Een Italiaanse Duitser in Maastricht

  • Kjeld
  • 04-04-2023 12:00
  • 124
  • 0

Een Italiaanse Duitser in Maastricht

Schijn bedriegt, en dat bewijst deze sportcoupé. Alles aan het uiterlijk schreeuwt 'Italiaan', maar als je de basis van de Bitter SC 3.9 gaat onderzoeken, kom je niets Italiaans tegen. Onderhuids is dit stiekem een Duitse Opel Senator.

Niet dat er iets mis is met de Opel Senator. Het was een prima luxesedan, zeker voor de tijd, en zag er niet slecht uit, maar met een uiterlijk als dat van de Bitter SC verwacht je toch een ietwat spannendere basis. Het verhaal hoe Erich Bitter op het idee kwam onofficiële Opel coupés te maken is gelukkig toch wat interessanter. Erich was namelijk een Duitse importeur van Intermeccanica auto's. Alhoewel je zeker niet kon klagen over het uiterlijk van deze Italiaanse sportwagens, kon je boeken vol schrijven over de betrouwbaarheid, die op zijn zachtst gezegd belabberd was. Dit had effect op Erich als importeur. Hij probeerde zijn klanten tevreden te houden, en de auto's zo lang mogelijk mee te laten gaan, maar dat bleek een onmogelijke opgave. Uiteindelijk besloot Bitter dat hij toch wel wat geld nodig had om te kunnen overleven, en besloot zijn eigen (betrouwbare) auto's te maken. Geïnspireerd door de ontwerpstijl van groten als Pininfarina, maar met de voorkennis over de betrouwbaarheid kon Erich toch wel een redelijk bedrijf beginnen, hij had alleen een basis nodig voor zijn creaties, en wat is er nou betrouwbaarder dan een Opel? Hij begon met de Bitter CD, gebaseerd op de Opel Diplomat, en kwam uiteindelijk in 1980 bij de SC, gebaseerd op de Senator. Dat zit ook in de naam, want SC staat voor Senator Coupé. Die was leverbaar met een 3,0 Liter Opel 6-cilinder, totdat bleek dat die totaal niet kon meekomen met de sportcoupés van de concurrentie. Er werd een 3,9 Liter ingelepeld, die zeer makkelijk kon meekomen. De 3,9 produceert 210 PK en een topsnelheid van 215 KM/U, wat zeker geen zwakke getallen waren voor het klassement dat de SC probeerde over te nemen. Alhoewel ze niet bepaald BMW en Mercedes hebben onttroond, is Bitter nog steeds een klassiek bedrijf dat zijn fans heeft, waaronder waarschijnlijk spotter Milan-Luijten, die de namaak-Pininfarina styling prachtig vastlegde. Namaak of niet, het is een prachtige auto die het verdiend een topspot genoemd te worden.

Een Italiaanse Duitser in MaastrichtKlik op de foto voor meer foto's van deze spot!

Reacties op dit artikel


Stem nu voor de spot van de dag