Gereden in Polen: Audi RS3

Gereden in Polen: Audi RS3

Zoals iedereen zal weten geeft Audi de meest krachtige modellen de naam RS mee. Maar niet elke Audi was tot enkele jaren in deze versie beschikbaar. Een tijd geleden waren er enkel de RS4 en RS6 en sinds 2009 komen er meer en meer RS modellen op de markt. Waaronder de krachtige en sportieve Audi RS3 waarmee wij op pad gingen afgelopen winter in Polen.


Het is allemaal gestart met de TT-RS, een jaar later kwam de RS5 en vlak voor het einde van 2010 doken er foto’s op van een vijfdeurs model, de RS3. Na acht jaar op de markt te zijn kwam er eindelijk een krachtige versie van de A3 8P, de RS3. Beter laat dan nooit zeggen we dan maar. In alle verschillende segmenten willen mensen alleen maar meer vermogen zien, dat is ook een van de redenen waarom Audi met meer en meer RS modellen op de markt verschijnt. Laten we terug gaan naar de RS3. Voor ongeveer 50.000 Euro heb je een RS3 Sportback met de motor en aandrijflijn van de TT-RS. Onder de motorkap vinden we een 2,5 liter, vijf in lijn motor ondersteund door een turbocharger waardoor de motor uiteindelijk 340 pk en 450 Newtonmeter produceert. Om dat uiteindelijk op de weg te krijgen is de motor gekoppeld aan alle vier de wielen met behulp van een 7-speed S tronic versnellingsbak. Helaas kun je niet kiezen voor een handgeschakelde versnellingsbak in deze auto. Maar dankzij het supersnelle schakelen tussen de verschillende versnellingen kun je de 100 km/u behalen in 4,6 seconden. Als je de RS3 al wel eens hebt proberen samen te stellen op de website van Audi zul je ook vast en zeker weten dat je niet erg creatief kunt zijn. Er is slechts één zwart gekleurd leer dat gekozen kan worden voor het interieur. Voor het exterieur zijn er slechts vier verschillende kleuren beschikbaar. Wit, grijs, zwart of rood. Natuurlijk zijn er meer opties met behulp van het Audi Exclusive pakket, maar dit kost je dan ook veel meer!

Jazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 Sportback

Jazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 Sportback



Standaard is de RS3 goed voorzien. We vinden zo goed als alles wat een bestuurder of passagier kan wensen maar ook hier kunnen natuurlijk wat extra opties gekozen worden. Bijvoorbeeld de, betere, leren kuipstoelen, een multimedia systeem met navigatie of een BOSE surround sound system. De lijst van deze RS3 heeft nog wat extra opties en uiteindelijk kost deze auto rond de 65.000 Euro. Is dit het waard? Jazeker! We voelen ons erg op ons gemak in het interieur maar er zijn ook genoeg sportaccenten terug te vinden. Rode details moedigen ons aan om steeds maar harder te rijden. Net als de flippers voor de versnellingsbak. Deze flippers blijven maar vragen om zo laat mogelijk te schakelen en vroegtijdig terug te schakelen bij het aanremmen voor een bocht.

Jazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 Sportback

De Audi RS3 lijkt een auto te zijn die overal voor geschikt is. Je kan plaatsnemen met meerdere mensen en bagage en de passagiers op de achterbank hoeven geen moeite te doen om via de voordeur naar de achterbank te klimmen. De auto komt uit het C segment wat betekent dat het rijden in de stad en het vinden van genoeg ruimte om te parkeren geen probleem hoeft te zijn. Dan nu het beste deel van de Audi. 340 pk en 450 Newtonmeter in zo’n kleine auto is geweldig. Quattro is wel een vereiste maar hierdoor rijdt de auto perfect onder werkelijk alle omstandigheden. De vierwielaandrijving hoeft niet altijd aan te staan maar zodra je het uitzet merk je direct het verschil. Naast de goede aandrijflijn heeft de auto ook een goede ophaning met verstelbare stijfheid. Dit systeem heet Audi Magnetic Drive. Zodra we de kleine ‘S’ button op het dashboard indrukken wordt de ophanging stijver. De auto beschikt ook over kleppen in het uitlaatsysteem welke het geluid van de vijfcilinder alleen maar beter laten klinken. Daarnaast is met die ene 'S' button ook de ESP uitgeschakeld waardoor het rijden ook een stuk spannender wordt.

Jazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 Sportback

Jazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 Sportback

Jazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 Sportback

De RS3 is de gulden middenweg tussen de achterwiel aangedreven BMW 1-Serie M Coupé en de voorwielaangedreven Volkswagen Scirocco R. De extra deuren maken de auto er niet minder sportief om, de A3 blijft nog steeds erg mooi. Wanneer je met de auto in de stad rijdt verbruikt de auto zo’n 13 liter benzine per 100 gereden kilometers. Op de snelweg kwamen wij uit op een verbruik van zo’n 10 liter per 100 gereden kilometers. Voor een auto met dergelijke prestaties is dit een zeer net verbruik. Helaas is de productie van de RS3 beëindigd dus mocht je nog op zoek zijn naar een RS3 zul je het met een tweedehands exemplaar moeten doen. Over de hele wereld zijn slechts zo’n 3000 exemplaren te vinden dus je zult geluk moeten hebben om een mooie te vinden.


Jazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 Sportback

Jazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 Sportback

In Polen zijn er twaalf exemplaren terug te vinden dus wanneer je er een spot heb je erg veel geluk. Zo weinig exemplaren is een mooi vooruitzicht voor de toekomst. Elke eigenaar kan nu rustig wachten tot de auto meer waard zal worden. Want naar verloop van tijd zullen er minder en minder exemplaren over de gehele wereld te vinden zijn. Audi heeft plannen om de nieuwe RS3 in 2014 te introduceren. We zijn benieuwd hoeveel exemplaren er dan gemaakt zullen gaan worden. Een ding is zeker, de RS3 die ik gereden heb zal zeker een zeldzame auto gaan worden.

Deze rij-impressie is geschreven door onze Poolse schrijver Łukasz Elszkowski.

Jazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 Sportback

Jazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 SportbackJazda próbna: Audi RS3 Sportback

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag