Finaal geflopte Caddie na 7 jaar weer op Nederlandse bodem

  • Joep
  • 14-05-2023 15:00
  • 174
  • 1

Finaal geflopte Caddie na 7 jaar weer op Nederlandse bodem

De Cadillac XLR-V flopte behoorlijk bij zijn lancering. Naarmate de jaren verstreken raakte het model verder in de vergetelheid. Maar na 7 jaar is er weer eentje gespot op Nederlandse bodem!

carspot0541 wist deze zeldzaamheid te vinden in Oldenzaal. Er zijn 0 exemplaren via de officiële kanalen verkocht in de periode dat de XLR-V in Nederland leverbaar was: tussen 2007 en 2009. Op de site zien we twee geïmporteerde exemplaren op Nederlands kenteken. Daar is er nog 1 van over. We weten natuurlijk niet of er nog geïmporteerde exemplaren rondrijden die nog niet gespot zijn, maar gezien de populariteit van het model kunnen dit er nooit veel zijn. Dus er zullen er 1, misschien 2 op Nederlandse platen te vinden zijn.

7 jaar geleden werd er voor het laatst eentje gespot in Nederland. Dit jaar komt daar verandering in met dit nette Duitse exemplaar. De. Cadillac XLR werd in 2004 in Nederland gelanceerd als Amerikaanse concurrent voor de Mercedes-Benz SL, Porsche 911 Carrera Cabrio, BMW 6-serie Cabrio, Bentley Continental GTC en Aston Martin V8 Vantage Roadster. In 2007 kwam de XLR-V. Het V-Series model was sportiever, sneller en krachtiger. Daarnaast werd het uiterlijk opgepept. In 2008 werd de XLR gefacelift. Deze bouwjaren zijn nog veel zeldzamer dan die van voor de facelift. Van de facelift zijn er nog helemaal geen in Nederland gespot. In 2009 was het over en uit voor de XLR in Nederland. In de Verenigde Staten werd de XLR geleverd tussen 2003 en 2011.

De XLR flopte compleet en de XLR-V kon daar geen verandering in brengen. In totaal zijn er ongeveer 15.000 exemplaren verkocht van de XLR. Iets meer dan 2.000 waren de krachtigere XLR-V. De meeste exemplaren zijn logischerwijs in de Verenigde Staten verkocht. Ondanks het feit dat de XLR gewoon via de officiële kanalen leverbaar was in Europa zijn ze, zeker als V, extreem zeldzaam gebleven. De meeste Europese exemplaren die we zien komen uit Duitsland, Frankrijk of Zwitserland.

Het duurste model van General Motors werd geen succes om verschillende redenen. De V-Series modellijn was vrij onbekend, zeker in Europa. Het had niet de status die merken als BMW, Porsche, Mercedes, Bentley, Aston Martin en Maserati wel hadden. Daarnaast was de auto erg matig op het gebied van kwaliteit, afwerking, rijgedrag en betrouwbaarheid. Het uiterlijk was dan wel uniek, maar veel mensen vonden hem niet mooi en dat hielp de verkoopcijfers ook niet. Wat het model specifiek in Europa en Nederland zo zeldzaam maakt is dat Europeanen niet zo open staan voor Amerikaanse auto’s en over het algemeen niet zoveel hebben met de styling, de wegligging en het verbruik.

Nu het model op leeftijd begint te raken zullen de eerste exemplaren gesloopt worden of in een hoekje van een handelaar verdwijnen. Want zo’n XLR, helemaal als V, raak je aan de straatstenen niet kwijt. Mensen vinden hem vaak niet mooi, de autokosten zijn torenhoog en het model is onbekend onder de massa. Daarnaast blijft de waarde door zijn extreme zeldzaamheid toch op niveau, waardoor er een vinden en aanschaffen geen gemakkelijke opgave is.

Toch neemt dat niet weg dat de XLR-V een gave auto is! Een vette Amerikaanse V8 vinden we in het vooronder. En niet zomaar een. Het is namelijk een compleet andere V8 dan in de gewone XLR. In de XLR-V vinden we de 4,4 liter V8 met compressor uit de welbekende Corvette C6 Z06. Het blok levert in de XLR-V 450 pk en 0 naar 100 doet hij in 4,7 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur. De cabrio is op zijn Amerikaans uitgerust en dat betekent alle luxe die je kunt bedenken en alles wordt elektrisch bediend. Een originelere auto dan een XLR-V zul je niet snel vinden en we vinden het super leuk dat dit model na 7 jaar eindelijk weer gespot is in ons land!

Finaal geflopte Caddie na 7 jaar weer op Nederlandse bodemKlik op de foto voor meer foto’s van deze spot!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag