Voor een auto die bestemd was voor de Japanse markt is het best gek dat we hem nog niet eerder zagen langskomen. Nu is het dan toch zo ver: de V-Spec II wordt gespot in zijn thuisland!
De Nissan Skyline GT-R is een iconische sportauto. Ondanks dat er een behoorlijke hoeveelheid exemplaren bestaan, blijven de prijzen stijgen. Vooral de speciale edities lijken bij recente veilingen erg goed te scoren. De GT-R in deze spot is een mooi voorbeeld van zo'n speciale editie; de R34 GT-R V-Spec II. Toen deze generatie GT-R in 1999 gelanceerd werd, was het van zichzelf al een indrukwekkende auto. De 2,6-liter inlijn zescilinder produceerde op papier 276 pk, en leverde in combinatie met een nieuw systeem voor vierwielaandrijving destijds behoorlijk nette prestaties. Uit vele bronnen blijkt echter dat de auto eerder rond de 330 pk leek te hebben, en dat de 276 pk in de boekjes stond door de 'Gentlemens-agreement' tussen de Japanse merken.
De V-Spec deed hier nog een schepje bovenop. De naam geeft het al een beetje weg; de Victory Specification moest prestaties leveren op een hoger niveau dan supercars. Gewichtsbesparing in de vorm van onder andere een koolstofvezel motorkap ging gepaard met betere remmen en een hoop modificaties onder de motorkap. Ook deze variant had 'slechts' 276 pk, maar zoals je misschien nu wel verwacht was dit weer enkel volgens de boekjes zo. Met een productie-aantal van 1855 exemplaren, bestemd voor de Japanse markt, zou je verwachten dat er al enkele gespot zouden zijn in het land van oorsprong. Deze spot van spotter @C.M.Supercars Photography is echter de eerste!
Klik op de foto voor meer foto's van deze spot!