Genève 2014: Porsche Macan

Genève 2014: Porsche Macan

Als er één merk wel gezond is, dan is dat Porsche. Zelfs in tijden van crisis weten zij meer winst te genereren en dat doen ze heel slim door in te springen op de wensen van de klant. Die wens is momenteel het hebben van een sportieve SUV. Na het succes van de Porsche Cayenne werd het langzamerhand tijd voor een kleiner model en de Porsche Macan werd in het leven geroepen. Kunnen we de Porsche Macan op de beursvloer beschouwen als een echte Porsche?

De Macan deelt het platform met de Audi Q5, maar dat is zo ongeveer het enige wat de twee gemeen hebben als we Porsche moeten geloven. Onder de motorkap is er een stuk meer vuurwerk te vinden dan bij Audi. Alle beschikbare motoren op het moment zijn zescilinder motoren, te weten twee benzinemotoren en één diesel. De interessantste is de Porsche Macan Turbo, die maar liefst 400 pk te verdelen heeft over alle vier de wielen. De sprint van nul naar honderd kilometer per uur verloopt al in 4,8 seconden en daarmee hou je de Porsche Cayenne Turbo prima bij.

Het uiterlijk van de Macan is even wennen. De lichtbalken aan de achterkant zijn horizontaal en rond en dat doet een beetje lieflijk aan. De voorkant is echter wel compleet Porsche en zal ervoor zorgen dat je op de linkerbaan eerder vrij spel krijgt dan wanneer je in een Renault Twingo aan komt stormen. In de toekomst zal het gamma nog naar beneden afgerond worden, maar wellicht dat Porsche daarmee wacht tot de ontwikkeling van een viercilinder motor klaar is. Ze beginnen immers niet voor niets met de Macan S.



Genève 2014: Porsche MacanGenève 2014: Porsche MacanGenève 2014: Porsche MacanGenève 2014: Porsche MacanGenève 2014: Porsche MacanGenève 2014: Porsche MacanGenève 2014: Porsche Macan

Reacties op dit artikel