Gereden: Land Rover Defender 90 V8

  • Ruud
  • 21-06-2022 15:01
  • 1532
  • 0

Gereden: Land Rover Defender 90 V8

Als je dacht dat in de nieuwe Land Rover Defender geen V8 gelepeld zou worden had je het mis. Land Rover zou Land Rover niet zijn als ze het zouden laten. Dus aanschouw hier de Land Rover Defender 90 V8! 525 botte pk's die totaal niet nodig zijn. Leuk zijn ze echter wel!

Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8

Het blok van de Defender 90 V8 behoeft natuurlijk geen introductie. Het is een ijzersterk concept van Land Rover. Een dikke V8 met supercharger die goed is voor 525 pk en 625 Nm aan koppel en nog altijd lekker zingt dankzij die supercharger. Dankzij het nieuwe chassis zijn de pk's beter naar de grond te krijgen en is het ook nog eens leuk om de Defender door de bochten te wringen. Letterlijk wringen want half mei reden we nog met winterbanden op de Defender die het bochtengedrag geen recht aan deden. We denken dat het potentieel van de Defender V8 met normale banden en temperaturen nog meer plezier te bieden heeft. Het onderstel is voor de V8 ook nog iets meer aangepast dan de andere modellen. Zo heeft hij grotere en stevigere antirolstangen en een elektrisch sperdifferentieel op de achteras gekregen om de auto beter onder controle te houden als de snelheid in de bochten omhoog gaat.

Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8

De Defender V8 is verkrijgbaar in twee varianten. De 90 versie zoals wij hem reden met twee deuren om in te stappen en de 110 zodat je je passagiers achterin ook wat makkelijker mee kan nemen. Qua gewicht is het lood om oud ijzer. De 90 V8 weegt iets meer dan 2.500 kilo terwijl de 110 daar met 100 kilo meer overheen gaat. De V8 heeft er minder moeite mee en sprint in ongeveer 5,5 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid van dit theehuis op wielen is gelimiteerd op 240 km/u. We raden dat de V8 geen moeite heeft om nog even door te stomen. Stoppen is ook geen moeite met de door Brembo geleverde klauwen en schijven. En die vallen niet alleen op vanwege de kleur. Ook de grootte van liefst meer dan 50 centimeter groot zorgt voor goed gevulde 22" inch wielen waaraan de 90 V8 te herkennen is. Wil je het echt zeker weten kijk dan even naar de achterkant. Daar zie je vier uitlaatpijpjes uitsteken die een kabaal van jewelste leveren. Het is duidelijk dat de Defender V8 gemaakt is om op te vallen! Die lijn trekt Land Rover door in het mysterieuze interieur. Het stuurwiel is in alcantara bekleed en voorzien van schakelflippers terwijl de treeplanken een V8 logo meekrijgen. Een klein nadeel is wel de minimale ruimte in de kofferbak. De gigantische deur die je open zou je anders doen vermoeden maar twee weekendtassen kunnen net in de achterbak geplaatst worden voordat je de rest op de achterbank moet plaatsen.

Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8

Hoe rijdt dit theehuis op wielen nou eigenlijk? Verassend goed voor zijn proporties en gewicht. We noemden al even de winterbanden die het plezier nog een beetje beperkten maar dat terzijde. Het potentieel van de Defender op de verharde weg is duidelijk. De auto biedt een enorm hoog comfortniveau op de openbare weg en combineert dat met een sportief karakter. Het zal nooit het gevoel van een Cayenne geven maar die laat je dan ook mijlenver achter als je de onverharde wegen gaat bezoeken. Want ook daar staat de 90 V8 zijn mannetje. Vooral vanwege zijn kleine voorkomen is het een heerlijk gebakje om door wat zand en modder te vlammen om vervolgens in de eerste bochten weer de modderklodders van de banden te vegen en als een coureur door bochten naar huis te scheuren. De Defender geeft geen krimp waarvoor hulde.

Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8

De prijzen van de Land Rover Defender 90 V8 beginnen bij € 213.563. De Defender 110 V8 is er vanaf € 219.109. Dat is allemaal te danken aan die moddervette V8 want als je weet dat de D300 S voor 112.000 euro en een beetje weggaat krab je je achter je oren waarom je eigenlijk die V8 zou kopen. Is het dan echt dat gebrul en de pure decadentie die je ermee koopt.

Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8Gereden: Land Rover Defender 90 V8

Fotografie door Christian Kalse

Reacties op dit artikel