Bugatti Centodieci succesvol door windtunnel tests gekomen

  • Ruud
  • 31-08-2021 14:59
  • 188
  • 0

Bugatti Centodieci succesvol door windtunnel tests gekomen

Zelfs een paar exemplaren, zoals de Centodieci, die beperkt is tot tien eenheden, zijn uitvoerig ontwikkeld en verfijnd door het Franse luxemerk - in dit geval met behulp van een ultramoderne windtunnel.

Zelfs de sterkste orkaan komt niet in de buurt van de wind waarmee de Centodieci wordt onderworpen aan aerodynamische tests in de windtunnel. Het omhult het elegante koetswerk tot 300 km/u voordat het er aan de achterkant afglijdt. Een motor van 9.300 pk drijft een propeller van acht meter aan en genereert een permanente intensieve luchtstroom - krachtig genoeg om een ​​vliegtuig te laten opstijgen.

Maar niet de Bugatti Centodieci. Het prototype van de nieuwe hypersportwagen van de Franse luxefabrikant blijft stevig op de grond staan. Vijf banden simuleren gelijktijdig hoge snelheden tot 300 km/u – één onder elke band en de vijfde onder de voertuigvloer. "We gebruiken dit om de luchtstromen onder het voertuig en in de wielkasten te simuleren en vervolgens de Centodieci nauwkeurig af te stemmen", legt André Kullig uit, technisch projectmanager voor eenmalige projecten bij Bugatti.

De aandrijfassen worden voorafgaand aan het testen gedemonteerd om te voorkomen dat de externe aandrijving van de wielen eventuele krachten op het voertuig overbrengt. Het voertuig wordt dan met niets anders dan vier kleine pinnen in de bodemplaat vastgezet en de hoogte wordt gevarieerd volgens het testplan.

Onafhankelijk van het aantal exemplaren doorloopt elk nieuw Bugatti-model het volledige ontwikkelingsproces, of het nu gaat om eenmalige exemplaren zoals de La Voiture Noire of de beperkte oplage van tien Centodieci-voertuigen - beide met op maat gemaakte carrosserieën. “Het maakt voor ons ingenieurs geen verschil of we een hypersportwagen ontwikkelen voor één, tien of 500 eenheden – de inspanning is hetzelfde, zelfs de kwaliteits- en veiligheidsnormen die van toepassing zijn op massaproductie overtreffen, ” legt André Kullig uit. Door de platte frontconstructie met de kleinere hoefijzervorm stroomt de wind anders om het voertuig dan rond een Chiron of Divo. Bij een hypersportwagen die ruim boven de 350 km/u rijdt, moeten de aerodynamica en de neerwaartse druk honderd procent kloppen. De bijzondere uitdaging ligt in het bereiken van de door de ontwikkelaars vooraf berekende streefwaarde. Na computersimulatie en de uitrol van het eerste prototype, worden aanvullende windtunneltests uitgevoerd voordat een voertuig hogesnelheidstests ondergaat op testbanen en proefterreinen.



Bugatti Centodieci succesvol door windtunnel tests gekomenBugatti Centodieci succesvol door windtunnel tests gekomenBugatti Centodieci succesvol door windtunnel tests gekomen

Reacties op dit artikel