Genève 2013: Bentley Flying Spur

Genève 2013: Bentley Flying Spur

Van de vorige Bentley Continental-reeks zijn de Continental GT en de Continental Flying Spur aan de voorkant precies hetzelfde getekend, net als de achterzijde van het model. Heel onderscheidend was de Flying Spur niet, bij de nieuwe generatie is een anders. In Genève staat de nieuwe Flying Spur, zonder de toevoeging Continental. Het is de nieuwe luxueuze als sportieve limousines die qua design flinke stappen heeft gemaakt.

De Flying Spur is 5,3 meter vol luxe en vooral heel veel vermogen. Er gingen geruchten dat de W12 niet als motor zou dienen in deze limousine maar die geruchten kunnen de prullenbak in. In het vooronder ligt de zes liter W12 motor met een vermogen van 626 pk en 800 Newtonmeter aan koppel. Doordat het gewicht van de auto is afgenomen door intensief gebruik van aluminium is de pk/kg verhouding van de Flying Spur met 14% toegenomen. Het resulteert in erg sportieve prestaties die onder andere door een nieuwe achttraps automaat naar een hoger niveau zijn gebracht. In slechts 4,3 seconden kan de Bentley naar de 100 km/u accelereren en na 9,5 seconden staat de teller op 160 km/u. Uiteindelijk stopt het W12 geweld bij 322 km/u. Daarmee is het de snelste vierdeurs limousine die Bentley ooit heeft gemaakt. De W12 lust graag een slok benzine maar het verbruik is op papier toch met 13% afgenomen. Wie op de cruisecontrol 120 km/u gaat rijden zou in theorie bijna 1 op 10 kunnen halen. In de praktijk zal het weinig voorkomen.

Gaan we naar het uiterlijk kijken dan zien we slechts enkele overeenkomst met de Continental GT. Dat is natuurlijk alleen maar goed, want nu zijn de modellen eindelijk veel meer onderscheidend. Zo is het front bijna compleet anders. Scherpe lijnen en LED-dagrijverlichting karakteriseren de voor- en achterzijde. Een belangrijk detail is het onderste gedeelte van nieuwe voorbumper. Hierdoor krijgt de Flying Spur een breder profiel en oogt hij gespierd en dynamisch. De achterzijde is, met de fraaie vouwlijn bij de C-stijl, elegant en het achterwerk doet ons heel eventjes terug denken aan Bentley’s als de Mulsanne en Turbo R uit de jaren '80 en '90.

In het interieur zijn 600 nieuwe onderdelen te vinden ten opzichte van de vorige generatie. Fraaie opties zijn de Bentley Connectivity Unit voor draadloos internet en het audiosysteem van Naim met maar liefst 1100 Watt. Iedere inzittende wordt volop verwend met luxe materialen en hoog comfort, maar dat is iets wat ze bij Bentley als tientallen jaren op erg hoog niveau volhouden!


Genève 2013: Bentley Flying Spur Genève 2013: Bentley Flying Spur Genève 2013: Bentley Flying Spur Genève 2013: Bentley Flying Spur Genève 2013: Bentley Flying Spur Genève 2013: Bentley Flying Spur Genève 2013: Bentley Flying Spur Genève 2013: Bentley Flying Spur Genève 2013: Bentley Flying Spur Genève 2013: Bentley Flying Spur Genève 2013: Bentley Flying Spur

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag