Eerste kennismaking met de Ferrari Roma

Eerste kennismaking met de Ferrari Roma

Onze eerste ontmoeting met het nieuwste paardje uit de stal van Ferrari stond gepland voor de Geneva International Motor Show. Helaas werd dit evenement met dank aan het virus wat ons allen inmiddels de strot uitkomt afgelast, en werd het dus even wachten om de Ferrari Roma te kunnen zien. Afgelopen donderdag kregen we voor het eerst de kans.

Vroeg in de morgen vanuit een nog slaperig havenstadje genaamd Portofino met je gloednieuwe Ferrari en zijn brullende V8 over de kronkelende kustwegen richting Toscana om ergens hoog in de bergen in zo'n typisch Italiaans tentje te genieten van het uitzicht, je auto en een van de beste koppen cappuccino uit je leven. Je vervolgt je weg door de zonovergoten bergen in de Italiaanse binnenlanden en waar je met de raampjes open maar blijft genieten van het gebrul dat na iedere haarspeldbocht weer opdoemt. De tript eindigt in het oude centrum van Rome waar je je Italiaanse trots voor het terras van een restaurantje parkeert en geniet van van zowel je pasta als alweer die prachtige klassiek vormgegeven, en naar Rome vernoemde, Ferrari Roma. 'La nuova Dolce Vita' (vrij vertaald: het nieuwe goede leven), zoals Ferrari zijn nieuwe GT omschrijft past perfect bij deze nieuwe wagen.

Bij de Hilversumse Ferrari dealer Kroymans stond vorige week een Ferrari Roma in de showroom om te tonen aan potentiële klanten. Daarnaast kregen ook wij een kans te auto te bezichtigen. Een in de kleur Grigio Titanio Metallic uitgevoerd exemplaar stond in de showroom vergezeld door hetgeen waar Ferrari naar probeert te verwijzen in het nieuwe model, namelijk klassieke Ferrari's. Voornaamste verwant uit de klassieke line-up is de 250 GT Berlinetta Lusso, waar de Roma voor een deel de moderne interpretatie van is.

Op de eerste foto's van dit model leek de auto wat vreemd vormgegeven. Met name de achterkant leek niet te kloppen, hetzelfde als wat ik had bij de eerste foto's van zijn dakloze verwant, de Portofino. Gelukkig is iets in het echt veel beter te beoordelen, en wat bleek nou; het was juíst de achterkant die geweldig oogt bij de Roma. Verder is design natuurlijk een meningsdingetje, maar de opvallende elementen zoals bijvoorbeeld die achterkant of de merkwaardig vormgegeven grille vond ik in het echt juist positieve puntjes aan de auto.

Echt interessant wordt het wanneer je achter het stuur kruipt van de Roma. Dat begint al bij het openen van de deur. Geen ouderwetse hendel meer die je naar je toe moet trekken, maar eentje die ingedrukt dient te worden en voor je gevoel je hele hand opslokt in de deur tijdens het proces. Denk een kwestie van tijd voor dat gewenning wordt. Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur van de 620 paardenkrachten sterke V8 die voor je ligt vallen gelijk wat dingen op. Dat begint met het enorme scherm voor je neus met een diameter van maar liefst 16 inch. Als je vervolgens scherp stelt op het stuur zie je dat daar alles haast anti-Italiaans strakgetrokken is. Geen grote rode 'Start Engine Button' meer, maar een wat zakelijkere uitstraling. Die uitstraling is voortgezet in het hele dashboard, waar in de middenconsole ook nog een scherm is te vinden met ongeveer de afmetingen van een iPad, en daarnaast weer een optionele 'Passenger Display.' Analoge bedieningen zijn bijna volledig verdwenen uit de auto.

Een ander opmerkelijk puntje aan de Roma is de gehele cockpit die verdeeld is in een bestuurders- en passagierskant. Bij de Monza SP2 zagen we al dat voor bestuurder een passagier beiden een soort persoonlijke cocon was gecreëerd, en in de Roma heeft Ferrari opnieuw voor deze stijl gekozen.

Foto's door Nick Philippo

Eerste kennismaking met de Ferrari RomaEerste kennismaking met de Ferrari RomaEerste kennismaking met de Ferrari RomaEerste kennismaking met de Ferrari RomaEerste kennismaking met de Ferrari RomaEerste kennismaking met de Ferrari RomaEerste kennismaking met de Ferrari RomaEerste kennismaking met de Ferrari RomaEerste kennismaking met de Ferrari RomaEerste kennismaking met de Ferrari RomaEerste kennismaking met de Ferrari RomaEerste kennismaking met de Ferrari Roma

Eerste kennismaking met de Ferrari Roma

Reacties op dit artikel


    Dit is niet ok

Gerelateerde spots



Gerelateerd nieuws