Brits vakmanschap, Morgan Aeromax Coupé

  • Joran
  • 02-07-2017 09:02
  • 265
  • 1

Brits vakmanschap, Morgan Aeromax Coupé

Je moet er van houden, de ietwat eigenaardige styling van de moderne Morgans. Waar het merendeel van de modellen van Morgan nog altijd een volwaardig klassiek uiterlijk heeft ondanks dat ze gewoon vandaag de dag worden gemaakt is de Aero serie een iets ander verhaal. De Aero serie is duidelijk een meer moderne retro interpretatie van de klassieke sportwagens van Morgan. De koets is strakker en aerodynamischer vormgegeven en ook het interieur is wat moderner maar met nog altijd een enigszins klassieke uitstraling. Maar hetgeen waar de meeste mensen over vallen zijn toch de koplampen die het idee geven dat de auto scheel kijkt.

Bij de moderne Aero modellen zoals ook deze Aeromax is er duidelijk een subtiele correctie doorgevoerd ten opzichte van de originele Aero8 die toch wat extremer scheel keek. Veel mensen vonden ook na de facelift dat de auto nog steeds te veel scheel keek maar tot op heden is er nog geen verdere wijziging aangebracht. Ikzelf behoor tot de (waarschijnlijk hele kleine) groep mensen die de originele Aero8 ook al mooi vond ondanks de schele koplampen. Ik vind dat juist wel iets hebben en het is zonder twijfel onderscheidend. Ook de facelift is naar mijn mening goed geslaagd. Morgan is vandaag de dag een redelijk klein en toch wat onbekender automerk maar het verdient zeker wat aandacht. De auto’ s zijn namelijk voor het grootste gedeelte uit hout en aluminium vervaardigd. Hierdoor zijn de auto’ s lekker licht en dat in combinatie met de heerlijke V8 van BMW in de lange neus zorgt voor gegarandeerd rijplezier. De Aeromax is geïntroduceerd als GT en met de ZF automaat met 6 versnellingen zou je in theorie ook gewoon wat rustiger en comfortabeler kunnen rijden. Echter is de auto wel dusdanig stug geveerd dat het sportieve karakter toch zeker wel de overhand heeft. Daar komt bij dat je praktisch op de uitlaat van de auto zit die net onder de deur uitkomt dus die heerlijke V8 brul is ten alle tijde behoorlijk aanwezig. Dit draagt echter wel bij aan een hele pure rijbeleving. Voor echte puristen is de auto uiteraard ook te krijgen met een handbak met zes verzetten. Of je er nu van houdt of niet, de Morgan Aeromax is absoluut een ‘one of a kind’ met zijn moderne interpretatie van een klassieke auto gekoppeld aan een puur karakter. Ik ben absoluut fan van deze handgebouwde Engelse GT en al helemaal in deze kleur!
Brits vakmanschap, Morgan Aeromax Coupé

Reacties op dit artikel