Een bezoek aan de fabriek van Noble

Een bezoek aan de fabriek van Noble

Afgelopen maand had ik het geluk om toegelaten te worden achter de fabrieksdeuren van Noble. Het Engelse bedrijf werd in 1999 opgericht in Leeds door Lee Noble, die daarvoor onder andere heeft meegeholpen aan de ontwikkeling van de McLaren F1. Het was een behoorlijke verassing toen ik het bedrijf zag, nadat ik daarvoor de fabriek van Ferrari, inclusief testcircuit, in Maranello had bezocht. Neem nou het parkeerterrein. Dat bestond uit zo’n twintig vakken, en dat was alles. Ik was enigszins verbaasd, maar dat veranderde snel nadat ik binnenliep in het pand. Zodra ik binnen was zag ik niet minder dan zeven M600’s staan, waarvan twee een rol hebben gespeeld in de Italiaanse roadtrip van TopGear.

Nobles zijn altijd al schoolvoorbeelden van auto’s met een goed weggedrag, waaronder ook de M12-GTO-serie, voordat ze zich mengden met grote namen als Lamborghini, Ferrari en McLaren. Het nieuwste product uit het magazijn in Leicester is werkelijk een monster. We hebben het hier over de Noble M600. De gehele carosserie is gemaakt van koolstofvezel, met als resultaat een auto die slechts 1200 kilo weegt, wat minder is dan de huidige Volkswagen Golf. Deze lichtgewicht auto wordt voortgestuwd door een 4,4-liter V8, dezelfde als we in een Volvo XC90 kunnen vinden, alleen dan in een veel extremere vorm. Noble heeft dit blok flink aangepakt, met als meest ingrijpende verandering twee turbo’s die het blok van niet minder dan 650 pk voorzien. Dit zorgt dan ook voor de meest bizarre prestaties, iets wat je niet bepaald verwacht van een auto met een blok van Volvo. 100 km/u halen in 3 seconden? Geen probleem! Dooraccelereren naar 360 km/u? Niets aan het handje. Ter vergelijking: de volprezen Lamborghini Murciélago LP670-4 SV heeft twee tienden van een seconden méér nodig dan de Brit en verliest de strijd tegen de luchtweerstand al bij 340 km/u. En dat terwijl de Lamborghini is uitgerust met moderne technologie, waaronder vierwielaandrijving. Wat heeft de Noble dan voor technologie. ABS? Nee. Launch control? Hoe durf je het te vragen. Wat betreft technologie heeft deze Noble niets, alles ligt aan de bestuurder. Er is wel traction control aanwezig in de M600, maar om deze uit te schakelen zul je een knopje moeten drukken, maar niet zomaar eentje. Om precies te zijn dezelfde exact hetzelfde knopje als piloten in de Tornado-bommenwerper gebruiken om de bommen te droppen. Dat zegt toch wel wat over het potentieel van de auto!

Een bezoek aan de fabriek van Noble

De Noble is zeer uniek voor een moderne supercar. Hij is veel rauwer en puurder dan de concurrentie van de gevestigde orde, zoals de Ferrari 458 of de McLaren MP4-12C. Het is simpelweg een soort Lotus op steroïden. 650 pk gestuurd door een handmatige versnellingsbak en geen ABS, dan weet je dat het raak is! Het interieur bestaat voor het grootste gedeelte uit alcantara en koolstofvezel en heeft bijvoorbeeld geen navigatie, weer een teken dat deze auto gemaakt is om op het scherpst van de snede rijden.

Een bezoek aan de fabriek van Noble

Back to the basics, dat is dus simpelweg hoe deze auto is. Een turbo-aangedreven V8, een handmatige versnellingsbak, achterwielaandrijving, middenmotor, een vrij kaal interieur, alles draagt zijn steentje bij. Journalist Chris Harris reed de M600 samen met de Ferrari F40, waarna hij de M600 een ‘hedendaagse F40’ noemde, en zeg nou zelf: dat is toch één van de beste complimenten die een auto kan krijgen?

Een bezoek aan de fabriek van Noble

Reacties op dit artikel