AMG SL 63Gereden: Mercedes-AMG SL 63Gereden: Mercedes-AMG SL 63Gereden: Mercedes-AMG SL 63

Genoeg technisch geneuzel, want als het gaat om praktisch gemak is dit niet de auto die je zoekt. De kofferbak is niet onderbemeten - zeker niet voor een cabriolet - maar houdt ook niet ruim over om de grote koffer van de vriendin en een koffertje voor jezelf in mee te nemen. Mercedes-AMG beveelt hem aan als een vierpersoons cabriolet, maar daar is zonder waanzinnig inschikken van de voorpassagiers geen voorstelling van te maken. Met het dak dicht is de hoofdruimte ook nog eens beperkt achterin, en dus is dit alleen een optie als je heel kleine kinderen hebt, of louter met twee personen onderweg bent. Dit klinkt als enorme problematiek, maar zij die een Mercedes-AMG SL 63 bestellen hebben dit niet als eerste en enige auto op de oprit staan. En dus mag de SL 63 net even anders zijn dan je zou verwachten, maar je moet er wel op bedacht zijn. En gezien de historie van de SL-Klasse heeft AMG voor een bijzondere weg gekozen.

Vroeger was de Mercedes-Benz SL 63 AMG een cruiser. Ja, er zat een enorme V8 in het vooronder maar echt een waanzinnig scherp sturende circuittijger zou dit nooit worden. Die V8 is gebleven, hetzij een maatje kleiner, maar van het GT-achtige is bijzonder weinig over. Dat heeft alles te maken met de vering, die zelfs in de meest comfortabele stand nog best stevig is. De SL 63 is natuurlijk wel een sportwagen dus een beetje hardheid is te verwachten, maar we zouden niet verrast zijn als hier toch later nog een update voor komt. Kleine oneffenheden op de snelweg worden plankhard doorgegeven en ondanks dat dat dit wel solide voelt, is het soms ook wat onrustig. Onrustig is de auto ook bij manoeuvreren op lage snelheden, alsof de versnellingsbak maar niet aan lage last kan wennen. Je voelt aan alles dat de SL 63 meer op z'n donder wilt krijgen, en dat kan best even wennen zijn.

Gereden: Mercedes-AMG SL 63Gereden: Mercedes-AMG SL 63Gereden: Mercedes-AMG SL 63Gereden: Mercedes-AMG SL 63Gereden: Mercedes-AMG SL 63

Ondanks het redelijk hitsige karakter is de auto zelf formidabel qua rust, klasse en comfort. Je hebt alles aan boord wat je nodig en onnodig acht, inclusief een groot scherm dat qua kijkhoek zich aanpast om de zon niet snoeihard in je gezicht te laten reflecteren. Heads-up display met veel informatie en een flinke digitale cockpit laten zien dat de SL 63 wel degelijk een sprong heeft gemaakt naar het heden. De materialen zijn daarnaast van topniveau en mooie details als carbon fiber en het rooster van het formidabele Burmester-systeem smeden de cockpit tot een echt luxe omgeving, waarbij de verlichting een prominente rol speelt. De cockpit is er dus eentje waar je heerlijk kan verblijven, want de stoelen hebben massagefuncties en als je je verveelt kun je een energiek programma opzetten om je wakkerder te maken. Daarnaast is de vering, wellicht mede dankzij de stevigheid, absoluut communicatief genoeg om de auto goed op de weg te blijven positioneren. En daarmee komen we eigenlijk bij het hekele punt van de SL 63, want is dit niet gewoon een rasechte sportwagen die de Porsche Carrera Turbo's het leven zuur moet maken?

Ja, de Mercedes-AMG SL 63 ís een lastige auto om te plaatsen. Hij is niet zo sportief als de Mercedes-AMG GT, maar ook zeker geen cruiser zoals de S-Klasse Cabriolet dat natuurlijk uitgesproken wel was. Wat hij absoluut wel is, is een visueel statement op de weg. De knappe en herkenbare verlichting, de scherpe neus en het lage, brede voorkomen geven de auto veel acte de presence. Die houding komt hem ook zeker ten goede in de bochten, want daar weet hij enorm te verrassen. Snoeihard kun je de bocht door, ondanks dat je hier met een goede twee ton aan materiaal aan het knallen bent. De V8 zit nooit buiten adem en het koppel maakt elke versnelling idioot rap. De grootste attractie is daarbij het dak, want die kan namelijk mooi plat in het licht verhoogde achtersteven en laat zo de V8-brul heerlijk horen. Dat uitlaatgeluid kenmerkt het hele gedachtengoed waarmee de SL 63 gebouwd is. De turbo sist, de remmen piepen af en toe en de uitlaat brult en knalt erop los alsof er helemaal geen filters tussen zijn gezet. En hoezeer dat ook niet GT-achtig is aan de SL 63, maakt het hem wel een waanzinnige sportwagen, al zegt Mercedes-AMG dat liever niet. Maar het feit dat je wel even een kussentje mee moet nemen voor langere ritten zegt eigenlijk teveel...

Gereden: Mercedes-AMG SL 63Gereden: Mercedes-AMG SL 63Gereden: Mercedes-AMG SL 63Gereden: Mercedes-AMG SL 63Gereden: Mercedes-AMG SL 63

Reacties op dit artikel


Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws

Stem nu voor de spot van de dag