Brabus 850 6.0 Biturbo is Brabus’ bruutste E-Klasse

Brabus 850 6.0 Biturbo is Brabus’ bruutste E-Klasse

Brabus begint de veertiende van mei lekker met het naar buiten brengen van hun nieuwste topmodel op basis van de E-Klasse. De Brabus 850 6.0 Biturbo is een wagen die qua naam eigenlijk alles al verklapt, al hebben ze wel een aardige verrassing onder de motorkap. In plaats van een V12 wordt dit model aangedreven door een V8, maar dat maakt voor de specificaties bijzonder weinig uit! Dit is een beest zoals alleen Brabus ze kan maken. Mocht dit model je bekend voorkomen? Dat klopt. Brabus presenteert de wagen nu echter ook als opvolger van de 800 E V12, waarmee een nieuwe V12 in de E-Klasse waarschijnlijk niet meer zal verschijnen. Moeten we hier rouwig om zijn?

De 850 6.0 Biturbo is gebaseerd op de huidige E 63 AMG, al blijft er van de aandrijflijn vrij weinig over. Brabus monteert een groter blok dat maar liefst zes liter meet en voorzien is van twee turbo's. Niet alleen is het aantal pk van 850 pk bizar hoog, het koppel van 1.450 Newtonmeter spreekt helemaal boekdelen. Om ervoor te zorgen dat je niet alles kromtrekt bij het accelereren, is het koppel begrensd op 1.150 Newtonmeter, nog steeds een hoeveelheid waar je gerust wat langer bij stil mag staan. Mocht je alles hebben laten bezinken, dan is het tijd om het gaspedaal in te trappen. Handjes aan het stuur, want het gaat hard. Heel hard.

Bestel je de 850 6.0 Biturbo met alleen achterwielaandrijving, dan staat na 3,7 seconden de honderd kilometer per uur op de teller. Kies je voor de veiligere optie en laat je het vermogen op alle vier de wielen los, dan staat al na 3,1 seconden dezelfde snelheid op de teller. Afhankelijk van de te monteren banden wordt de auto begrensd op een snelheid tussen de 300 en 350 kilometer per uur. Inderdaad, ook de 350 kilometer per uur is nog steeds een begrensde snelheid.

Om alles aerodynamisch in goede banen te leiden, is de wagen voorzien van de welbekende Brabus-tuning, de monoblock velgen en de kenmerkende uitlaten. Mocht je ook nog de hond mee willen nemen in jouw rijdende raket, dan heeft Brabus dezelfde tuning ook beschikbaar voor de Estate-variant van de E 63 AMG. Als opvolger van de brute 800 E V12 is het bijzonder te noemen dat met vier cilinders minder een beter resultaat gehaald wordt. Aan de andere kant; had jij wat anders van Brabus verwacht?!

Brabus 850 6.0 Biturbo is Brabus’ bruutste E-KlasseBrabus 850 6.0 Biturbo is Brabus’ bruutste E-KlasseBrabus 850 6.0 Biturbo is Brabus’ bruutste E-KlasseBrabus 850 6.0 Biturbo is Brabus’ bruutste E-KlasseBrabus 850 6.0 Biturbo is Brabus’ bruutste E-KlasseBrabus 850 6.0 Biturbo is Brabus’ bruutste E-KlasseBrabus 850 6.0 Biturbo is Brabus’ bruutste E-KlasseBrabus 850 6.0 Biturbo is Brabus’ bruutste E-KlasseBrabus 850 6.0 Biturbo is Brabus’ bruutste E-KlasseBrabus 850 6.0 Biturbo is Brabus’ bruutste E-KlasseBrabus 850 6.0 Biturbo is Brabus’ bruutste E-Klasse

Reacties op dit artikel