Gereden: Aston Martin DBX707

Gereden: Aston Martin DBX707

Sportieve SUV’s blijken een waar schot in de roos de afgelopen jaren. Je ziet ze zelfs in Nederland nog best regelmatig rijden in Laren en contreien. Het is een prima alternatief voor de reguliere sportauto. Aston Martin bleef niet achter en ontwikkelde de DBX707, een heerlijke machine. In een herfstachtige Eifel gingen we ermee op pad!

Waar de cijfers 707 voor staan laat zich niet moeilijk raden, maar als je erover nadenkt is het wel bizar. Het gaat om de pk’s uit de bekende vierliter V8, die in deze uitvoering de turbo’s deelt met de Mercedes-AMG GT Black Series. Als je dacht dat de 707 pk al een bizar nummer was, dan sta maar even stil bij het koppel. 900 newtonmeter meet dat, en daarmee is het een bloedsnelle auto geworden ondanks dat zijn proporties en hoogte dat niet doen vermoeden. Aston Martin moest ook wel, want Bentley, Porsche en Lamborghini zaten ook zeker niet stil.

Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707

De cijfers maakten ons op papier al hongerig, maar het gaat toch allemaal erom hoe dat in het echt vertaalt naar de weg en het rijgedrag. Bij het Aston Martin AMR center aan de Nürburgring rijden we omhoog en staan we oog in oog met de DBX707. Aston Martin is veel verder gegaan dan enkel wat vermogen toevoegen. Een ander front met een grotere grill, andere LED’s als dagrijverlichting en de over het algemeen agressievere smoel maken samen veel indruk. Toch, en dat is voornamelijk omdat we de DBX relatief weinig zien, moeten we even goed bewust zijn dat hier de 707 staat.

Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707

Aan de achterkant is de DBX707 minder lastig te herkennen, al zijn de verschillen hier per saldo wel subtieler. Het aantal uitlaten is verdubbeld, waardoor je nu aan beide zijden van de bumper twee uitlaten vindt. Vier stuks dus, maar ze zijn gelukkig niet overdadig aanwezig zoals we wel vaker zien. Stijlvol genoeg voor een Aston Martin, en het geluid dat ze voortbrengen is daar ook bij in lijn. Wie de brul van de V8 Vantage van weleer nog kent zal dat geluid missen, maar het gebrul van de V8 uit de stal van AMG mag er zeker zijn. Vooral als je bedenkt hoeveel geluid er wordt gesmoord door filters en andere poespas.

In het interieur is het een gemengd gevoel. De kenner herkent de knopjes en het systeem van Mercedes-Benz, waarbij sommige elementen terugkomen in auto’s die in de veel lagere klassen van de Duitse kompaan worden geleverd. Ook het multimediasysteem is een verouderd systeem van Mercedes-Benz en zeker in de huidige digitale wereld word je daar eigenlijk terecht hard op afgerekend. Het is jammer, want het interieur van de DBX707 is met de mengelmoes van leer en carbon fiber een fijne werkomgeving. Het carbon fiber voegt wat sportiviteit toe, wat past bij het karakter van de mastodont.

Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707

Als je de cijfers optelt en het geluid probeert in te beelden, dan zou je wellicht een waanzinnig agressieve auto verwachten. Dat kan hij ook zijn, maar in normale omstandigheden verrast zijn comfortabele karakter. De 900 Newtonmeter die beschikbaar is zorgt voor een overdaad aan versnelling. Altijd ga je hard vooruit, en het is nog veel indrukwekkender als je dit in een normale omgeving doet. Even invoegen, inhalen of überhaupt vaart maken is een koud kunstje waarvoor je vaak in dezelfde versnelling kan blijven hangen. Het zorgt voor een overdadig gevoel, omdat je weet dat diegene voor jou het tempo nooit kan bijbenen. Van nul-naar-honderd kan in 3,2 seconden, maar dat is drie keer leuk. Wat nooit vermoeit is het constante gevoel dat je heerst, waar je ook rijdt. En dat eigenlijk in alle comfort, ondanks het sportief afgestelde onderstel.

Zet je echter de auto in Sport+, dan krijg je een totaal andere DBX onder je kont. Een stuk scherper, een stukje luider en vooral een stuk ruwer. Schakelen gaat best ruw, zeker als je ver doortrekt in de versnellingen. Het hoort bij de beleving, meer dan dat het voor de uitvoering echt noodzakelijk is. Het stuurgevoel is prima, en ondanks dat de auto ruim meer dan 2.000 kilo weegt, gaan bochten behoorlijk goed. Gewicht kan je echter nooit verbloemen, ook niet als je er meer vermogen en een sportief onderstel aan hangt. En daarmee komen we aan bij het overheersende gevoel van de DBX707.

Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707

De DBX707 kost ongeveer 50.000 euro meer dan de reguliere DBX. Dat is veel geld, want het brengt de vanafprijs op 325.000 euro, zonder dat je ook maar in de opties hebt gekeken. Voor dat geld zijn er veel alternatieven beschikbaar, die iets meer bij de tijd zijn en minstens zoveel rijdynamiek bieden. De Lamborghini Urus is echter nimmer zo stijlvol als de DBX707 en de Bentley Bentayga misschien weer net een ander soort rijkdom. De DBX707 kies je ook niet als twijfel tussen andere modellen, maar puur wanneer je een Aston Martin in SUV-vorm wilt rijden. En als je dan toch gaat shoppen, kies je uiteraard de snelste. Van ons krijg je een duimpje omhoog als we je tegenkomen, want je kiest iets dat altijd zeldzaam zal blijven.

Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707Gereden: Aston Martin DBX707

Reacties op dit artikel